چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 214050

چهار سال پیش که وارد پایتخت شدند، آنها را مهمان می‌خواندند اما وفور و حضورشان باعث شده که کم‌کم در پایتخت صاحب‌خانه شوند. کافی است هوا کمی گرمتر‌ شود تا سر و کله این حشرات کوچک مزاحم دوباره پیدا شود."سفیدبالک‌ها" بر اساس نظر برخی از پزشکان شاید برای سلامتی شهروندان ضرری نداشته باشند اما همین که یک روز گرم را که دمای هوا روی 40 درجه است بخواهید با این حشرات مزاحم سپری کنید روح و روان‌تان حتما مشوش خواهد شد.

معادله مقابله با سفید بالک‌ها حل شد

سلامت نیوز:چهار سال پیش که وارد پایتخت شدند، آنها را مهمان می‌خواندند اما وفور و حضورشان باعث شده که کم‌کم در پایتخت صاحب‌خانه شوند. کافی است هوا کمی گرمتر‌ شود تا سر و کله این حشرات کوچک مزاحم دوباره پیدا شود."سفیدبالک‌ها" بر اساس نظر برخی از پزشکان شاید برای سلامتی شهروندان ضرری نداشته باشند اما همین که یک روز گرم را که دمای هوا روی 40 درجه است بخواهید با این حشرات مزاحم سپری کنید روح و روان‌تان حتما مشوش خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،مسئولان شهری می‌گویند متولی اصلی مقابله با سفید بالک‌ها یا همان مگس سفید وزارت جهاد کشاوزری است و شهرداری تهران هم در این زمینه وظیفه همکاری با آنها را بر عهده دارد و اقدامات مقابله‌ای و فیزیکی باید از سوی شهرداری تهران انجام شود. شاید همین وظیفه بود که باعث شد شهرداری تهران که طی دو سال گذشته موفقیتی در مقابله با این حشرات مزاحم به دست نیاورده بود با موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور وارد مذاکره شود تا آنها تحقیقات خود را برای نحوه مقابله با سفید‌بالک‌ها در اختیار شهرداری تهران قرار دهند.

این تحقیقات بر اساس گفته مجتبی عبدالهی، معاون سابق خدمات شهری شهرداری تهران از سال گذشته آغاز شد. طی روزهای گذشته مسئولان موسسه گیاه پزشکی به خبرنگار آنا اعلام کردند که هم‌اکنون این تحقیقات به پایان رسیده و به منظور انتقال تحقیقات انجام شده به مسئولان شهری، چندین جلسه و کارگاه‌های متعدد برگزار شده است.

آغاز اقدامات کنترلی از زمستان سال گذشته

علی محمد مختاری، مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره تحقیقات انجام شده از سوی موسسه گیاه‌پزشکی و نتایج این تحقیقات به خبرنگار آنا می‌گوید: اقدامات شهرداری تهران برای مبازره با سفیدبالک‌ها از شهریور سال 93 آغاز شده است. سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران به عنوان نهاد متولی این امر اقدامات گسترده و هماهنگی منجسمی را با موسسه تحقیقات گیاه پزشکی در زمینه مقابله با سفید بالک‌ها داشته است.

مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه این سازمان به دنبال کاهش سفیدبالک‌ها در مناطق شهر تهران است، اضافه می‌کند: با اقداماتی که از سال گذشته آغاز شده شاهد کاهش سفیدبالک‌ها هستیم.

او با اشاره به اقدامات کنترلی انجام شده در سال 95 توضیح می‌دهد: در زمستان سال گذشته با توجه به اینکه با سرد شدن هوا حشرات سفیدبالک از بین می‌روند، شهرداری دستورالعمل اقدامات ویژه‌ برای این موضوع را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند سفیدبالک‌ها را در شش ماهه دوم سال کنترل کند.

مختاری با بیان اینکه این آفت هنوز به صورت گسترده دیده نشده است، می‌گوید: البته سفیدبالک‌ها آفت درجه دو جالیزی هستند که از صفا دشت وارد پایتخت می‌شوند. شهرداری به دلیل آلودگی محیط زیست اجازه استفاده از سموم شیمیایی را ندارد و باید از مبارزه مکانیکی استفاده کنیم.

چاره‌اندیشی برای متهمان ردیف اول وجود سفید‌بالک‌ها

مختاری ادامه می‌دهد: با هماهنگی موسسه تحقیات گیاه پزشکی کشور و ابلاغ دستورالعمل به مناطق 22 گانه تهران و هماهنگی درون بخشی برگ‌های آلوده به این آفت جمع‌آوری و معدوم شدند و جهت تولید خاک‌برگ و کمپوست با نظارت دقیق و مستمر کارشناسان مورد استفاده قرار گرفت.

درختان توت در خط اول متهمان وجود سفید‌بالک‌ها در پایتخت هستند، به همین دلیل در راه‌های مقابله‌ای امسال مورد توجه قرار گرفتند. مختاری در این باره توضیح می‌دهد که هرس کردن درختان پهن‌برگ توت و زیتون به منظور افزایش تبادل هوا در بین شاخه‌های درختان و تغییر فرم گیاه به منظور کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها در دستور کار قرار گرفت. همچنین روغن پاشی روی درختان و درخچه‌های همیشه سبز یکی دیگر از اقداماتی بود که در راستای کاهش سفیدبالک‌ها انجام شد.

او با بیان اینکه بیشتر درختان توت در باغ‌های شخصی قرار دارد که باید برای این موضوع هم راه‌حلی اندیشیده می‌شد، می‌گوید: به همین دلیل شهرداری برای مذاکره با صاحبان باغ‌ها و منازل مسکونی وارد عمل شد. دستورالعمل مبارزه تهیه شده از سوی موسسه گیاه پزشکی در اختیار صاحبان باغ‌ها قرار گرفت.

به گفته مختاری سفید بالک آفتی است که با تغییرات دما و تغییرات اقلیمی وارد تهران شده و جزو آفت‌های مهم کشور قرار گرفته است. این آفت در مزارع جالیزی خسارت اقتصادی فراوانی را به جای می‌گذارد اما در محیط‌های شهری به دلیل انبوه جمعیت روی شهروندان اثر نامطلوب می‌گذارد اما در حقیقت روی سلامتی انسان و فضای سبز اثر نامطلوبی ندارد.

توسل به چسب‌های زرد ادامه دارد

اگرچه عده‌ای از کارشناسان شهری آبشویی را کافی نمی‌دانند اما مختاری به عنوان یکی از راه‌حل‌های مطرح شده از سوی موسسه گیاه‌پزشکی از آن یاد می‌کند و می‌گوید: کنترل دقیق و مستمر تجهیزات پیمانکاران به منظور تببین دستگاه‌های واتر پمپ و تانکرهای آبشویی از جمله اقداماتی بوده که برای کاهش سفیدبالک‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

او ادامه می‌دهد: همچنین آبشویی درختان یکی از راه‌حل‌هایی است که برای کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها از سوی شهرداری به صورت شبانه انجام می‌شود.

مختاری بیان می‌کند: سال گذشته در 2 الی 3 منطقه مرکزی مگس‌های زرد بیشتر دیده می‌شدند که این مناطق به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفتند و استفاده از چسب‌های زرد هم یکی دیگر از اقداماتی است که به منظور مقابله با سفیدبالک‌ها از سال گذشته آغاز شد و امسال هم ادامه دارد.

آموزش مقابله با سفیدبالک‌ها در 93 مرکز آموزشی گل و گیاه

مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه اقدامات کنترلی در محوطه باز و انجام برنامه‌ریزی وسیع آموزشی برای کاهش سفیدبالک‌ها یکی دیگر از اقدامات شهرداری بوده است، عنوان می‌کند: 93 مرکز آموزشی گل و گیاه وجود دارد که در آنجا آموزش‌های لازم به شهروندان داده می‌شود.ناظران، کارشناسان و عوامل کارگری پیمانکاران در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.

قول کاهش سفید‌بالک‌ها در پایتخت

او تاکید می‌کند که با اقدامات انجام شده و براساس پیش‌بینی موسسه گیاه پزشکی امسال شاهد کاهش حضور سفیدبالک‌ها در پایتخت خواهیم بود.

مختاری معتقد است که در راستای مقابله با مگس‌های سفید همکاری تمامی ارگان‌ها الزامی است و اطلاع‌رسانی‌های لازم در این باره باید انجام شود.

سال گذشته مسئولان شهری برای کاهش سفیدبالک‌ها وعده امسال و استفاده از تحقیقات موسسه گیاه‌پزشکی را داده بودند. حالا باید منتظر ماند و دید در حالی که وارد سومین ماه از بهار شده‌ایم این تحقیقات اثربخش خواهد بود یا شهروندان به دنبال گرم شدن هوا و هجوم این حشرات باز هم باید روزشان را در حالی که مگس‌های سفید با سرعت به سمت چشم و بینی‌شان هجوم می‌برند، آغاز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha