نمایندگان مجلس با بررسی لایحه هوای پاك، روز گذشته ‌كاهش معاینه فنی خودروهای شخصی و دولتی را از ٥ سال به ٤ سال كاهش دادند .

با یك‌سال كاهش معاینه فنی بهار نمی‌شود

سلامت نیوز:نمایندگان مجلس با بررسی لایحه هوای پاك، روز گذشته ‌كاهش معاینه فنی خودروهای شخصی و دولتی را از ٥ سال به ٤ سال كاهش دادند و برای خودروهای عمومی معاینه فنی یك ساله گذاشتند. نمایندگان در این جلسه به ماده ٦ لایحه هوای پاك پرداختند و مصوباتی را چون تفكیك و كاهش معاینه فنی خودروها، جریمه برای تخطی مراكز معاینه فنی از صدور گواهی مجاز و الزام خودروسازان به گارانتی خودروها و قطعات‌شان تا دو سال را مصوب كردند. 

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط زیست در خصوص این مصوبه به «اعتماد» گفت: « مهم‌ترین مطالبی كه در جلسه روز سه‌شنبه مجلس در این خصوص به تصویب رسید، بحث تفكیك معاینه فنی خودروهای عمومی از شخصی و دولتی است. همچنین بحث استاندارد بودن خودروهای نقلیه موتوری هم مصوب شد و اینكه خودرو باید استاندارد شود و كلیه قطعاتی كه روی آلودگی هوا اثر می‌گذارند باید استاندارد باشند. ضمانت خودروسازها برای ٢ سال یا ٤٠هزار كیلومتر گارانتی كلیه خودروها بحث دیگری است كه مطرح شده، ‌در این خصوص خودروسازان ضمانت می‌كنند هر قطعه‌ای در خودروها كه روی آلودگی هوا اثر دارد باید به شكل رایگان تعویض و اصلاح شود كه به این وسیله صحت عملكرد خودروها در زمینه فنی، ایمنی و كنترل آلودگی هوا تضمین می‌شود.»

محمد مجابی همچنین با اشاره به تفكیك معاینه فنی خودروها افزود: معاینه فنی خودروهای سنگین، نیمه‌سنگین، عمومی و اختصاصی به شكل جداگانه به تصویب رسید. آنچه در این میان اهمیت دارد این است كه برای خودروهای شخصی، دولتی و عمومی تفاوت قایل شدند. خودروهای عمومی هر سال باید برای معاینه فنی مراجعه كنند، بقیه خودروها كه شخصی و دولتی محسوب می‌شوند هم هر ٤ سال یك‌بار مراجعه كنند. همچنین در صورتی كه مراكز معاینه فنی در دادن گواهی‌های فنی تخلف كند، با متخلفین برخورد می‌شود؛ در تخلف اول جریمه مالی، در صورت تكرار تخلف به تعلیق پروانه از یك ماه تا یك سال منجر می‌شود و در صورت تكرار تا لغو پروانه پیش می‌رود.  او با اشاره به آیین‌نامه اجرایی كه باید توسط هیات وزیران تصویب شود، ‌گفت: شهرداری‌ها، نیروی انتظامی، وزارتخانه‌ها و سازمان محیط زیست مكلف‌اند حمل و نقل موتوری و شهری و تردد وسایط نقلیه را طوری تنظیم كنند كه كاهش آلودگی اتفاق بیفتد. همچنین باید یك آیین‌نامه اجرایی دربرگیرنده محدوده مجاز تردد شهری توسط نیروی انتظامی، وزارت كشور و محیط زیست حداكثر ظرف سه ماه نوشته شود و به تصویب هیات برسد.


٤ سال و ٥ سال فرقی نمی‌كند


اما كاهش معاینه فنی خودروهای شخصی از ٥ سال به ٤ سال دردی را از هوای آلوده شهرها نمی‌كاهد. خودروهای شخصی بیشترین تعداد خودروها را در شهرها شامل می‌شوند و مجلس بعد از ماه‌ها و سال‌ها كشمكش بر سر لزوم كاهش معاینه فنی، تنها به یك سال كاهش معاینه فنی رای داده است. بر اساس آماری كه از ستاد مركزی معاینه فنی تهران به دست آمده، تعداد خودروهای دولتی كه سال ٩٤ به مراكز معاینه فنی مراجعه كرده‌اند، ‌٤٧٣٢ خودرو است، ‌این در حالی است كه ٨٠ هزار تاكسی در تهران در حال ترددند كه ٤٠ هزار خودرو آن مشمول معاینه فنی هستند و ‌٦ هزار دستگاه اتوبوس در پایتخت وجود دارند. اما آمار خودروهای شخصی در تهران به ‌٣ میلیون و ٤٠٠ هزار خودرو می‌رسد كه یك میلیون و ٨٠٠ هزار تای آنها مشمول معاینه فنی‌اند.

اعداد و آمار به دست آمده شاید آمار نهایی و دقیقی از تعداد خودروهای عمومی، ‌شخصی و دولتی نباشند، ‌اما به خوبی عیان می‌كند كه میزان خودروهای شخصی چندین برابر عمومی و دولتی است و اگر قرار باشد با كاهش میزان سال‌های معاینه فنی خودروها شاهد كاهش آلودگی هوا باشیم، این خودروهای شخصی‌اند كه نیازمند توجه بیشتر هم از سوی مراكز معاینه فنی و هم از سوی خودروسازها هستند. بعد از مصوبه روز گذشته مجلس، مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران اعلام كرد معاینه فنی چهار سال و پنج سال فرقی ندارد و این مصوبه عملا شكستی برای لایحه هوای پاك است. سید نواب حسینی در این خصوص به مهر گفت: لایحه هوای پاك حاصل سال‌ها مطالعه و بر اساس پشتوانه‌های علمی و نظر كارشناسان این حوزه و اسناد بالادستی بوده است كه هم در دولت و هم در كمیسیون تخصصی مجلس مورد تایید قرار گرفته و اینكه كاهش سن معاینه فنی به سه سال رای نیاورده، كم‌لطفی نمایندگان مجلس است. خودرویی كه پنج سال از سن تولید آن می‌گذرد، عملا خودرویی فرسوده محسوب می‌شود. در تمام كشورهای پیشرفته دنیا سن معاینه فنی دو سال است و حتی در برخی از كشورها بر اساس پیمایش، داشتن معاینه فنی الزام‌آور می‌شود و جای سوال است كه چرا مجلس، سن معاینه فنی را چهار سال تصویب كرد. سعید متصدی، ‌معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست نیز از تغییر دوره معافیت معاینه فنی خودروها از پنج سال به چهار سال انتقاد كرد و گفت: در دنیا نمونه‌های بسیاری وجود دارد كه خودروهای تولیدی تنها یك سال از معاینه فنی معاف هستند.

این در حالی است كه پیشنهاد دولت و سازمان محیط زیست، ‌كاهش سن معاینه فنی برای خودروهای شخصی از پنج سال به دو سال بود.  متصدی در این باره اظهار كرد: تغییر سن معاینه فنی در دولت و در كمیسیون‌های مجلس از پنج سال به دو یا یك سال بود و حتی در شور دوم كه با ریاست مجلس شورای اسلامی و كمیسیون‌ها تشكیل شده بود، كاهش معافیت سن معاینه فنی از پنج سال به دو یا یك سال تصویب شد. نمایندگان حق دارند به هنگام مطرح شدن موضوع در صحن پیشنهاد خود را ارایه دهند، با توجه به رای‌گیری كه در مجلس انجام شد دوره چهارساله برای معافیت معاینه فنی خودروهای شخصی تصویب شد و خودروهای شخصی از ابتدای تولید تا چهار سال از انجام معاینه فنی معاف هستند و برای خودروهای دولتی و عمومی همان عدد پیشنهاد دولت یعنی یك سال تصویب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha