چندی است در فضای مجازی پیام‌های هشداردهنده‌ای مبنی بر آلودگی کشتارگاه بندرعباس دست‌به‌دست می‌شود و به اطلاع‌رسانی عمومی مبنی بر عدم رعایت نکات بهداشتی در این کشتارگاه هشدار می‌دهد.

فوت یک قصاب در بندرعباس؛ منتظر پاسخ پزشکی قانونی

سلامت نیوز:چندی است در فضای مجازی پیام‌های هشداردهنده‌ای مبنی بر آلودگی کشتارگاه بندرعباس دست‌به‌دست می‌شود و به اطلاع‌رسانی عمومی مبنی بر عدم رعایت نکات بهداشتی در این کشتارگاه هشدار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا،  این روزها شهروندان بندرعباسی با ابراز نگرانی از پیام‌های هشداردهنده در فضای مجازی مبنی بر آلوده بودن گوشت‌های مصرفی، در دوگانگی واقعیت یا شایعه بودن آن به سر می‌برند.

پیامی با این مضمون که "هشدار به مردم استان هرمزگان، کشتارگاه بندرعباس که تمام کشتارهای روز در آن انجام می‌شود آلوده به ویروس تب کریمه کنگو بوده و تابه‌حال چند نفر از قصاب‌ها به تب کنگو دچار شده و فوت کرده‌اند، نمونه‌اش قصاب جوانی اهل روستای درگیر که در روستای درگیر دفن شد و مرکز بهداشت بندرعباس فقط در دفن مرده همکاری کرد ولی در کشتارگاه هیچ‌گونه ضدعفونی انجام‌نشده و دام آلوده جمع‌آوری نشده است، دامی که به‌صورت قاچاق از پاکستان وارد ایران شده عامل این ویروس خطرناک شناسایی‌شده لطفاً اطلاع‌رسانی کنید که مردم بااطلاع گوشت مصرف کنند"

اما در گام نخست خبرنگارماطی تماسی با سازمان کشتارگاه شهرداری بندرعباس واقعیت این پیام را جست‌وجو کرد که روابط عمومی این سازمان با اطلاعیه‌ای نسبت به این موضوع واکنش داد.

در این اطلاعیه آمده است: "سازمان کشتارگاه شهرداری بندرعباس تحت نظارت کامل سازمان دامپزشکی و مرکز بهداشت استان بوده و بحمدالله تاکنون هیچ مورد مشکوکی مبنی برآلودگی به ویروس تب کریمه کنگو مشاهده نشده است و سم‌پاشی و ضدعفونی در این مجموعه طبق روال سابق با جدیت ادامه دارد و خاطرنشان می‌کنیم که متوفی از سلاخان کشتارگاه هرمز قلعه قاضی بوده که تحت مدیریت بخش خصوصی است و این مجموعه هیچ‌گونه ارتباطی با کشتارگاه بهداشتی شهرداری بندرعباس ندارد"

گرچه این سخنان نشان داد این موضوع به کشتارگاه شهرداری بندرعباس ارتباطی ندارد اما همچنان گمانه‌زنی‌ها در خصوص صحت فوت قصاب بر اثر بیماری یادشده در کشتارگاه قلعه قاضی صحت دارد یا خیر که مدیرکل دامپزشکی هرمزگان در این زمینه گفت: مردم با خیال راحت گوشت‌های ممهور به مهر دامپزشکی را استفاده کنند، بااین‌حال خرید از گوشت‌فروشی‌های غیرمجاز ۶۰۰ دستگاه ممنوع است.

دکتر محمد جانباز درباره فوت مشکوک یک قصاب بندرعباسی به دلیل ابتلا به تب کنگو گفت: اگر فرد بر اثر این بیماری هم جان‌باخته باشد دلیل آن رعایت نکردن نکات بهداشتی فردی حین کار است.

وی افزود: عکس‌های حضور فرد مذکور در دوره‌های آموزشی و توجیهی ما موجود است و قصوری از سمت اداره کل دامپزشکی نبوده است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان خاطرشان کرد: کشتارگاهی که این فرد در آن اشتغال داشته متعلق به بخش خصوصی است و از بهترین کشتارگاه‌های استان محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: به دلیل وجود سردخانه و توزیع گوشت پس از ۱۲ ساعت نگهداری در سردخانه، امکانی برای آلودگی آن وجود ندارد و مردم به‌هیچ‌عنوان نگران نباشند.

جانباز، قصابان را به رعایت بیشتر نکات بهداشتی در گفت‌وگو با ایسنا توصیه و تأکید کرد: قصابان باید از دستکش و ماسک استفاده کنند و از کندن کنه‌های بدن دام بدون رعایت نکات بهداشتی بپرهیزند.

وی درباره بیماری دام‌های قاچاق نیز گفت: دام‌هایی که از پاکستان به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند بیشتر از دام‌های ایران این بیماری را دارند، بااین‌حال تب کنگو هم‌اکنون به‌عنوان بیماری بومی دام‌های ما نیز به شمار می‌رود.

جانباز افزود: مردم باید با تغییر فرهنگ، خرید دام از مراکز غیرمجاز در حاشیه شهر به‌ویژه محله‌ی ۶۰۰ دستگاه را کاملاً منتفی کنند و سلامت خود را به خطر نیندازند.

وی اضافه کرد: چنانچه ذبح گوسفند برای نذورات هم به کشتارگاه‌های مجاز سپرده شود، ایمن‌تر خواهد بود و توصیه ما به شهروندان این است که گوسفندهای تازه ذبح‌شده را ۱۲ ساعت حتماً در یخچال نگهداری کنند.

جانباز خاطرنشان کرد: هیچ خطری سلامت مردم بندرعباس را تهدید نمی‌کند و کسانی که به‌صورت مستقیم با دام نیز سروکار دارند چنان چه نکات بهداشتی را رعایت کنند هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان تاکید کرد: هنوز دلیل قطعی مرگ این قصاب بندرعباسی مشخص نیست و دانشگاه علوم پزشکی به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

وی گفت: با بروز یک مورد مرگ مشکوک نمی‌توانیم بگوییم این بیماری تهدیدی برای بندرعباسی‌هاست و ما به مردم این اطمینان را می‌دهیم که گوشت سالمی در بازار توزیع می‌شود.

هم‌چنین رئیس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان نیز دراین‌باره گفت: از مرگ یک قصاب خبردارم اما  اظهارنظر در خصوص ابتلای فرد یا افرادی به این  ویروس با تائید مرکز درمانی استان است که علت مرگ را تب کریمه کنگو یا چیز دیگری تشخیص داده باشند.

ناصر حیدری پوری تأکید کرد: افرادی که مستقیم با دام زنده تماس دارند با رعایت نکات بهداشتی موردنظر دامپزشکی می‌توانند از ابتلا به این ویروس پیشگیری کنند.

وی تأکید کرد: هیچ نگرانی بابت مصرف گوشت در مراکز عرضه گوشت وجود ندارد زیرا گوشت‌هایی که از کشتارگاه عرضه می‌شود در یخچال نگهداری می‌شود و نگهداری گوشت در یخچال این ویروس را از بین می‌برد.

فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: مرگ قصاب بندرعباسی بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در دست بررسی است و منتظر اعلام نتیجه آزمایش هستیم.

نوروزیان اظهار کرد: متوفی با علائمی شبیه بیماری تب کریمه کنگو به بیمارستان مراجعه کرد و چند روز بستری و تحت درمان قرار گرفت.

وی با بیان این‌که بیمار با توجه به شغل و علائم مربوط به بیماری کنگو، درمان لازم را دریافت کرده بود، ادامه داد: بیمار پس از چند روز بستری با رضایت شخصی از بیمارستان ترخیص شده و ظاهراً برای ادامه درمان به یکی از بیمارستان‌های یزد مراجعه کرد که در آنجا هم با وجود تلاش پزشکان، به کما رفته و جان خود را از دست‌ داده است.

نوروزیان بیان کرد: نوع شغل و علائمی که بیمار در زمان مراجعه به بیمارستان داشته، حاکی از بیماری تب کریمه کنگو است اما تا مشخص نشدن نتیجه نهایی آزمایش، نمی‌توان به‌طور قطعی آن را تائید کرد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان این‌که بیماری تب کریمه کنگو، یک بیماری بومی در استان است، خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز سه نفر به این بیماری مبتلا شدند که با مراجعه زودهنگام و دریافت درمان‌های لازم، تحت مداوا قرار گرفتند.

نوروزیان اظهار کرد: این بیماری ویروسی در صورت مراجعه زودهنگام بیمار به مراکز درمانی و تشخیص سریع قابل‌درمان است.

وی با اشاره به آمادگی بیمارستان‌های استان برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو، خاطرنشان کرد: تمام مراکز بهداشتی و درمانی و 17 بیمارستان استان هرمزگان آماده مقابله با بیماری تب کریمه کنگو است.

نوروزیان قصاب‌ها، چوپان‌ها، دامپزشکان، پزشکان و پرستاران را بیشترین جامعه در معرض خطر این بیماری معرفی کرد.

وی با بیان این‌که شهروندان نگرانی در خصوص شیوع این بیماری نداشته باشند، اضافه کرد: افراد در صورت مشاهده هرگونه علائم این بیماری از قبیل تب، سردرد شدید، تهوع و استفراغ به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

بنا بر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، این بیماری که سال گذشته سه فوتی در کشور به‌جای گذاشت در دام علائم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌توان متوجه وجود ویروس شد. شایع‌ترین راه انتقال آن نیز ذبح غیربهداشتی دام به‌ویژه در مناطق روستایی است.

در همین خصوص رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تب کریمه کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی است که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. این بیماری خطرناک است و فرد مبتلا به آن ممکن است تا ۳۰ درصد موارد جان خود را از دست دهد، حتی اگر درمان شود.

دکتر محمدمهدی گویا افزود: یکی از راه‌های انتقال آن نیز از طریق گزش کنه‌ای است که روی بدن حیوان آلوده به‌خصوص دام‌های اهلی مانند گوسفند و بز و گاو زندگی می‌کند. این ویروس وارد بدن دام شده  و بعد با گزش باعث ابتلای فرد به بیماری  می‌شود.

وی بابیان این‌که خرید گوشت از منابع نامطمئن مانند کنار خیابان، جاده و کشتار غیرمجاز و  ... مردم را در معرض ابتلای به تب کریمه کنگو قرار می‌دهد، تصریح کرد: به همین دلیل گوشت باید مهر تائید سازمان دامپزشکی را داشته باشد.

گویا در پایان گفت: این بیماری بیشتر یک بیماری شغلی است. کسانی که به‌صورت مستقیم با دام سر و کار دارند، آن را ذبح می‌کنند، قصاب‌ها و حتی زنان خانه‌دار نیز ممکن است  به دنبال تماس با دام تازه ذبح‌شده یا گوشت آلوده، مبتلابه این عفونت‌ شوند.  هم‌چنین  کسانی که در معرض خون و ترشحات بدنی فرد بیمار قرار دارند مانند پزشکان و کادر درمانی نیز در معرض ابتلا هستند.

در کشور ما هر سه‌راه انتقال این بیماری تابه‌حال مشاهده‌ شده است. این بیماری معمولاً در فصل بهار و تابستان شایع است، اما در تمام فصول سال ممکن است مشاهده شود. تب کریمه کنگو واکسنی برای پیشگیری ندارد و مهم‌ترین نکته برای این کار رعایت نکات بهداشتی توسط کسانی است که دام نگهداری می‌کنند، در کشتارگاه‌ها و دامداری‌ها کار می‌کنند و زنان خانه‌داری که  گوشت خریداری می‌کنند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که روستاییان هنگام تماس با دام از کندن کنه‌های روی بدن دام خودداری کنند. هم‌چنین لباس‌های خود را پس از خروج از اصطبل و محل نگهداری دام‌ها تعویض کنند و دست و صورت خود را با آب و صابون بشویند؛ چراکه دام بیمار خطر انتقال بیماری‌های بسیاری را دارد. بهتر است تا حد امکان افرادی که دامدار نیستند هنگام مراجعت به مناطق روستایی، تماسی با دام نداشته باشند. دامداران نیز وقتی با دام در تماس هستند از وسایل حفاظتی استفاده کنند و پس از پایان کارشان نیز لباس‌ها را تعویض کرده و دست و صورت خود را بشویند.

هم‌چنین از تماس مستقیم دست با گوشت تازه ذبح‌شده باید پرهیز کرد و خرد کردن و بسته‌بندی گوشت باید پس از ۲۴ ساعت از نگهداری آن در دمای زیر صفر انجام شود و ترجیحاً گوشت به‌صورت فریز شده و چند ساعت پس از فریز مصرف شود.

 حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که فوت این قصاب هرمزگانی به چه علتی بوده و آیا نظارت‌ها بر کشتارگاه‌ها به‌ویژه خصوص یا در مناطق روستایی کافی است یا خیر؟!



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha