سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 213836

11/3 درصد افراد بالای ۲۵ سال كشورمان دیابت دارند و ۲۶ درصد جمعیت پیش‌دیابت یا دیابتیك هستند. رشد بیماری دیابت در كشور ما فزاینده است...

مرگ سالانه 47 هزار ایرانی با مرض شیرین

سلامت نیوز:11/3 درصد افراد بالای ۲۵ سال كشورمان دیابت دارند و ۲۶ درصد جمعیت پیش‌دیابت یا دیابتیك هستند. رشد بیماری دیابت در كشور ما فزاینده است...

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: رشد بیماری دیابت در كشور ما فزاینده است به گونه‌ای كه سالانه 47 هزار ایرانی جانشان را به خاطر بیماری دیابت از دست می‌دهند. همه اینها نشان می‌دهد وضعیت ابتلا به بیماری تلخ مرض قند به دلیل سبك زندگی نادرست مردم كشورمان روزبه روز بحرانی‌تر می‌شود و آمارها از روند افزایشی این بیماری حكایت دارند. در چنین شرایطی اما همچنان با تغییر فرهنگ و ذائقه مردم به سمت استفاده از غذاهای آماده و كمبود تحرك و مصرف سبزیجات و میوه‌جات مواجهیم و مسئولان سلامت كشور هم به جای تلاش برای فرهنگ‌سازی در این باره ترجیح می‌دهند بخش دارو و درمان را با این سرمایه تقویت كنند. 

 

به گفته رئیس انجمن دیابت ایران شیوع دیابت در خاورمیانه و مخصوصاً در ایران از سایر كشورها بسیار بیشتر است. در سطوح تهران حدود 30درصد از جمعیت، دیابتی هستند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. پیش از این نیز، فریدون عزیزی رئیس پژوهشكده غدد درون‌ریز و متابولیسم كشور، از كاهش سن ابتلا به دیابت نوع 2 در بین ایرانی‌ها خبر داده و گفته بود: سن ابتلا به دیابت نوع 2 در كشور، 20 سال كاهش یافته و از 30 سالگی به 10 سالگی رسیده است. بنا به تأكید وی اكثر بیماری‌های غدد كه در زمان بارداری ظاهر می‌شوند، خاموش بوده و بدون علامت هستند؛ این بیماری‌ها باید با غربالگری مشخص شوند.
 
رشد دیابت و ایجاد بازاری برای غول‌های داروسازی

رشد فزاینده بیماری شیرین، ایران را به بازاری بزرگ برای شركت‌های دارویی دنیا كه در زمینه داروهای دیابت فعالند تبدیل كرده است و منجر به ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری این شركت‌ها شده است.

 
شركت نوونوردیسك دانمارك یكی از غول‌های دارویی دنیاست كه حالا قرار است كارخانه تولید داروهای دیابت را در شهرك صنعتی بنیاد بركت تأسیس كند؛‌ كارخانه‌ای كه ظاهراً تا یك سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. حمیدرضا جمشیدی مدیر عامل شركت بركت در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل ساخت خط تولید داروهای پیشرفته دیابت در شهرك صنعتی ستاد فرمان امام (ره) گفت: در كشور ما 11/3 درصد افراد بالای ۲۵ سال دیابت دارند و ۲۶ درصد جمعیت پیش‌دیابت یا دیابتیك هستند و رشد بیماری دیابت در كشور ما فزاینده است.  
 

وی افزود: سال ۲۰۰۵، 7/5 درصد دیابتی داشتیم و اكنون به 11/3 درصد رسیده كه امیدواریم با افزایش تحرك و مصرف سبزیجات بیشتر و كربوهیدرات كمتر این میزان كاهش پیدا كند. 

 جمشیدی با بیان اینكه سالانه ۷ هزار نفر به دلیل بیماری دیابت جان خود را در ایران از دست می‌دهند، گفت: علاوه بر این هفت هزار نفر، ۴۰ هزار نفر به طور غیرمستقیم در اثر بیماری دیابت جان خود را از دست داده‌اند و در واقع ۱۳ درصد مرگ و میر كشور مربوط به دیابت است. جمشیدی با بیان اینكه ما در منطقه امرو یا مدیترانه شرقی قرار داریم كه دیابت در آن بسیار شایع است، افزود: ما میانگین شیوع دیابت در منطقه هستیم، در برخی كشورهای عربی مانند كویت و مصر دیابت بیشتر شیوع داردو در افغانستان و عراق میزان شیوع دیابت كمتر است، اما به نظر می‌رسد در آینده شاهد رشد این بیماری در این كشور‌ها نیز باشیم.
 

بنا به تأكید وی با افتتاح این پروژه تأثیر بسزایی بر سلامت مردم می‌توان گذاشت، نوو نورودیسك نه‌تنها روی سلامت كشور تأثیر می‌گذارد، بلكه از نظر اقتصادی با وجود بازار بزرگی كه در منطقه داریم می‌تواند تأثیرگذار باشد. 

 
مهجوریت همیشگی پیشگیری

هر چند اقدام به تولید داروهای پیشرفته برای درمان دیابت می‌تواند ارزشمند باشد، اما این اقدام یك‌بار دیگر مهجوریت پیشگیری را در كشورمان به اثبات می‌رساند.

 
اسد الله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران درباره ارزیابی و عملكرد وزارت بهداشت را در درمان و پیشگیری دیابت می‌گوید: در كشور ما به مسئله پیشگیری كمتر توجه می‌شود به عبارتی در فرهنگ ما اینگونه مرسوم نشده كه تا بیمار نشدیم به پیشگیری از آن اهمیت دهیم، همین موضوع باعث شده است كه علم پزشكی در مقابل خیلی از بیماری‌ها ناتوان شود؛ چراكه بیمار زمانی به پزشك مراجعه می‌كند كه دیگر ممكن است دیر باشد، بنابراین وزارت بهداشت طرح تحول سلامت یعنی كسانی را كه بیمار هستند، یاری می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha