پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 209535

هوای دلنشین و با طراوت و شاداب بهاری به‌گونه‌ای است كه می‌توان در كلانشهر‌ها و شهرهای بزرگ چندصباحی هوای سالم تنفس كرد. در هوای پاك و سالم تهران دیدنی است و می‌توان با یك نظر ابهت دماوند را مشاهد كرد.

چاره‌اندیشی در هوای پاك و سالم

سلامت نیوز:هوای دلنشین و با طراوت و شاداب بهاری به‌گونه‌ای است كه می‌توان در كلانشهر‌ها و شهرهای بزرگ چندصباحی هوای سالم تنفس كرد. در هوای پاك و سالم تهران دیدنی است و می‌توان با یك نظر ابهت دماوند را مشاهد كرد. باید از همین حالا برای ماه‌های آلوده برنامه‌ریزی كرد تا به غول آلودگی چیره شد. حالا كه دولت نتوانسته است با سیاست‌های خود كاری برای كاهش آلودگی هوا انجام دهد و شهرداری نیز پا پیش گذاشته است تا آلودگی را تحت كنترل در آورد، بهتر است برای آلودگی هوا چاره‌ای در نظر گرفته شود تا شهروندان از هوای پاك هم سهمی داشته باشند. 

اگر قرار باشد برای حل آلودگی هوا راه‌حلی در نظر بگیریم باید اول منابع اصلی آلایندگی شهر را شناسایی كنیم.
 

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: تحقیقات نشان می‌دهد منابع تولیدكننده آلودگی در شهرها بیشتر بخش‌های حمل‌ونقل شهری، صنایع شهری و بخش‌های خانگی و تجاری هستند. 

 در حال حاضر حدود 75 تا 80 درصد از تولید آلایندگی‌های هوا در شهرها به‌خصوص كلانشهرها چه در ایران و چه در جهان، مربوط به بخش حمل‌و‌نقل شهری است (در اصفهان 76 درصد، در مشهد 70 درصد و در تهران 80 درصد). این بخش شامل حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی است كه درصد قابل‌توجهی از آن مربوط به حمل‌ونقل زمینی و به‌خصوص خودروهای سواری و موتورسیكلت است. در واقع تراكم خودروهای سواری و موتورسیكلت‌ها كه بسیار زیاد و در عین حال ناكارا منابع انرژی را مصرف می‌كنند یكی از عوامل مهم تولیدكننده آلودگی شهری است. البته نباید از نقش بخش صنایع در تشدید این آلایندگی‌ها نیز غافل شد؛ صنایعی كه به شكل متراكم و عموماً در اطراف شهرهای بزرگ استقرار پیدا كرده‌اند.

درباره حمل و نقل شهری به سه عامل مهم در آلایندگی این بخش می‌توان اشاره كرد: تراكم تعداد وسایل نقلیه، مصرف ناكارای سوخت وسایل نقلیه و نیز كیفیت سوخت مصرفی. به عنوان مثال چنانچه آمار درصد سفرهای درون شهری با مترو، اتوبوس، تاكسی، دوچرخه و خودرو شخصی را در برنامه پنجم شهر تهران مقایسه كنیم می‌بینیم كه این درصدها در برنامه پنجم برابر با 9/ 7، 22، 22، 4/ 0 و 7/ 47 بوده درحالی‌كه در سال 93 عملكرد این درصدها با 4/ 16، 21، 8/ 21، 4/ 0 و 36 برابر بوده است. مقایسه این ارقام نشان‌دهنده نزدیكی به اهداف برنامه و در برخی موارد عبور از اهداف برنامه پنجم شهر تهران است. حال سؤال این است كه دلیل آلودگی‌های فزاینده كجاست؟
 

 

علاوه‌بر مسائل محیطی (شامل كاهش نزولات جوی و عدم وزش باد موافق) یكی از این عوامل تعداد خودروهای سواری و موتورسیكلت‌های موجود در تهران است. مطابق آمار در سال 94 حدود 5/ 3 میلیون دستگاه موتورسیكلت در حال تردد در شهر تهران هستند كه این تعداد می‌تواند منشأ قابل‌توجهی در تولید آلایندگی در تهران باشد. براساس گزارش یكی از مراكز آماری، 24 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیكلت‌هاست و موتورسیكلت‌ها با توجه به تكنولوژی پایینی كه دارند، بیشتر از خودروهای سواری آلاینده هستند. از سوی دیگر تعداد قابل توجهی خودرو سواری در تهران حدود 3/ 3 میلیون در حال تردد هستند كه از ظرفیت‌های این كلانشهر كه تنها 5/ 1 میلیون است، بسیار بیشتر هستند و این موضوع یكی از مسائل مهم در ایجاد ترافیك‌های طولانی شهری و هدررفت تزایدی سوخت است. 

 
 درباره مصرف كارای سوخت وسایل نقلیه نیز آمار قابل قبولی در دست نیست. مطابق آمار حدود 80 درصد از خودروها و نیز 96 درصد از موتورسیكلت‌های در حال تردد در تهران بدون معاینه فنی هستند و نظارت جامع و مستمری درخصوص معاینه فنی این وسایل از سوی مراجع نظارتی زیست‌محیطی یا انتظامی وجود ندارد. این در حالی است كه طبق نظارت كارشناسی، معاینه فنی خودروها حداقل 23 درصد در كاهش آلودگی هوا و 13 درصد در كاهش مصرف سوخت اثر مثبت دارد. قابل توجه است كه یك خودرو معمولی با رانندگی استاندارد، طبق استاندارد یورو 2 حداكثر مجاز به تولید 7/ 2 گرم آلایندگی(CO، HC وNOx) در هر كیلومتر و طبق استاندارد یورو 4 حداكثر مجاز به تولید 18/ 1 گرم آلایندگی (CO، THCوNOx) در هر كیلومتر است؛ درحالی‌كه خودروهای كنونی در كشور به‌دلیل فرسودگی یا عدم تنظیم موتور و سوخت ناكامل، به‌طور متوسط بین 50 تا 100 گرم در هر كیلومتر آلودگی منتشر میكنند (یعنی چیزی در حدود 25 تا 50 برابر حد استاندارد). در خصوص كیفیت سوخت مصرفی وسایل نقلیه باید گفت كه یكی از عوامل مهم و مؤثر در كاهش انتشار آلاینده‌های خروجی از خودروها، كیفیت سوخت مورد استفاده در آنهاست. سوخت باكیفیت، گوگرد و بنزن كمتری داشته و از عدد اكتان بالاتری(درجه بهسوزی یا آرام‌سوزی) برخوردار است و آلایندگی كمتری در نتیجه احتراق ایجاد می‌كند و این در حالی است كه هنوز به‌طور كامل دغدغه فروش سوخت بی‌كیفیت در جایگاه‌های سوخت، در بخش سیاست‌گذاری سوخت و انرژی كشور رفع نشده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha