شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 211639

استئوآرتریت شایع‌ترین فرم آرتریت در دنیا می‌باشد. بیماری استئوآرتریت یا آرتروز یکی از شایع‌ترین مشکلات مفاصل در بین خانم‌ها و آقایان ایرانی است که در اکثر مواقع در سنین بالا بروز می‌کند.

بهترین درمان برای آرتروز

سلامت نیوز:استئوآرتریت شایع‌ترین فرم آرتریت در دنیا می‌باشد. بیماری استئوآرتریت یا آرتروز یکی از شایع‌ترین مشکلات مفاصل در بین خانم‌ها و آقایان ایرانی است که در اکثر مواقع در سنین بالا بروز می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: حتماً در اطراف خود زنان و مردان زیادی را دیده‌اید که از درد زانو شکایت دارند و هنگام بالا رفتن از پله‌ها مدام ناله می‌کنند وازبیماری آرتروز رنج می‌برند. با توجه به شیوع این بیماری در جامعه با دکتررضا توکلی دارستانی پزشک متخصص ارتوپدی واستاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید: 


وی در ابتدا گفت: آرتروز مفصل یا استئوآرتریت یکی از شایع‌ترین بیماری مفصلی است که در آن غضروف مفصل صدمه دیده و کم کم از بین می‌رود. 
این متخصص ارتوپد در پاسخ به این سوال که" علایم این بیماری چیست"؛ ادامه داد : آرتروز علایم زیادی دارد که شایع‌ترین آنها عبارتند از: احساس خشکی در مفصل به این معنی که گاهی اوقات وقتی مفصل به مدت طولانی بی‌حرکت مانده باشد و بخواهد فعالیت خود را آغاز کند، دچار درد خواهد شد، انحراف مفصل، درد، احساس صدا، ناتوانی در حرکت را به همراه خواهد داشت. 
دکتر توکلی دارستانی بیان کرد: علت ایجاد این بیماری هنوز به طور واضح شناخته نشده است ولی چند عامل وجوددارد که می‌تواند زمینه ساز ابتلا به آرتروز باشد که عبارتند از: ژنتیک، وزن، شکستگی داخل مفصل، انحراف مفصل، سن بالا، جنسیت که در خانم‌ها این بیماری بیشتر دیده می‌شود. 
وی ادامه داد: در تمام فاکتورهای زمینه ساز بیماری آرتروز مفصل گفته شده تنها وزن فرد است که تحت کنترل افراد است و افراد با کاهش وزن خود می‌توانند از ایجاد و گسترش این بیماری جلوگیری کنند. 


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که "آیا بیماری آرتروز قابل درمان است"، اظهار کرد: بیماری آرتروز درمان ندارد زیرا غضروف از بین رفته و داروی غضروف ساز در حال حاضردر بازار به وجود ندارد وتمامی داروهایی که به نام غضروف ساز دربازار وجود دارد، در حد تبلیغات است و تایید علمی ندارد زیرا قابل زایش غضروف نیستند.
توکلی دارستانی اظهار کرد: پزشک برای کاهش علایم بیماری  آرتروز عمل جراحی را به بیمار توصیه می‌کند . در صورتی که بیمار از درد شدید در ناحیه مفصل رنج بکشد، پزشک در نهایت تعویض مفصل را توصیه می‌کند. 


این متخصص ارتوپد عنوان کرد: معمولاً با افزایش سن معمولا در 40 تا 45 سالگی، بیماری آرتروز روند پیش دونده خود را آغاز می‌کند به گونه ای که در اکثر افراد 90 ساله این بیماری مشاهده می‌شود . در بین افراد جامعه این مسئله که بیماری آرتروز وابسته به سن است جا افتاده و اغلب مانند سفید شدن مو که براثر افزایش سن به وجود می‌آید ومسئله ای طبیعی است، ایجاد بیماری استئوآرتریت یا آرتروز را در افراد مسن به علت شیوع آن، طبیعی می‌دانند. وی ادامه داد: بیماری اسئوآرتریت یا آرتروز بر دو بخش تقسیم می‌شود. اولیه و ثانویه. آرتروز نوع اولیه به این گونه است که بدون بیماری زمینه‌ای به وجود آمده و نوع ثانویه بیماری آرتروز بدین گونه است که افراد برحسب عامل خاصی مانند مشکلات ژنتیکی، شکستگی داخل مفصل و یا هر بیماری زمینه ای که غضروف را تخریب کند به این بیماری مبتلا می‌شوند. این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با تاکید بر اینکه " بهترین درمان برای بیماری آرتروز پیشگیری است" توصیه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آرتروز، دو راه وجود دارد که یکی داشتن وزن ایده آل و دیگری تقویت عضلات به وسیله ورزش‌های آبی و ایزومتریک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha