معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی از کاهش 12 درصدی آمارشکایات پزشکی در سال 95 و همچنین به صفر رسیدن رشد شکایت از مراکز درمانی در سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد.

کاهش 12 درصدی شکایات از پزشکان/ برخوردهای نظام پزشکی، صنفی نیست

سلامت نیوز:معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی از کاهش 12 درصدی آمارشکایات پزشکی در سال 95 و همچنین به صفر رسیدن رشد شکایت از مراکز درمانی در سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر علی فتاحی در نشست خبری امروز سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره شکایات مطرح شده در حوزه پزشکی گفت: شکایت از اقدامات درمانی در تمام دنیا وجود دارد؛ چراکه از منظر بیمار هر مشکلی که پیش آید قصور و تقصیر پزشک است. در مجموع سه درصد از اقدامات درمانی در دنیا منجر به شکایت می‌شود. در ایران نیز طی چند سال اخیر کمتر از شش هزارم درصد اقدامات درمانی منجر به شکایت شده است، البته این شکایت‌ها استان به استان متفاوت است.

وی افزود: در سال 95 هر ایرانی 11.3 بار مراجعه بستری و سرپایی در کل کشور داشته‌است. در سال گذشته نیز در مجموع  910 میلیون بار مراجعه درمانی در کل کشور داشته‌ایم. تمام پرونده‌های پزشکی در سراسر کشور و از سه مرجع دادسرای نظام پزشکی، دادسراهای عمومی و انقلاب و سازمان تعزیرات به 16 هزار مورد می‌رسد؛ این در حالی است که بیش از 30 تا 40 درصد مراجعان به هر سه مرجع مراجعه کرده‌اند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: هرچند که بروز حتی یک خطا در حوزه درمان زیاد است، اما کار درمانی بدون عارضه و مشکل نخواهد بود. با این وجود آمار شکایات در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 12 درصد در دادسراهای نظام پزشکی کاهش داشته است.

فتاحی با اشاره به آمار شکایات صورت گرفته از اقدامات درمانی، غذایی، آشامیدنی و دارویی و... در سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در سال 95 گفت: این سازمان 10 هزار پرونده شکایت داشته که رشد این پرونده‌ها نسبت به سال 94 ، 33 درصد بوده است، اما مهم آن است که رشد شکایت از مراکز درمانی در سازمان تعزیرات حکومتی صفر درصد بوده است. البته بیش از 90 درصد این 10 هزار پرونده در سازمان تعزیرات حکومتی مربوط به مواد غذایی بوده است.

وی همچنین  به  120 میلیون مراجعه بستری و سرپایی در تهران در سال گذشته اشاره کرد و افزود: 1.5 میلیون مراجعه تنها به حوزه بستری مربوط می‌شود. شکایات وارد شده به سازمان تعزیرات حکومتی 900 پرونده بوده که 60 درصد آن تبرئه شده است. البته بخشی از این شکایات مربوط به تعرفه، نسخه بد خط، تبلیغات و سایر موارد بوده است. همچنین سالیانه 150 نفر در تهران گرفته می ‌شوند که اصلا پزشک نیستند، اما طبابت می‌کنند. در مجموع در سازمان تعزیرات حکومتی نیز میزان شکایت‌های درمانی مانند دادسرای نظام پزشکی کاهش یافته است.

سامانه1690 آسان‌ترین راه شکایت در حوزه پزشکی

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی  سامانه 1690 را  آسان‌ترین راه شکایت در این حوزه معرفی کرد و گفت: این سامانه از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده‌ است. آمار شکایت‌های اعلام شده به این سامانه نیز در سال 95 نسبت به سال 94، 27 درصد کاهش داشته است. از 1.5 میلیون بستری در تهران حدود 400 شکایت داشتیم که 95 درصد این شکایت‌ها به پرونده‌های بیمارستانی و گلایه از هزینه‌ها بازمی‌گردد. از همین پرونده‌های بیمارستانی نیز 95 درصدشان تبرئه شده‌اند.

فتاحی افزود: از تمام شکایت‌هایی که به سامانه 1690 اعلام شده، 20 شکایت مربوط به تعرفه‌ها و پرداخت پول  خارج از صورتحساب بیمارستان بوده است که اقدامات لازم برای این شکایت‌ها انجام شده است. اما مواردی درباره فوت هنرمند، پزشک و... در رسانه‌ها مطرح می‌شود که واقعا با حقایق همخوانی ندارد. مظلومیت جامعه پزشکی در این چنین مواردی است. ما در پرونده‌ها تنها می‌توانیم بگوییم که قصور یا کوتاهی بوده یا نبوده است. ما باید رازدار بیمار باشیم.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی همچنین با اشاره به موارد مطرح شده  نسبت به وجود قصور پزشکی در پرونده فوت برخی از هنرمندان، اضافه کرد: ما بسیاری از موارد را نمی‌توانیم عنوان کنیم. به عنوان مثال در پرونده اخیر ما همان روز دوم می‌دانستیم چه اتفاقی افتاده‌است، اما باید صبر می‌کردیم تا نتایج آزمایش‌ها مشخص شود و با یقین صحبت کنیم. در این مسیر باید همه چیز را تحمل کنیم و تمام حرف‌ و حدیث‌ها را بشنویم. رسانه‌ها باید در اعلام چنین اخباری دقت کنند. وقتی علت مرگ را سکسکه و درمان مربوط به آن مطرح می‌کنید، از این به  بعد هرکسی به این مورد مبتلا شود، به دلیل ترس ایجاد شده، خواهان اقدامات درمانی خواهد بود که لزومی ندارد.

60درصدپرونده‌ها در نظام پزشکی تبرئه می‌شود

فتاحی با بیان اینکه از تمام  پرونده‌هایی که در سازمان نظام پزشکی تشکیل می‌شود، 60 درصد تبرئه و 40 درصد به محکومیت منجر می‌شود، افزود: در سازمان تعزیرات حکومتی نیز 55 درصد پرونده‌ها تبرئه شده‌اند. در سامانه 1690 هم 95 درصد تبرئه داشتیم؛ براین اساس آمارها اینطور نشان نمی‌دهند که سازمان نظام پزشکی در برخورد با پرونده‌های پزشکی به صورت صنفی عمل می‌کند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آمار شکایت‌ها در کدام گروه از پزشکان بیشتر است، گفت: نمی‌توان به این سوال پاسخ روشن داد چراکه به عنوان مثال 50 درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی و دندانپزشکان تشکیل می‌دهند و برهمین اساس قاعدتا باید تعداد شکایت‌های مربوط به این گروه‌ها بیشتر باشد. همچنین در زنان و زایمان با دو نفر مادر و جنین در ارتباط هستیم. پس نمی‌توان قضاوت درستی در این خصوص داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha