سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 214452

منیزیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای سلامت است. این ماده معدنی در بیش از 300 فرآیند سوخت و ساز در بدن مشارکت دارد و به همین دلیل عمده ترین ماده معدنی مورد نیاز بدن به شمار می‌آید.

علائم کمبود منیزیم

سلامت نیوز:منیزیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی برای سلامت است. این ماده معدنی در بیش از 300 فرآیند سوخت و ساز در بدن مشارکت دارد و به همین دلیل عمده ترین ماده معدنی مورد نیاز بدن به شمار می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: طبیعتا کمبود این ماده مهم در بدن، خود را با علائم زیادی نشان خواهد داد.

علائم کمبود منیزیم

این ماده معدنی ضدالتهاب، از بیماری هایی نظیر آلزایمر و آرتروز پیشگیری می‌کند و مدت‌هاست برای درمان مشکلاتی مانند دیابت، اختلالات تنفسی و فشار خون بالا تجویز می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت افزایش میزان دریافتی این ماده می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامت را حل کند، در حالی که کمبود آن، عامل آغازکننده بسیاری از بیماری هاست.

16علامت کمبود منیزیم در بدن عبارتند از: سرگیجه، خستگی، کمبود پتاسیم، مشکلات بلع، ضعف حافظه، دیابت، گیجی، کمبود کلسیم، ضعف سلامت قلب، ضعف، گرفتگی عضلانی، مشکلات تنفسی، لرزش، تهوع، اضطراب و فشار خون بالا.

بااین حال باید توجه داشت هرچند همه این موارد از علائم کمبود منیزیم هستند، اما به طور قطع نمی‌توان عامل بروز آنها را کمبود منیزیم دانست.

به گفته دکتر اوتیس وودوارد، پزشک جامعه‌نگر از نیویورک این احتمال وجود دارد در کنار علائم بالا، شاهد بروز علائم زیر نیز باشیم: حساسیت به صدا، حساسیت به نور، درد و گرفتگی عضلانی، دردهای تیرکشنده، تحریک پذیری، اسپاسم عضلانی و سندرم پای بیقرار.

کمبود منیزیم می‌تواند یک فاکتور تشدیدکننده مشکلات سلامت مانند میگرن، فشار خون بالا، نارسایی احتقانی قلب، آریتمی قلبی و آسم باشد و خطر مرگ ناشی از حملات قلبی را افزایش دهد.

اپیدمی پنهان

دکتر وودوارد می‌گوید در حال حاضر بنا به دلایل زیر کمبود منیزیم به صورت یک اپیدمی پنهان در بیشتر جوامع وجود دارد:

منیزیم کمی در مواد غذایی تولید شده در کشاورزی تجاری وجود دارد. نشان داده شده است محصولات ارگانیک ده برابر محصولات غیرارگانیک حاوی منیزیم هستند.

جذب منیزیم حتی زمانی که به صورت مکمل دریافت می شود بسختی صورت می‌گیرد.

افزایش دریافتی قندها، هدر رفتن منیزیم از طریق کلیه ها را افزایش می‌دهد.

حساسیت به گلوتن ـ که خود یک اپیدمی پنهان دیگر است ـ با آسیب زدن به روده‌ها، جذب ناکامل منیزیم را در پی دارد.

به گفته دکتر اوتیس، با انجام آزمایش گلبول قرمز (RBC testing) که یک آزمایش ارزانقیمت، کامل و موثر است می‌توان سطح منیزیم را تعیین کرد.

باید و نبایدهای مکمل منیزیم

هرچند مصرف مکمل نمی‌تواند به اوردوز منجر شود، با این حال مصرف بیش از اندازه این مکمل، ایده خوبی نیست. منیزیم زیاد، عوارض جانبی نظیر کندی و نامنظم شدن تنفس را به دنبال دارد. مکمل‌های منیزیم سیترات، جذب‌شونده‌ترین نوع مکمل‌های منیزیم هستند. مصرف روغن منیزیم نیز ایده خوبی است.

باید توجه داشت مصرف مکمل منیزیم به افراد مبتلا به مشکلات قلبی و کلیوی بدون مشورت با پزشک توصیه نمی‌شود.

مکمل‌های منیزیم قلیایی هستند و میزان زیاد آنها می تواند هضم را دچار مشکل کند، مگرآن که همراه سرکه سیب حل شده در آب مصرف شود.

با این حال اگر تمایلی به مصرف مکمل ندارید، مصرف منابع غذایی عالی و سرشار از این ماده معدنی شامل اسفناج، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، کنجد، بادام، سویا و بامیه را درنظر داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha