رئیس بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان ایران، از انجام غربالگری ۶۲ نوع بیماری اطفال در چند ماه آینده در مرکز طبی کودکان خبر داد.

غربالگری ۶۲ نوع بیماری اطفال در کشور انجام می شود

سلامت نیوز:رئیس بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان ایران، از انجام غربالگری ۶۲ نوع بیماری اطفال در چند ماه آینده در مرکز طبی کودکان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر علی ربانی با اشاره به برگزاری بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان، گفت: همایش بیماری های کودکان که هر سال با هدف ارتقاء سطح علمی و عملی پزشکان اطفال و فوق تخصص های کودکان برگزار می شود، برای امسال نیز با توجه به پیشرفت رشته های پزشکی موضوعات خاصی را برنامه ریزی کرده ایم.

وی ادامه داد: یکی از محورهای همایش پیش رو، بحث بر روی بیماری CF است که خیلی آزار دهنده است و امکانات وسیعی برای درمان این بیماران در مرکز طبی فراهم کرده ایم.

ربانی گفت: موضوع مورد بحث به دلیل شیوع خیلی بالای بیماری CF در ایران و به دلیل مراقبت های ویژه با حضور مهمانان خارجی و ارائه سخنرانی به زبان انگلیسی برگزار می شود.

این فوق تخصص غدد اطفال اظهارداشت: یکی دیگر از موضوعات مهم همایش امسال، بحث بر روی PICU اطفال و همچنین دیابت اطفال، رادیولوژی اطفال و بیماری های متابولیک در ایران است که در بیماری های متابولیک بیشتر تمرکز بر روی تشخیص و تغذیه این بیماران است.

ربانی در ارتباط با اهمیت رادیولوژی اطفال، گفت: رادیولوژی وسیله ای است در تشخیص بیماری های تخصصی اطفال که بسیار مورد علاقه پزشکان اطفال قرار دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به سایر موضوعات مورد بحث در بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان پرداخت و افزود: یکی از مباحث مهم دیگر در این همایش، موضوع رشد و تکامل کودکان است که توسط وزارت بهداشت برنامه ریزی شده و یک مبحث دیگر هم بر روی پیشگیری از بیماری های ژنتیک است که توسط اداره ژنتیک برنامه ریزی شده است.

ربانی گفت: همایش امسال ۱۰ محور اصلی دارد که شامل همه فیلدهای اطفال است.

وی افزود: این همایش به همت مرکز طبی کودکان و همکاری گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات رشد و تکامل و انجمن غدد و متابولیسم کودکان برگزار می شود.

ربانی ادامه داد: در این همایش متخصصین اطفال، ICU، بیهوشی و فوق تخصص های اطفال حضور خواهند داشت.

وی، از سرماخوردگی و بیماری های عفونی به عنوان شایع ترین بیماری های کودکان نام برد و گفت: متاسفانه شکل بیماری ها عوض شده و مشکل ما در حال حاضر  بیماری های خاص و ارثی و بیماری های متابولیک مانند دیابت و CF است و یکی از معضلات حال حاضر پزشکی اطفال، بیمارهایی هستند که مورد خاص شناخته می شوند و موضوعی که در بیماری کودکان مطرح است بیماری های خاص است که هم هزینه بالایی دارند و هم تشخیص و نگهداری آنها با مشکلات خاصی همراه است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: وقتی یک بیماری بار مالی زیادی به نظام سلامت تحمیل می کند به خصوص که بسیاری از بیماران متابولیک بار مالی زیادی را به نظام سلامت وارد می کنند  می توان از طریق غربالگری آن بیماری را تشخیص زودرس داد و پیشگیری کرد تا مانع از  آسیب هایی شد که هزینه سلامت را زیاد می کنند.

وی گفت: یکی از کارهای مهمی که همزمان در همایش امسال انجام خواهیم داد بحث غربالگری بیماران متابولیک است که با گرفتن یک قطره خون از همان ابتدا قبل از اینکه فرد علامت دار شود بیماری را تشخیص دهیم و درمان های خاصی که لازم است را شروع کنیم.

ربانی ادامه داد: این غربالگری که از همان دو سه روز اول تولد انجام می شود برای شناسایی ۶۲ نوع بیماری است که خوشبختانه وسایل مورد نیاز آن خریداری شده و همزمان با بیست و نهم همایش بیماری های کودکان در مرکز طبی اطفال رونمایی می شود.

رئیس بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان در پایان تاکید کرد: این غربالگری به صورت پایلوت انجام می شود اما برنامه وزارت بهداشت این است که آن را به صورت کشوری انجام دهد.

وی در پایان یادآور شد: همکاران می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان و ثبت نام ، به سامانه www.iranped.ir یا telegram:@pedcong مراجعه کنند.

بیست و نهمین همایش بیماری های کودکان از ۴ تا ۷ آبان ۹۶ در سالن اجتماعات مرکز طبی تهران برگزار می شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha