چهار سال پیش با جان باختن دو زن کارگر در آتش‌سوزی ساختمان پنج طبقه خیابان جمهوری به دلیل فرسوده بودن و‌ نبود تجهیزات مناسب آتش‌نشانی و امدادی مثل نردبان هیدرولیکی و بالابر، نخستین انتقادها به کمبود تجهیزات آتش نشانی پایتخت در محافل مختلف از جمله شورای شهر تهران مطرح شد.

تجهیزات آتش‌نشانی تناسبی با خطرات احتمالی تهران ندارد

سلامت نیوز: چهار سال پیش با جان باختن دو زن کارگر در آتش‌سوزی ساختمان پنج طبقه خیابان جمهوری به دلیل فرسوده بودن و‌ نبود تجهیزات مناسب آتش‌نشانی و امدادی مثل نردبان هیدرولیکی و بالابر، نخستین انتقادها به کمبود تجهیزات آتش نشانی پایتخت در محافل مختلف از جمله شورای شهر تهران مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: حتی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به وزارت کشور خود دستور داد که به موضوع رسیدگی و در اسرع وقت گزارشی را از این حادثه ارائه کند. اما انفعال و سکوت متولیان ایمنی شهری در به‌روز‌رسانی تجهیزات آتش‌نشانی باعث شد دی ماه پارسال حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به آتش‌سوزی بزرگی تبدیل شده و تعداد‌ کشته‌‌های آن بیشتر شود، به طوری که حتی  خود آتش‌نشان‌‌ها هم در بین جان‌باختگان باشند. با این حال  به اعتقاد کارشناسان و نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنان تجهیزات‌آتش نشانی تهران تناسبی با خطرپذیری پایتخت ندارند. بنابراین باید گزارش هزینه‌کرد بودجه آتش‌نشانی تهران توسط شهرداری اعلام شود.

 اعتباراتی که در جای دیگر هزینه شد
حادثه پلاسکو در حالی اتفاق افتاد که هفت ماه قبل از حادثه  پلاسکو رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران با انتقاد از تامین نشدن اعتبار برای تجهیز خدمات آتش‌نشانی از شورای شهر خواست هرچه سریع‌تر لایحه به‌روز‌رسانی تجهیزات آتش‌نشانی را تصویب کند. تامین شدن اعتبارات مربوط به تجهیزات آتش‌نشانی در حالی است  که‌ قرار بود از سال 94، 140 میلیارد تومان از محل دو درصد درآمد عوارض شهرداری برای تامین تجهیزات مورد نیاز و آموزش پرسنل اختصاص یابد که به گفته حافظی تا بهمن 95، 54 میلیارد تومان آن محقق شده بود و شهرداری تنها 25 میلیارد تومان آن را به آتش‌نشانی پرداخت کرده است. علاوه‌بر این در بودجه 95 شهرداری تهران هم 567 میلیارد تومان به آتش‌نشانی اختصاص داده شده بود که به گفته حافظی در جای دیگری هزینه شده است؛ به طوری که حافظی از شهردار تهران خواست توضیح دهد این اعتبارات کجا هزینه شده است. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، چرا که لایحه به‌روز‌رسانی تجهیزات آتش نشانی در ابتدا بودجه این کار را  هزار میلیارد تومان مقرر کرده بود که این مقدار طی برنامه پنج ساله شهرداری تهران به 600 میلیارد تومان کاهش یافت.  این در حالی است که بر اساس لیستی که برای تامین تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانی از جمله بالابر، نردبان، دستگاه برش صنعتی فولاد و جرثقیل‌های 300 و 450 تن وجود دارد، پیش‌بینی‌ می‌شود با 92 میلیارد تومان می‌توان این تجهیزات را خرید.

 ردیف بودجه مشخص برای آتش‌نشانی
آتش‌سوزی پلاسکو باعث شد دولت در بودجه 96 ردیف مشخص 100 میلیارد تومانی برای تجهیزات آتش‌نشانی در نظر بگیرد. با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به شرایط ریسک‌پذیری پایتخت و خطرات احتمالی پیش‌روی شهروندان خواستار نظارت بر تخصیص این منابع هستند. به طوری که محمد‌رضا نجفی، نایب رئیس مجمع‌ نمایندگان تهران با اشاره به اینکه تجهیزات آتش‌نشانی تناسبی با ریسک‌پذیری تهران ندارد،‌ خواستار اعمال دقیق استانداردها و تجهیز المان‌های مختلف شهری برای  کاهش ریسک و خطرات از شهرداری شد. او خطرپذیری تهران را به زمان‌بر بودن نوسازی زیرساخت‌ها و در اولویت نبودن موضوع ایمنی در شهر نسبت داد. نجفی ادامه می‌دهد که اگر چه منابع مصوب شورای شهر و مجلس اختصاص داده شده به لحاظ عدد و رقم کافی نبوده است اما  همین مقدار هم به درستی و در زمان مناسب تخصیص نیافته است. به گفته او وظیفه قانونی و ملی شهرداری ارائه گزارش نحوه هزینه‌کرد منابع تجهیزات آتش‌نشانی است بنابراین باید این گزارش را ارائه کند.

 ورود مجلس بر تامین منابع مالی آتش‌نشانی
طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی دیگر نماینده تهران هم در این باره گفت که بعد از بحران پلاسکو مردم نسبت به تجهیزات آتش‌نشانی توجه ویژه‌ای کردند اما متاسفانه بودجه‌ توسعه تجهیزات آتش‌نشانی صرف هزینه‌های دیگر شده بود. به همین دلیل مجلس با همراهی شورای شهر باید بر نحوه تامین منابع مالی آتش‌نشانی نظارت دقیق داشته باشد. صدیف بدری، عضو فراکسیون شهری مجلس هم از شهرداری تهران خواسته است در تخصیص منابع آتش‌نشانی سلیقه‌ای عمل نکند و از شورا خواست نظارت دقیقی در این باره داشته باشد.

 نظارت دقیق در شورای جدید
سید‌مهدی مقدسی، عضو فراکسیون شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید در بودجه سالانه شهرداری و در برنامه پنج ساله شهرداری در کلانشهرها توجه ویژه‌ای به بحث ایمنی و آتش نشانی شود، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «‌وظیفه شهرداری فقط دادن مجوز برج‌سازی نیست، بلکه طبق قانون موظف است نسبت به تامین تجهیزات مدرن و تکنولوژی‌های به‌روز اقدامات لازم را انجام دهد.» در این میان او معتقد است که علاوه اینکه سایر نهادها باید به وظایف نظارتی خود عمل کنند، شورای شهر باید به بخشی از وظایف که ارتباط مستقیمی با شهرداری دارد، نظارت کند. او ضمن تبریک به اعضای جدید شورا  از آنها خواست بر موضوع ایمنی و تامین تجهیزات ‌آتش‌نشانی حساب ویژه‌ای باز کنند تا در زمان بروز بحران مشکلی پیش نیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha