رئیس تالارتشریح پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با «شهروند»: مومیایی‌کردن برای اجسادی است که از کشور خارج می‌شوند

شرایط و هزینه های مومیایی‌کردن اجساد

سلامت نیوز:یک آیین‌نامه جدید و نکات بسیار؛ آنهایی که قرار است از این به بعد با سازمان پزشکی قانونی سروکار داشته باشند، بد نیست از آیین‌نامه جدید این سازمان برای تعرفه‌های خدمات خاص پزشکی قانونی که در‌سال ٩٦ ابلاغ شده، خبر داشته باشند؛

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: ازکسانی که درشرایط خاص به فکر مومیایی‌کردن اجسادشان می‌افتند تا زنانی که به دلایل درمانی برای سقط جنین‌هایشان از سازمان پزشکی قانونی مجوز بگیرند، حالا و آنطور که دیروز این سازمان اعلام کرده، بیشتر خدمات خاص پزشکی قانونی گران شده و مراجعه‌کنندگان باید مثلا برای مومیایی‌کردن اجسادشان ٣‌میلیون تومان بپردازند و برای سقط جنین درمان، ٥٠‌هزارتومان.

 
سال گذشته بود که سازمان پزشکی قانونی به قوه‌قضائیه پیشنهاد کرد که تغییراتی در آیین‌نامه تعرفه‌های خدمات خاص پزشکی قانونی ایجاد کند و حالا با موافقت رئیس قوه‌قضائیه این اتفاق افتاده است؛ حالا و با ابلاغ تعرفه‌های جدید، ادارات کل و تمامی مراکز پزشکی قانونی کشور، از تاریخ ١٦ فروردین ماه امسال، خدمات خود را براساس تعرفه‌های جدید ارایه می‌کنند. آیین‌نامه جدید تعرفه‌های پزشکی قانونی موارد دیگری هم دارد؛ مثلا براساس این آیین‌نامه، برای صدور گواهی پزشکی قانونی جهت انتقال جسد به خارج از کشور بدون انجام مومیایی از متقاضیان، یک‌میلیون تومان، برای معاینه جسد و صدور جواز دفن، ٧٠‌هزار تومان، برای کارشناسی پزشکی قانونی بر بالین بیمار در خارج از مراکز پزشکی قانونی و در محدوده شهر، ٨٠‌هزار تومان و برای کارشناسی پزشکی قانونی بر بالین بیمار در خارج از مراکز پزشکی قانونی و خارج از محدوده شهر، ١٠٥‌هزار تومان گرفته می‌شود و نگهداری جسد در سردخانه برای هر شبانه‌روز رایگان است.  تعرفه خدمات خاص پزشکی قانونی هر ساله طبق ماده سه قانون تشکیل سازمان پزشکی قانونی کشور و آیین‌نامه اجرایی ماده ٨ همین قانون، بعد از تأیید رئیس قوه قضائیه به منظور عملی شدن به ادارات کل استان‌ها و مراکز ابلاغ می‌شود و مراکز پزشکی قانونی موظف هستند تعرفه‌های خدمات پزشکی قانونی را مطابق آیین‌نامه جدید اخذ و به حساب خزانه واریز کنند.

 

 مومیایی کردن در شرایط خاص


یکی از مواردی که دیروز و با منتشر شدن این آیین‌نامه، برای خیلی‌ها جالب بود، هزینه مومیایی‌کردن اجساد در ایران است؛ موضوعی که خیلی‌ها به آن آشنایی ندارند و حالا با شنیدن این‌که این موضوع در ایران هم وجود دارد، از آن متعجبند. حالا و درحالی‌که هزینه مومیایی کردن اجساد در‌سال گذشته دو‌میلیون تومان بود، هزینه آن به سه‌میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. اما شرایط مومیایی کردن اجساد چیست؟ «محمدجواد هدایت شده»، رئیس تالار تشریح پزشکی قانونی استان تهران دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «مومیایی‌کردن اجساد، برای اجسادی است که از کشور خارج می‌شوند، چون اینها باید در هواپیما قرار گیرند. دلیل این کار هم جلوگیری از فاسد شدن جسد و انتقال بیماری است. این کار را ما با درخواست اولیای دم با مواد تثبیت‌کننده‌ای انجام می‌دهیم که مانع از فساد جسد می‌شود، چون به‌هرحال این جسد قرار است در بار مسافر و داخل هواپیما قرار گیرد، هزینه آن هم براساس تعرفه‌های دولتی که مصوب قوه قضائیه است، تعیین می‌شود.»  کارشناسان پزشکی قانونی می‌گویند؛ مومیایی‌کردن این اجساد نیاز به تزریق مواد شیمیایی ندارد و تنها از طریق ضد عفونی کردن جسد انجام می‌شود. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به روند مومیایی کردن اجساد گفت: به‌طورکلی اجسادی که نیاز به انتقال سایر کشورها را داشته باشد، مومیایی‌شدن آنها در پزشکی قانونی انجام می‌گیرد.

«مسعود قادی پاشا»، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران دراین‌باره می‌گوید: «از هر کشور دیگری اگر فردی تابعیت ایرانی داشته باشد یا در کشور ما زندگی کند، در صورت فوت، بررسی جسد، کالبدشکافی آن و... در صورت نیاز، مومیایی شدن در پزشکی قانونی انجام می‌شود. پس از این مسأله، جسد ضدعفونی و مومیایی شده و در صورت این‌که درخواستی باشد که به کشور دیگری تحویل داده شود، این عمل صورت می‌گیرد.»  او درباره روند مومیایی‌کردن اجساد می‌گوید: «به‌طور کلی اجسادی که نیاز به انتقال به سایر کشورها را داشته باشند، مومیایی‌شدن آنها در پزشکی قانونی انجام می‌گیرد تا از این طریق از روند فساد جسد جلوگیری شود.»  به گفته قادی پاشا: «جسد معمولا بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت و بسته به دمای نگهداری آن، به سمت روند فساد رفته و در صورت مومیایی شدن، به دلیل این‌که مواد به جسد تزریق شده تا آب امحا و احشا کشیده شود، جسد به سمت خشکی رفته و فساد آن صورت نمی‌گیرد و بر این اساس، مدت‌زمان فاسد شدن جسد بسیار با تأخیر همراه می‌شود.»

او می‌گوید؛ از لحاظ شرعی هم مومیایی کردن جسد موانعی ندارد:   «تنها با مومیایی‌کردن، آب امحا و احشا جسد را گرفته و مانع از فساد آن می‌شویم و این عمل امروزه از طریق تزریق مواد به داخل جسد صورت می‌گیرد، درحالی‌که در قدیم این مسأله از طریق نخ کتان و استفاده از موم انجام می‌شد. در صورتی که جسد در محیطی سرد و خشک و یا گرم و خشک باشد، به صورت طبیعی به سمت مومیایی شدن پیش رفته و در بسیاری از قسمت‌های جنوبی کشور، خود به خود اجساد حالت مومیایی پیدا می‌کند.»  قادی‌پاشا ادامه می‌دهد: «در شهداد کرمان به دلیل وضع آب و هوایی، بسیاری از اجساد حالت مومیایی پیدا می‌کند. به‌طور مثال یک نبش قبر بنابر دلایلی در این منطقه درخواست داده شده بود که پس از این مسأله مشخص شد جسد مومیایی است و پرونده این بحث را به وجود آورد که ممکن است جسد مربوط به هزاران‌سال پیش باشد ولی با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد سال‌های زیاد هم از تاریخ فوت نگذشته بود و به دلایل محیطی مومیایی شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha