رییس انجمن تالاسمی گفت: اخذ برائت‌نامه از بیماران تالاسمی در بیمارستان‌ها به هنگام تزریق خون از نظر اخلاقی و حقوقی با مشکل روبروست.

اخذ برائت‌نامه از بیماران تالاسمی در بیمارستان‌ها اخلاقی نیست

سلامت نیوز:رییس انجمن تالاسمی گفت: اخذ برائت‌نامه از بیماران تالاسمی در بیمارستان‌ها به هنگام تزریق خون از نظر اخلاقی و حقوقی با مشکل روبروست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، بیماران تالاسمی هنگامی برای تزریق خون به برخی از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، مجبور به امضای برائت‌نامه‌ای هستند که بیمارستان در اختیار آنها قرار می‌دهد. براساس این برائت‌نامه بیمارستان هیچگونه مسئولیتی در قبال عوارض ناشی از تزریق خون ندارد و در صورت بروز مشکل بیمار حق هیچ‌گونه شکایتی را ندارد.

مجید آراسته، رییس انجمن تالاسمی با تایید اخذ این برائت‌نامه از بیماران تالاسمی در برخی از مراکز اظهار کرد: متن و شرایط این برائت‌نامه از نظر اخلاقی و حقوقی با مشکل روبروست و ما این موضوع را به وزارت بهداشت نیز اطلاع داده‌ایم، البته این برائت‌نامه نافی مسئولیت مراکز ارائه خدمت نیست.

او با اشاره به متن این برائت‌نامه ادامه داد: متاسفانه متن این برائت‌نامه دارای مشکلات زیادی است و وقتی بیمار آن را می‌خواند شوکه می‌شود، در حالی‌که رضایت‌نامه‌ای که از بیمار باید گرفته شود، صرفا برای ارائه خدمات مناسب و مطلوب است و اگر مشکل و آسیبی حین درمان به بیمار وارد شود، حق شکایت بیمار در مراجع قضایی محفوظ است.

وی افزود: ما این برائت‌نامه را نیز به مراجع قضایی ارائه دادیم و آنها معتقدند براساس این برائت‌نامه هیچ حقی از بیمار سلب نخواهد شد و حتی اگر بیماری این برائت‌نامه را امضا کند و مشکلی برای او پیش بیاید، ما براساس قانون پیگیر حقوق بیمار خواهیم بود.

رییس انجمن تالاسمی با بیان اینکه در همین‌ رابطه با وزارت بهداشت نیز جلساتی برگزار کردیم، گفت: مسئولان حوزه درمان وزارت بهداشت به ما قول دادند تا متن این برائت‌نامه‌ها تغییر کند. ما به وزارت بهداشت اعلام کردیم که نباید از بیمار امضا گرفته شود و اگر حتی امضایی هم گرفته می‌شود، سالی‌ یکبار باشد نه هر بار که بیمار برای دریافت خون به مرکز مراجعه می‌کند.

او با بیان اینکه فرم‌های جدیدی برای رضایت از بیماران تالاسمی تدوین شده است، گفت: مقرر شد؛ این فرم‌ها نیز همانند فرم‌هایی باشد که برای عمل‌های جراحی از بیماران دریافت می‌شود، البته ما هنوز متن آن را ندیده‌ایم، اما تاکید داشتیم که از الفاظی که برای بیماران این شائبه را ایجاد می‌کند که باید از همه حق و حقوق خود بگذرند در فرم‌ها استفاده نشود.

رییس انجمن تالاسمی با بیان اینکه این رضایت‌نامه در تمام کشورهای دنیا از بیماران گرفته می‌شود، گفت: دریافت رضایت‌نامه موضوعی است که در تمام دنیا مرسوم است اما این فرم رضایت‌نامه که در حال حاضر در برخی از مراکز از بیماران گرفته می‌شود در هیچ‌جای دنیا دیده نشده است،  چرا که در آن قید شده است در صورت بروز مشکل حق هیچ گونه شکایتی از بیمارستان ندارند.

وی تصریح کرد: در حقیقت آنچه که در دنیا مرسوم است، این است که یک رضایت‌ آگاهانه از بیمار گرفته می‌شود در رضایت آگاهانه هم همه موارد به بیمار توضیح داده می‌شود و در نهایت مرکز اعلام می‌دارد که تمام تلاش خود را در جهت ارائه بهترین خدمات و درمان به بیمار ارائه می‌دهد.

همچنین علی‌اکبر پورفتح‌الله؛ رییس سازمان انتقال خون در واکنش به اینکه گفته می‌شود این  برائت نامه از وقتی که ماجرای واردات کیسه‌های خون آلوده از فرانسه، باب شده است، به خبرنگار ایلنا گفت: اقدامی که در حال حاضر در بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد به هیچ‌وجه بار حقوقی و قضایی ندارد و در همه جای دنیا این اتفاق صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: امروزه آگاه کردن بیمار یکی از فرآیندهای مهم درمانی است و بیمار حق دارد از فرایند درمانش مطلع شود و دلیل آن را بداند. امروزه تمامی نهادهای مرتبط با سلامت تاکید ویژه‌ای در زمینه آگاه‌سازی بیمار دارند.

او در پاسخ به این سوال که چرا در این برائت‌نامه حق شکایت از بیمار در صورت بروز مشکل سلب شده است، گفت: جزییات این فرم‌ها با توجه به سلایق مختلف مراکز درمانی آماده شده و مخصوص حوزه درمان است. در جلسه‌ای که با مسئولان انجمن تالاسمی داشتیم آن‌ها نیز بر سر این موضوع بحث‌هایی داشتند که قرار شد در زمینه اصلاح فرآیند فرم‌ها تلاش شود و مطمئنا حوزه درمان به دنبال یکسان‌سازی این فرم‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha