چندی قبل بود که پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از به هشدار رسیدن وضعیت مصرف گل و ماری‌جوانا در کشور خبر داد و گفت: در ۵سال بیش از ۴۵۰ نوع مواد‌مخدر در دنیا شناسایی شده است، اما در ایران همچنان استفاده از مواد‌مخدر سنتی و آمفتامین‌ها مورد توجه بوده است و کمتر به دیگر انواع مواد‌مخدر روی آورده‌اند.

هشدار!با یک بار مصرف مخدر گل، برای همیشه معتاد می شوید

سلامت نیوز:چندی قبل بود که پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از به هشدار رسیدن وضعیت مصرف گل و ماری‌جوانا در کشور خبر داد و گفت: در ۵سال بیش از  ۴۵۰ نوع مواد‌مخدر در دنیا شناسایی شده است، اما در ایران همچنان استفاده از مواد‌مخدر سنتی و آمفتامین‌ها مورد توجه بوده است و کمتر به دیگر انواع مواد‌مخدر روی آورده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز؛ همشهری در ادامه نوشت: هفته گذشته نیز كمرگ ایران از كشف 170مورد ماده مخدر خبر داد كه از روغن شاهدانه حشیش و برگ شاهدانه ماری‌جوانا به‌دست می‌آید. اگرچه در برخی اخبار از این ماده با عنوان «روغن حشیش» نام برده شد اما گفته می‌شود این ماده مخدر، «گل» است كه در هفته‌های اخیر بذر آن در جاسازی انواع بسته‌های پستی از برخی كشورها مثل انگلستان به كشورمان ارسال شده است. دكتر سعید صفاتیان، رئیس كارگروه كاهش تقاضای مواد‌مخدر و الكل در مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش همشهری درخصوص كشف روغن حشیش در گمرك گفت: این موضوع در آزمایشگاه‌های تخصصی تشخیص داده می‌شود و بعید است كه در گمرك چنین آزمایشگاهی وجود داشته باشد كه بتواند وجود روغن حشیش را تشخیص دهد؛ مگر اینكه تأییدیه این استعلام از سوی نهادهای مرتبط با این موضوع همچون آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد‌مخدر گرفته شده باشد. روغن حشیش خالص‌ترین تركیب روانگردان تهیه شده از گیاه شاهدانه است كه قدرت بالایی دارد و تأثیرات روانی كه روی مصرف‌كننده می‌گذارد، بیشتر از تأثیرات جسمانی آن است.

آنطور كه سعید صفاتیان می‌گوید: «دلتا تی اچ سی» ماده اولیه روانگردان‌هاست و اگر در مواد كشف شده میزان این ماده بالاتر از حد معمول باشد احتمال اینكه آن ماده «گل» باشد، بیشتر است. به گفته وی، علف، ماری‌جوانا، روغن حشیش و... اسامی‌ای است كه قاچاقچیان روی محصولات خود می‌گذارند تا بازارگرمی كنند. عوارض این مواد همان عوارض ماده مخدر «گل» است كه فرد را دچار توهم و هذیان می‌كند كه درمان این افراد نیز معمولا نسبت به دیگر معتادان مواد‌مخدر سنتی مشكل‌تر است.

اگرچه در باور عمومی اینطور القا شده كه مخدر گل كم‌خطرتر از حشیش و ماری‌جوانا و علف است اما واقعیت این است كه با یك‌بار مصرف این ماده مخدر فرد برای همیشه معتاد می‌شود؛ چراكه این ماده به‌طور مستقیم بخش‌هایی از مغز را كه مرتبط با آرام‌سازی‌ فرد است، مورد تأثیر قرار می‌دهد و با مصرف نكردن این ماده فرد دچار اضطراب، بی‌قراری و تپش قلب می‌شود. صفاتیان درخصوص نحوه درمان این افراد گفت: برای معتادان به این مواد صنعتی درمان دارویی خاصی را نمی‌توان انجام داد و درمان‌های غیردارویی نیز تركیبی از برنامه‌های روانشناسی و مددكاری است كه در طول چندماه انجام می‌شود و بعد از درمان نیز باید این افراد تحت مراقبت‌های خاص مددكاری باشند و ارتباط خانواده این افراد نیز نباید با كلینیك‌های درمان قطع شود؛ چراكه مراقبت بعد از درمان مهم‌ترین اصل در ترك فرد معتاد است.

رئیس كارگروه كاهش تقاضای مواد‌مخدر و الكل در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینكه 85تا 90درصد معتادان ترك كرده در كشورمان بعد از یك سال دوباره به سمت اعتیاد می‌روند، گفت: این آمار در دنیا 75درصد است و علت این موضوع ادامه پیدا نكردن برنامه‌های مددكاری و روانشناسی توسط فرد و خانواده‌اش است البته نباید ضعف سیستم مددكاری و روانشناسی را نیز در این میان نادیده گرفت.

  • توهم‌زایی گل ۶ برابر ‌حشیش است‌

حمید صرامی، مشاور دبیركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نیز شیوع مصرف ماده گل بین جوانان و نوجوانان را نگران‌كننده عنوان كرد و گفت: برخی مطرح می‌كنند كه این ماده اعتیادآور نیست درحالی‌كه گل نیز ماده‌ای مخدر محسوب می‌شود و باید دستگاه‌های فرهنگی توجه بیشتری به آن داشته باشند و از آن غافل نشوند؛ چراكه میزان توهم‌زایی آن 4تا 6برابر بیشتر از حشیش است. وی تصریح كرد‌: تریاك، شیشه، هروئین، گل و ماری‌جوانا مهم‌ترین مواد‌مخدری هستند كه در كشور مصرف می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    27 6
    سلام تورو خدا به من کمک کنید . من ۲۶ سالمه و برای اولین بار گل کشیدم.همش از روی کنجکاوی. اما خیلی ترسیدم و ۵ الی ۶ ساعت طول کشید تا اروم شم. سرم بهم وصل کردن. همش تپش قلب شدید داشتم. که یکم اروم مشیدم باز حمله میکرد. حالا این روزا تپش قلب دارم. خیلی کلافم کرده. چیکار کنمم ؟ تورو خدا کمکم کنید .