مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به وضعیت پسماندهای بیمارستانی در ایران تصریح کرد: در شرایط کنونی حدود ۱۵ درصد پسماندهای بیمارستانی را پسماندهای عفونی تشکیل می‌دهد که جزو پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند، پسماندهای عفونی بیماری‌زا ، قابل اشتعال، سمی و دارای قابلیت خورندگی هستند.

۱۵ درصد پسماندهای بیمارستانی «ویژه» است

سلامت نیوز:مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به وضعیت پسماندهای بیمارستانی در ایران تصریح کرد: در شرایط کنونی حدود ۱۵ درصد پسماندهای بیمارستانی را پسماندهای عفونی تشکیل می‌دهد که جزو پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند، پسماندهای عفونی بیماری‌زا ، قابل اشتعال، سمی و دارای قابلیت خورندگی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا،جواد سروش ، با بیان اینکه پسماندهای پزشکی یکی از انواع پسماندهاست و بر اساس قانون، واحد تولیدکننده پسماند مسئولیت مدیریت آن را برعهده دارد، گفت: بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها و مطب‌ها موظف هستند پسماند تولیدی خود را مدیریت کنند و از آنجا که به خاطر گستردگی کار قادر به انجام این کار نیستند می‌توانند مدیریت پسماند خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار کنند که در تهران این کار به شهرداری واگذار شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از پسماندهای بیمارستانی، پسماند عادی تلقی نمی‌شوند، تصریح کرد: پسماندهای بیمارستانی احتمال آلوده شدن با میکروب و در نتیجه خطرناک شدن را دارند بنابراین هیچ یک از پسماندهای بیمارستانی عادی تلقی نمی‌شوند و حتی بخشی از آن جزو پسماند ویژه قرار می‌گیرد. و برای مدیریت پسماندهای عفونی نمی‌توان با آن مشابه سایر پسماندهای بیمارستانی برخورد کرد و لازم است برای مدیریت آن تدابیر خاصی در نظر گرفته شود.

۸۵ درصد بیمارستان‌ها دستگاه اتوکلاو برای پسماندهای ویژه دارند

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: یکی از تدابیر برای مدیریت پسماند ویژه بیمارستانی این است که این پسماندها از طریق دستگاه‌های بی‌خطرساز پسماند مثل اتوکلاو و هیدروکلاو بی‌خطر شوند. بعد از این کار چنین پسماندی را می توان در کنار سایر پسماندهای بیمارستانی با روش خاص حمل و نقل در محل‌های خاص معدوم و دفن کرد. در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد بیمارستان‌های کشور دستگاه اتوکلاو دارند و پس از اینکه کم‌خطرسازی، ضدعفونی و استریل کردن پسماندها را انجام می‌دهند، این پسماندها را به عنوان پسماند بیمارستانی به پیمانکار - که شهرداری‌ها هستند- تحویل می‌دهند. شهرداری‌ها مکلف هستند آن‌ها را با وسیله نقلیه مخصوص و در اماکن مخصوص با تدابیر حفاظتی لازم دفن کنند چون این پسماندها حتی بعد ضدعفونی هم به پسماند عادی تبدیل نمی‌شوند.

سروش با بیان اینکه در زمینه مدیریت پسماند بیمارستانی به لحاظ فنی مشکل نداریم ولی در تفسیر قانون اختلاف نظر وجود دارد، تصریح کرد: اگر هر پسماندی عادی شود مسئولیت آن برعهده شهرداری‌هاست. بین سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت بر سر این موضوع اختلاف نظر وجود دارد. ما به عنوان تعیین کننده حد تشخیص آلایندگی، اعتقاد داریم با اتوکلاو پسماند بیمارستانی عادی نمی‌شود بنابراین مسئولیت مدیریت آن همچنان بر عهده وزارت بهداشت است ولی این وزارتخانه با ما هم نظر نیست. به هر صورت در حال حاضر وظیفه مدیریت پسماند بیمارستانی برعهده وزارت بهداشت و بخش درمانی کشور است که این وزارتخانه با پرداخت هزینه، مدیریت پسماند بیمارستانی را به شهرداری‌ها واگذار کرده است.

این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: پسماندهای بیمارستانی به هیچ وجه نباید عادی تلقی و با سایر پسماندها یک جا دفن شوند و باید تمهیدات ایمنی و حفاظتی برای آن در نظر گرفته شود. این پسماندها احتیاج به بسته‌بندی و حمل و نقل خاص دارد و نباید در فضای باز قرار گیرد. در  سازمان محیط زیست به عنوان دستگاه ناظر و مسئول اجرای قانون مدیریت پسماند اعتقاد داریم پسماند بیمارستانی بعد از اتوکلاو عادی نمی‌شود و این قاعده هم در شرایط حاضر اجرا می‌شود و پسماند بیمارستانی بعد از ضدعفونی کردن نیز عادی تلقی نمی‌شود و این به عنوان چارچوب کاری حفاظت محیط زیست قلمداد می‌شود.

به هیچ وجه اجازه مخلوط شدن پسماند بیمارستانی با پسماند عادی را نمی‌دهیم

وی افزود: به هیچ وجه اجازه مخلوط شدن پسماند بیمارستانی با پسماند عادی را نمی‌دهیم و اطمینان می‌دهیم که در شرایط حاضر در کشور جداسازی پسماند بیمارستانی از سایر پسماندها صورت می‌گیرد و در هیچ جا پسماند بیمارستانی با پسماندهای عادی مخلوط نمی‌شود.

به گفته سروش در تهران و شهرستان‌های مختلف شهرداری‌ها این پسماندها را جمع آوری می‌کنند و در لندفیل‌های(محل‌های دفن زباله) مستقر دفن می‌کند. دفن این پسماندها در تهران در آرادکوه صورت می گیرد. دفن پسماندهای بیمارستانی باید در محل‌های خاص انجام شود چون یکی از مشکلاتی که بعد از دفن زباله‌ها داریم شیرابه‌ها است که این شیرابه‌های عفونی می‌تواند بسیار خطرناک باشد بنابراین پسماند بیمارستانی باید حتما در لندفیل‌ها و اماکنی که غیر قابل نفوذ هستند و تمام شرایط برای مدیریت شیرابه‌ها و گازها مهیا است، دفن شوند.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در شهرهای اصفهان، قزوین، اهواز و رشت مدیریت پسماند بیمارستانی خیلی بهتر از قبل انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر در بسیاری از استان‌ها، شرکت‌هایی با کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها قرارداد بسته‌اند و پسماندهای آن‌ها را که قبلا در کنار پسماندهای عادی و شهری رها می‌شد به صورت ویژه جمع آوری و در محل‌های خاصی دفن می‌کنند. برای مثال در قزوین تمام مطب‌ها با این شرکت‌ها قرارداد دارند و از سوی نظام پزشکی ملزم شدند که مدیریت پسماند را انجام دهند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha