چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 209405

گلودرد مشكل اختصاصی فصل سرد نیست. امكان دارد در هر فصلی از سال علائم یك بیماری عفونی ویروسی اعم از علائم سرماخوردگی، گریپ و مونونوكلئوز باعث بروز گلودرد شود.

مواد غذایی مفید برای گلو

سلامت نیوز: گلودرد مشكل اختصاصی فصل سرد نیست. امكان دارد در هر فصلی از سال علائم یك بیماری عفونی ویروسی اعم از علائم سرماخوردگی، گریپ و مونونوكلئوز باعث بروز گلودرد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان: مونونوكلئوز یك بیماری عفونی ویروسی است كه دستگاه تنفس و لنفاوی و كبد را درگیر كرده و خود را با تب بالا، گلودرد شدید، ضعف و غیره نشان می‌دهد. علاوه بر این، گلودرد می‌تواند در نتیجه یك عفونت باكتریایی باشد. این مشكل گاهی در نتیجه مصرف دخانیات، تنفس از راه دهان در حین خواب، تنفس هوای آلوده و هر نوع آلاینده دیگر بروز می‌كند. در هر حال گلودرد مشكل آزاردهنده‌ای است و نیاز به مراقبت‌هایی دارد تا به مشكل حادتری تبدیل نشود. برای مقابله با این درد مواد غذایی متعددی وجود دارند كه روند بهبودی را سرعت می‌دهند. در ادامه مواد غذای‌ای مفید را عنوان می‌شوند كه گلودرد ناشی از هر یك از عوامل اشاره شده را بهبود می‌دهند.

موز

موز حاوی تركیبات مغذی متعددی مانند ویتامین B۶، پتاسیم و ویتامین C است. این میوه خندان یك ماده غذایی مناسب و نرم‌كننده برای گلو محسوب می‌شود چون فاقد اسید است و مهم‌تر اینكه نرم بوده و به راحتی بلعیده می‌شود. زمانی كه به هر دلیلی دچار گلودرد می‌شوید موز بیشتری میل كنید.

عسل و لیموترش همیشگی

یكی از درمان‌های فوق‌العاده‌ای كه دستور آن از مادربزرگ‌هایمان به ارث رسیده است استفاده از تركیب عسل و لیموترش است. این تركیب مفید برای تسكین گلودرد معجزه و با عفونتی كه باعث بروز علائم آزاردهنده‌ای مانند سرفه و احتقان می‌شود مقابله می‌كند. برای آماده كردن این شربت فوق‌العاده كافی است دو قاشق آب لیموترش را با یك قاشق عسل مخلوط كنید. می‌توانید آن را با مقداری كمی آب گرم رقیق كرده و میل كنید.

چای زنجبیلی یا چای با عسل

یكی از روش‌های مناسب برای تسكین درد و التهاب گلو نوشیدن چای زنجبیلی یا چای با عسل است. چای زنجبیلی حاوی خواص ضدالتهاب فوق‌العاده‌ای است كه باعث تسكین خارش و سوزش گلو می‌شود.

عسل

نیز یك ماده غذایی ضدباكتری قوی است كه برای مقابله با هر نوع عفونت و تسكین گلودرد موثر است. اگر وقت تهیه كردن چای زنجبیلی ندارید كافی است به چایی‌تان یك تا دو قاشق عسل اضافه كرده و میل كنید.

بلغور جوی دوسر

بلغور جوی دوسر برای نرم شدن گلو بسیار موثر است. تركیب این ماده غذایی با عسل یا موز تاثیر تسكین‌دهنده آن را بیشتر می‌كند. جوی دوسر حاوی فیبرهای محلول در آب است كه به كاهش میزان كلسترول بد خون كمك زیادی می‌كند. این ماده غذایی همچنین منبع خوب پروتئین‌ها است كه باعث تقویت بدن و ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت می‌شود.

پاستای تهیه شده از گندم كامل

پاستاهای تهیه شده از گندم كامل (سبوس‌دار) مواد مغذی مناسبی مانند فیبرها، آهن، زینك و ویتامین‌های B۱، B۲، B۳ و E را به بدن می‌رسانند. این مواد غذایی بسیار نرم بوده و به راحتی قابل مصرف هستند. در عین حال باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به نابودی عفونت كمك می‌كنند. بهتر است پاستاها با سس كم‌چرب و به‌صورت گرم میل شوند.

هویج پخته‌شده

هویج حاوی تركیبات مغذی مانند ویتامین A، C، K و فیبرها و پتاسیم است. این ماده غذایی مفید سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌كند و مصرف آن به‌صورت پخته‌شده برای مقابله با گلودرد موثر است. توجه داشته باشید كه خوردن هویج خام می‌تواند باعث تحریك گلو و تشدید مشكل شود.

سوپ مرغ

سوپ مرغ یكی از قدیمی‌ترین غذاهای موجود برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت‌های ویروسی و كاهش علائمی مانند گلودرد محسوب می‌شود. سوپ مرغ خواص ضدالتهابی دارد و مانع از این می‌شود كه ویروس‌ها با غشاهای مخاطی تماس داشته باشند. توصیه می‌كنیم برای تهیه یك سوپ مغذی از هویج، پیاز، كرفس، شلغم، سیب‌زمینی و سیر استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha