بررسی‌ها نشان می‌دهد کمبود خواب خطر مرگ را در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک افزایش می‌دهد.

ارتباط کمبود خواب با خطر مرگ در مبتلایان به "سندرم متابولیک"

سلامت نیوز:بررسی‌ها نشان می‌دهد کمبود خواب خطر مرگ را در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در این بررسی آمده است افراد مبتلا به مجموعه شایعی از فاکتورهای خطرزای بیماری قلبی در صورتی که کمتر از شش ساعت در شب بخوابند بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

سندرم متابولیک به مجموعه‌ای از بیماری‌ها و فاکتورهای خطرزا اشاره دارد که وقتی در کنار هم در نظر گرفته شوند خطر سکته مغزی، دیابت و بیماری قلبی را بیشتر می‌کند. این شرایط شامل فشار خون بالا، بالا رفتن سطح قند خون، بالا بودن سطح تری گلیسیرید و انباشت چربی مازاد اطراف کمر می‌شود.

نتایج بررسی‌های پیشین حاکی از وجود ارتباط بین مدت زمان خواب و بروز پیامدهای منفی برای سلامتی همچون افزایش وزن، ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی بوده است.

در این بررسی متخصصان آمریکایی به این موضوع پرداختند که چگونه مدت زمان خوابیدن بر افراد مبتلا به سندرم متابولیک تاثیر می‌گذارد. در مجموع اطلاعات ۱۳۴۴ فرد بزرگسال مورد استفاده قرار گرفت. میانگین سنی این افراد ۴۹ سال بوده است.

در این گروه، حداقل در ۳۹.۲ درصد سه فاکتور خطرزای سندرم متابولیک وجود داشت، که در یک دوره حدودا ۱۶ ساله، ۲۲ درصد آنان فوت کردند.

متخصصان همان طور که انتظار داشتند مشاهده کردند افراد مبتلا به سندرم متابولیک در مقایسه با دیگران بیشتر احتمال دارد در این دوره ۱۶ ساله بر اثر سکته مغزی فوت کنند. بر اساس این مشاهدات مبتلایان به این سندرم که بیش از شش ساعت در طول شب می‌خوابیدند ۱.۴۹ برابر بیشتر احتمال داشت در این دوره ۱۶ ساله بر اثر سکته مغزی جان خود را از دست بدهند در حالی که این خطر در افرادی که کمتر از شش ساعت می‌خوابیدند ۲.۱ برابر بیشتر بوده است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، علاوه بر این مشخص شد مبتلایان به سندرم متابولیک که کمتر از شش ساعت خواب دارند دو برابر بیش از افراد دیگر احتمال دارد بنا به هر دلیلی فوت کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha