در تمام دنیا، بیشترین پایان‌نامه‌های دانشجویی، در حوزه لجستیک زنجیره سبز پژوهش می‌شود و این اهمیت زنجیره تأمین سبز را نشان می‌دهد

سلامت نیوز:کنفرانس بین‌المللی زنجیره تأمین سبز در حالی در گیلان برگزار شد که مسئولان از رکوردداری این استان در ابتلا به سرطان و مصرف بالای آب در کشور تا مرز دو برابر خط قرمز خبر دادند. «زنجیره تأمین سبز» در حالی برگزار شد که مشاور عالی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از بحران آب در کشور سخن گفت و رئیس انجمن لجستیک نیز بر ضرورت توجه به زنجیره سبز محصولات تولیدشده از مرحله تولید، توزیع، حمل‌و‌نقل و مصرف و تا پسماند آن و تلاش برای بازگرداندن به چرخه طبیعت تأکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، در این مراسم، رئیس کنفرانس بین‌المللی زنجیره تأمین سبز، به اهمیت زنجیره سبز از مرحله تولید تا مصرف اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا، بیشترین پایان‌نامه‌های دانشجویی، در حوزه لجستیک زنجیره سبز پژوهش می‌شود و این اهمیت زنجیره تأمین سبز را نشان می‌دهد. ابراهیم تیموری، مسیر ایجاد زنجیره‌های تأمین سبز را تشریح کرد و افزود: تعداد نهادهایی که در یک زنجیره تولید درگیر هستند، بسیار زیاد است و باید در تمام مراحل اعم از تولید، توزیع و مصرف، به حفظ محیط‌زیست توجه کرد. او ابراز کرد: در دو دهه اخیر، محصولاتی در کشور تولید می‌شود که بخشی از ضایعات آن برگشت‌ناپذیر است و به‌شدت به محیط‌زیست آسیب می‌زند، درحالی‌که در دنیا، یک چرخه تولید تا مصرف تشکیل شده و ریجکت‌ها دوباره به چرخه تولید بازمی‌گردد و همین امر، میزان انرژی مصرف‌شده برای تولید و مصرف را کاهش می‌دهد. 
عضو هیأت‌علمی دانشگاه علم و صنعت بر توجه به حوزه حمل‌و‌نقل در زنجیره تولید و عرضه تأکید کرد و افزود: متأسفانه در کشور ما به کاهش اثرات آلودگی در حوزه ترابری توجه نشده است. تیموری به جایگاه گیلان به‌عنوان کریدور ترانزیت کالا در عرصه صادرات کالا اشاره و تأکید کرد: مستهلک‌بودن ناوگان حمل‌و‌نقل در چرخه عرضه محصولات تولیدشده، به‌شدت به محیط‌زیست آسیب می‌زند. تیموری تأکید کرد: ما محیط‌زیست را از گذشته به ارث نبردیم بلکه امانتداری هستیم که باید فرهنگ‌سازی خوبی در تمام مراحل از تولید تا مصرف صورت گرفته و به فکر چرخه بازگشت مواد به طبیعت بود. او به سقوط ۶۳ پله‌ای عملکرد ایران در توجه به محیط‌زیست اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی در کشور، لزوم توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در زنجیره سبز بیش‌ازپیش مشهود است. ابراهیم تیموری تصریح کرد: در حوزه تحقیقات دانشگاهی در زنجیره سبز، کارهای اساسی شده ولی این تولید دانش، زمانی به مرحله فناوری و عمل می‌رسد که مراکز صنعتی با حمایت مسئولان بتوانند این تولید علمی را در حوزه صنعت کاربردی کنند. 


ابتلا به سرطان در گیلان، بیشتر از میانگین کشوری


رئیس دبیرخانه شورای‌عالی میراث فرهنگی کشور نیز در کنفرانس علمی زنجیره تأمین سبز، بر بازگشت و استفاده از فناوری نیاکان تأکید کرد و گفت: استانی که در دوران دیلمیان آل‌بویه، خاستگاه تحولات علمی در کشور بود و بر علوم دنیای غرب در قرن ۹ میلادی تأثیرات شگرف گذاشت، متأسفانه امروز بالاترین آمار سرطان در کشور را دارد. دکتر مهدی طالع‌ماسوله تصریح کرد: روزانه 400 لیتر شیرابه سمی وارد دریای خزر می‌شود و آلودگی آبزیان این دریا موجب شده خود من دیگر ماهی سفید مصرف نکنم. او با اشاره به دستاوردهای علمی دیگر کشورها که در حفظ محیط‌زیست داشته‌اند و بازگشت به چرخه سبز تأکید کرد: در یکی از بازدیدها در یکی از جزایر ژاپن در سال ۲۰۰۲ مشاهده کردم تمام فاضلاب یک شهر جزیره‌ای تصفیه و قابل شرب شده است. سال ۲۰۱۴ همین تکنولوژی را برای احیای رودخانه‌های رشت پیشنهاد دادم ولی هنوز در گیلان، رودخانه‌های رشت و مرکز دپوی زباله‌های سراوان، یک معضل اساسی زیست‌محیطی شده و عزم عملی در مسئولان برای رفع این معضل دیده نمی‌شود. طالع‌ماسوله خاطرنشان کرد: در قرن ۲۱ دیگر وقت خطاکردن نیست و موتور توسعه با توبیخ و تشویق همراه است. مهمان ویژه کشوری کنفرانس علمی زنجیره تأمین سبز تأکید کرد: در هر پروژه بین‌المللی، امروز دو محور اساسی در اجرا مورد توجه قرار می‌گیرد؛ سلامت انسان امروزی و سلامت پیرامون انسان و محیط‌زیست. طالع‌ماسوله که در زادگاه تولید چای سخن می‌گفت، ضمن ابراز تأسف از تخریب باغ‌های چای اظهار کرد: کمتر از صد سال پیش، پدربزرگ‌های بی‌سواد ما 74 هزار تن چای تولید می‌کردند و امروز باوجود پیشرفت تکنولوژی، سهم تولید چای به یک‌سوم کاهش یافته است. او افزود: امروز باغ‌های چای، تخریب و ویلاهای کاریکاتوری ساخته می‌شود و کشور از خارج، چای وارد می‌کند. رئیس دبیرخانه شورای‌عالی میراث فرهنگی کشور تأکید کرد: چرا از تکنولوژی سنتی خود در تولید محصولات ارگانیک غافل شده‌ایم و در عوض مواد خوراکی تولید می‌کنیم که سرطان‌زاست؟ او راهکارهای عملیاتی برای زنجیره تأمین سبز را برشمرد و افزود: طرحی مصوب شده که هر اداره باید یک کارشناس محیط‌زیست داشته باشد اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است. 


مصرف آب در ایران؛ 2 برابر خط قرمز


نایب‌رئیس کمیته ملی توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این کنفرانس علمی درمورد بحران آب در کشور و میزان مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی و صنایع سخن گفت. دکتر رضا مکنون با ارائه آماری در میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و صنایع تصریح کرد: در دنیا فقط ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر مصرف می‌شود ولی این میزان مصرف در ایران، ۹۰ درصد آب تجدیدپذیر بوده و ایران دو برابر خط قرمز، مصرف آب داشته است. او شرایط بحرانی کمبود آب در کشور را توضیح داد و افزود: اکنون به برخی شهرها با تانکر آب‌رسانی می‌شود و اگر روند ناصحیح مصرف آب در کشور به همین شکل تداوم یابد، در چند سال دیگر ایران پایدار نمی‌ماند و این سرزمین با این وضعیت جمعیتی از بین می‌رود. مکنون افزود: افتخار ما این نباشد که در تولید گندم بدون «روی» خودکفا شده‌ایم، آن هم با آبیاری سنتی؛ ما باید موادغذایی تولید کنیم که سلامت مصرف‌کننده را تضمین کند. او به وضعیت تولید مواد غذایی ناسالم در کشور اشاره کرد و گفت: برای تولید یک واحد موادغذایی گوشتی، 2,5 لیتر آب مصرف می‌شود ولی برای همین مقدار غذای گیاهی، نیم‌لیتر آب مصرف می‌شود و همین یافته موجب شده در کشورهای اروپایی، الگوی مصرف تغذیه از سمت مصرف گوشت به‌سمت فرآورده‌های گیاهی یا ترکیبی سوق یابد تا ضمن مصرف آب کمتر، به سلامت مصرف‌کننده هم بیشتر توجه شود. او به موقعیت ممتاز گیلان در تولید مواد غذایی گیاهی اشاره و تصریح کرد: گیلان باید به‌سمت تولید غذاهای گیاهی روستایی و عرضه در مراکز شهری برود و این کاری است که در ایتالیا عملیاتی شده و از همین راه، آورده اقتصادی بالا دارند. او تأکید کرد: با این افزایش جمعیت و ایرانی که به‌سمت خشکی بیشتر پیش می‌رود، باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم و استفاده صحیح از آب در چرخه تولید و بازگشت به این چرخه بسیار ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha