چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
کد خبر: 209496

دیروز نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال جدید در شرایطی برگزار شد که ۱۵روز متوالی هوای پاک و سالم در پایتخت تنفس شده بود اما ۴مصوبه جدید مجلس نتوانست امیدها را به پایداری چنین هوایی تقویت کند.

عیدی مجلس به خودروهای آلاینده

سلامت نیوز: دیروز نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی در سال جدید در شرایطی برگزار شد که ۱۵روز متوالی هوای پاک و سالم در پایتخت تنفس شده بود اما ۴مصوبه جدید مجلس نتوانست امیدها را به پایداری چنین هوایی تقویت کند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: دیروز فصل دوم بررسی لایحه هوای پاك در مجلس كلید خورد. پیش از این در فصل اول تصویب لایحه هوای پاك، مجلس پس از تصویب 3ماده اولیه، در پی چند غلط املایی و محتوایی لایحه را متوقف كرد و دیروز نیز در فصل دوم نتوانست گامی برای كاهش آلودگی هوا بردارد.

9آبان 95بود كه مجلس پس از 770روز تنها 3بند اولیه لایحه هوای پاك را تصویب كرد و بقیه را برای ویرایش به 3كمیسیون ارجاع داد تا گره تصمیمات اساسی برای كاهش آلودگی هوا كورتر شود. دیروز اما تصویب ادامه مواد این لایحه در دستور كار قرار گرفت و 4بند آن تصویب شد. در مهم‌ترین ماده سن معافیت خودروها از معاینه فنی به 4سال تقلیل یافت تا همه امیدهای دلسوزان محیط‌زیست كشور پس از 2227روز همچنان ناامید بماند.

    یك خاطره تلخ

7 اسفند 1389 طی مصوبه‌ای در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس هشتم بی‌توجه به آلودگی هوای شهرها معافیت خودروهای نو از معاینه فنی را از 2سال به 5سال افزایش دادند. این در حالی بود كه سوخت بی‌كیفیت و خودروهایی كه تنها یك سال از سوی خودروسازان گارانتی داشتند، زمینه‌ساز آلودگی هوایی بود كه هنوز هم پس از 6سال گریبانگیر مردم است. آخرین نتایج اعلامی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست نشان می‌دهد هر سال 35میلیون ایرانی باید تبعات آلودگی هوا را در كلانشهرها تحمل كنند و مقصر اصلی این تهدید سلامت، خودروهایی هستند كه سال تا سال معاینه فنی نمی‌شوند. حال با تصمیم مجلس در سال جدید، تنها یك سال از سن معافیت معاینه فنی كاسته شده است تا اثرگذاری این مهم همچنان در هاله‌ای از ابهام بماند.

    فرق 4سال با 5سال چیست؟

تصمیم غیركارشناسی مجلس دهم، دیگر بار موجب انتقاد صاحب‌نظران محیط‌زیستی شد. سیدنواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران در این‌باره گفت: معاینه فنی 4سال و 5سال فرقی ندارد و این مصوبه عملاً شكستی برای لایحه هوای پاك است. حسینی با اشاره به مصوبه دیروز مجلس درخصوص كاهش سن معاینه‌فنی خودروها از 5 به 4 سال به مهر گفت: هنوز جزئیات این مصوبه مطالعه نشده و اطلاعات ما، تنها براساس شنیده‌های صحن امروز مجلس از طریق رادیو است. وی ادامه داد: لایحه هوای پاك حاصل سال‌ها مطالعه و براساس پشتوانه‌های علمی و نظر كارشناسان این حوزه و اسناد بالادستی بوده است كه هم در دولت و هم در كمیسیون تخصصی مجلس مورد تأیید قرار گرفته و اینكه كاهش سن معاینه فنی به 3سال رأی نیاورده، كم‌لطفی نمایندگان مجلس است. مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: در صحن امروز(دیروز) گارانتی خودروها بیشتر از 2سال رأی نیاورد، چگونه است كه معاینه فنی خودروها را چهارساله تصویب می‌كنند؟

حسینی با تأكید بر اینكه معاینه فنی چهارساله با معاینه فنی پنج‌ساله تفاوتی ندارد، تأكید كرد: این موضوع شكستی برای لایحه هوای پاك بود زیرا خودرویی كه 5سال از سن تولید آن می‌گذرد، عملاً خودرویی فرسوده محسوب می‌شود و متأسفانه نمایندگان مجلس به بند ۶ لایحه هوای پاك كم‌لطفی كردند. وی تصریح كرد: در تمام كشورهای پیشرفته دنیا سن معاینه فنی 2سال است و حتی در برخی از كشورها براساس پیمایش، داشتن معاینه فنی الزام‌آور می‌شود و جای سؤال است كه چرا مجلس، سن معاینه فنی را 4سال تصویب كرد؟

    یك انتقاد دولتی

مصوبه دیروز نمایندگان مجلس دهم حتی انتقاد طراحان لایحه هوای پاك را نیز در پی داشت. سعید متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفت: تغییر سن معاینه فنی در دولت و در كمیسیون‌های مجلس از 5سال به 2یا یك سال بود و حتی در شور دوم كه با ریاست مجلس شورای اسلامی و كمیسیون‌ها تشكیل شده بود، كاهش معافیت سن معاینه فنی از 5سال به 2یا یك سال تصویب شد.

متصدی ضمن انتقاد از مصوبه دیروز مجلس اظهار كرد: در دنیا نمونه‌های بسیاری وجود دارد كه خودروهای تولیدی تنها یك سال معافیت از معاینه فنی دارند ولی متأسفانه در كشور ما با توجه به تصویب مجلس شورای اسلامی این دوره 4سال تصویب شد. وی در پایان اظهار كرد: امیدواریم با اصلاح حدود مجاز معاینه فنی بتوانیم وضعیت بهتری از لحاظ معاینه فنی داشته باشیم.

    نگاهی به مصوبات 15فروردین مجلس در لایحه هوای پاك

تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و شماره‌گذاری آن مستلزم رعایت حد مجاز آلایندگی شد.(با تكیه بر كنترل اگزوز، فیلتر دوده و كاتالیست) خودروهای داخلی و خارجی باید ۲سال یا 40هزار كیلومتر توسط خودروساز گارانتی شوند.

سن معافیت از معاینه فنی برای خودروهای نوی شخصی به ۴سال كاهش یافت و جریمه ۳۰میلیون ریالی برای مراكز معاینه فنی متخلف درنظر گرفته شد. همچنین فروشندگان خودرو مكلفند هنگام انجام معامله، نسبت به ارائه گواهی معتبر معاینه فنی اقدام كنند.وظایف دستگاه‌ها برای طراحی نحوه تردد وسایل نقلیه در راستای كاهش آلودگی هوا تعیین‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha