عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: ارزیابی دقیق توانمندی‌های شناختی کودکان کم شنوا امری بسیار مهم بوده و با دشواری‌هایی همراه است.

کم شنوایی شایع‌ترین نقص مادرزادی

سلامت نیوز:عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: ارزیابی دقیق توانمندی‌های شناختی کودکان کم شنوا امری بسیار مهم بوده و با دشواری‌هایی همراه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛گیتا موللی عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد: کودک کم شنوا به کودکی گفته می‌شود که بیش از ۱۵ دسی بل کاهش شنوایی داشته باشد، از آنجایی که کم شنوایی شایع‌ترین نقص مادرزادی است و طبق آمارهای جهانی از هر ۱۰۰۰ نوزاد ۱ تا ۳ نوزاد با کم شنوایی دوطرفه دائمی متولد می‌شوند باید مشکلات درمان و در گام‌های اساسی آموزش و یادگیری این گروه‌ها را مدنظر قرار داد.
 
وی افزود: صدمه به سیستم شنوایی نیز بسته به زمان، شدت و محل آسیب عوارضی از جمله مشکلات زبان و گفتار، مشکلات روانشناختی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی و یادگیری را برای فرد کم شنوا و خانواده وی به همراه دارد.
 
موللی گفت: کم شنوایی و فقدان زبان آموزی ناشی از آن بدون تردید بر پیشرفت زبانی کودکان تاثیر دارد و ممکن است بر روی سایر توانمندی‌های کودکان نیز تاثر گذار باشد.
 
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: از آنجایی که بسیاری از کودکان کم شنوا در زمینه‌های شناختی دچار مشکل هستند باید توانایی‌های هوشی این افراد نیز مدنظر قرار بگیرد.
 
موللی گفت: شناسایی توانمندی‌های کودکان کم شنوا نیازمند ابزارهای تخصصی است که متولیان سلامت، توانبخشی و بهزیستی باید نسبت به این مهم اهتمام داشته باشد.
 
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: با توجه به شیوع بالای کم شنوایی کودکان لازم است با استفاده از آزمون‌های روان شناختی به خصوص سنجش هوش نسبت به برنامه ریزی مناسب برای جایگزینی صحیح و ارایه آموزش‌های لازم و خدمات توانبخشی مناسب اقدام شود.
 
وی گفت: ارزیابی‌های هوشی بسیار اندکی برای کودکان کم شنوا فراهم است با توجه به اینکه غالب آموخته‌های این گروه از راه شنوایی است و کودکان کم شنوا در این زمینه با محدودیت‌های فراوانی روبرو هستند و آموزش صحیح کودکان کم شنوا از سنین پایین حائز اهمیت است.
 
موللی افزود: کودکان کم شنوا با مداخله صحیح و زودهنگام صرف نظر از نوع و روش آموزش خواهند توانست به سطح کودکان شنوا و سطح هنجار جامعه برسند.
 
وی مداخله زودهنگام، تجویز سمعک، درمان گروهی، مشارکت و آگاه بخشی والدین در مسیر مشاوره، توانبخشی و درمان؛ طراحی دوره‌های مجازی، تسهیلات آموزشی و آموزش مربیان و معلمان را گام اساسی در یادگیری و آموزش این گروه از کودکان جامعه دانست.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha