هنوز مناقشه‌ها بر سر روند درمانی عباس کیارستمی تمام نشده است. سازمان پزشکی قانونی از گفتن اینکه در دوره درمان عباس کیارستمی چه گذشت طفره می‌رود و فقط به اعلام علت مرگ بسنده می‌کند، اما خانواده کیارستمی بارها عنوان کرده‌اند ما نمی‌خواهیم علت مرگ را بدانیم و تنها برایمان مهم است که دادگاه درباره دوره درمان پدرمان در ایران اظهارنظر کند.

فرار رو به جلوی نظام پزشكی بدون دسترسی به پرونده پزشكی كیارستمی در فرانسه

سلامت نیوز: هنوز مناقشه‌ها بر سر روند درمانی عباس کیارستمی تمام نشده است. سازمان پزشکی قانونی از گفتن اینکه در دوره درمان عباس کیارستمی چه گذشت طفره می‌رود و فقط به اعلام علت مرگ بسنده می‌کند، اما خانواده کیارستمی بارها عنوان کرده‌اند ما نمی‌خواهیم علت مرگ را بدانیم و تنها برایمان مهم است که دادگاه درباره دوره درمان پدرمان در ایران اظهارنظر کند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه می نویسد: این مناقشه و بحث از یک هفته پس از مرگ عباس کیارستمی آغاز شد و تا امروز نیز ادامه دارد. روز گذشته هم، دکتر علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، آخرین وضعیت پرونده فوت عباس کیارستمی را تشریح کرد. زالی با اشاره به اینکه  باوجود دو بار نامه‌نگاری با نظام‌پزشکی فرانسه و بیمارستانی که مرحوم کیارستمی در آن بستری شده بود، اطلاعات بالینی بیمار به ما داده نشد، بیان کرد: «در نامه دوم تأکید کردیم که طبق قانون، سازمان نظام پزشکی در ایران مسئول رسیدگی به این پرونده است و برهمین اساس خواستار پرونده بیمار در فرانسه شدیم اما متأسفانه فرانسه از ارائه پرونده بیمار به ما استنکاف کرد. در این مسیر با سفیر فرانسه در ایران، سفیر ایران در فرانسه و همچنین از سوی آقای قشقاوی در وزارت امور خارجه تلاش‌هایی را انجام دادیم اما حتی یک تک‌برگ هم نتوانستیم از اطلاعات بالینی بیمار بگیریم که جای تعجب دارد، تنها خلاصه‌ای از پرونده بیمار به دست ما رسید».
به گفته زالی چند موضوع مهم وجود دارد؛ ابتدا اینکه علت تامه فوت آقای کیارستمی علی‌القاعده باید با کالبدشکافی در کشور فرانسه صورت می‌گرفت، اینکه بیمار را بدون اتوپسی به ایران فرستادند جای تعجب دارد.


علت اصلی مرگ کیارستمی خون‌ریزی حاد تحت پرده‌های مغزی
زالی با بیان اینکه براساس نتایج بررسی‌های جمع ٤٠نفره کارشناسان از خلاصه پرونده موجود، علت اصلی مرگ مرحوم کیارستمی خون‌ریزی حاد تحت پرده‌های مغزی (ساب دورال) که منجر به مرگ مغزی شده بود، تشخیص داده شد، افزود: این خون‌ریزی نیز ناشی از استفاده از دارویی به نام هپارین با دوز ٢٤ هزار واحد در روز است.


وی تصریح کرد:«در پرونده موجود ذکر شده که درمان بیمار با تشخیص آمبولی ریه شروع شده است. این در حالی است که مرحوم کیارستمی دو روز قبل از اعزام به فرانسه در بیمارستان آراد سی‌تی‌اسکن ریه شد و آمبولی ریه براساس این سی‌تی‌اسکن رد شده است. برهمین اساس در نامه‌ای که به فرانسه نوشتیم، دو سؤال مهم را مطرح کردیم؛ ابتدا اینکه چگونه آمبولی ریه را تشخیص داده‌اند و دلایل مستدل در‌این‌باره چه بوده است. از آنجا که پزشک شش صبح متوجه کمای عمیق بیمار می‌شود، درخواست دیگرمان نیز آن بود که مشخص کنند از ساعت ١٢ شب تا شش صبح که بیمار ناگهان دچار اغما شده، وضعیت نرسینگ و علائم بالینی را با جزئیات برای ما اعلام کنند، اما متأسفانه هنوز به این درخواست‌های ما پاسخی داده نشده است. در کل مدارکی که از فرانسه برای ما فرستاده‌اند، هیچ مدرکی مبنی بر آمبولی ریه بیمار وجود ندارد. متأسفانه پزشک شش صبح متوجه کمای عمیق بیمار می‌شود، حدود دو ساعت وی با ضریب هوشیاری چهار به آی‌سی‌یو منتقل می‌شود و بعد از دو ساعت هم ضریب هوشیاری بیمار به سه که همان مرگ مغزی است، می‌رسد. همچنان تأکید داریم مدارک مربوط به شرح دقیق علائم بالینی بیمار و علت آغاز دوز بالای هپارین را برای ما ارسال کنند».


زالی درباره حکم اعلام‌شده در رسانه‌ها درباره پرونده مرحوم کیارستمی و اعتراض خانواده وی به این حکم گفت: ما به‌دقت اتفاقاتی را که در ایران افتاده بود بررسی کردیم. اعمال جراحی متعدد انجام‌شده برای مرحوم کیارستمی کاملا از سوی جمع ٤٠نفره کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. از مجموع پزشکانی که در این پرونده حضور داشتند، برای یک پزشک کیفرخواست و همچنین رأی صادر شد. در ادامه مسیر با اعتراض خانواده بیمار و همچنین پزشک معالج مواجه شدیم و به همین دلیل مجبور شدیم پرونده را به دادسرا بفرستیم؛ این در حالی است که پرونده از نظر ما بسته شده بود. همین امر موجب تأخیر در صدور رأی شد.


به ما درباره پروسه درمان بگویید
بهمن کیارستمی، در گفت‌وگو با «شرق» درباه ادعای مطرح‌شده ازسوی رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: «پیش از اینکه وارد این جزئیات شویم لازم است عرض کنم هفته گذشته در پزشکی قانونی دوباره تشکیل جلسه‌ای دادند و فکر می‌کنم دلیل این جلسه اعتراضی بود که ما به نظریه قبلی سازمان نظام پزشکی کرده بودیم. آن جلسه مفصل بود و کادر درمانی بیمارستان جم هم حضور داشتند و ما انتظار داشتیم این جلسه به عنوان کمیسیون عالی که قرار است رأی نهایی پرونده براساس این کمیسیون صادر شود به مسائل اصلی بپردازد، اما متأسفانه در این جلسه هم باز این سؤال شد که چرا ترجمه پرونده فرانسه به ما نرسیده و ما نمی‌توانیم به این‌صورت اعلام نظر کنیم و باز ما تأکید کردیم اعلام دلیل فوت برای ما اهمیتی ندارد. درخواست ما تشریح پروسه چهارماهه درمانی در ایران است و این نکته مهمی است که سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی مسئولیتی در قبال مسائل پزشکی خارج از ایران ندارد، اما باز به روال قبل فرافکنی می‌شود». وی افزود: «بعد از گذشت یک سال از این ماجرا تسلط من بر این پرونده به اندازه یک پزشک شده و فکر می‌کنم برای مسائلی که به نظر مبهم می‌رسد، باید نظر درستی داده شود. ولی باید بگویم از جواب این سؤال‌ها فرار شد و دوستان به این سمت رفتند که مشاهدات شما در فرانسه چه بود و در فرانسه چه شد. من فکر می‌کنم بعد از یک سال این درست نیست جوابی که ما انتظار شنیدنش را داریم به دستمان برسد. پیش از این پروفسور گایه روز بعد از فوت پدرمان دلیل فوت را عنوان کردند و در روزنامه «شرق» نیز این مصاحبه منتشر شد و همه اطلاعات لازم در این مصاحبه بود که عباس کیارستمی به دلیل سکته مغزی فوت کرده که می‌تواند دلیل آن دوز غلط تزریق هپارین هم باشد. برخلاف اظهاراتی که مقامات پزشکی ایرانی می‌گویند، آمبولی در فرانسه تشخیص داده شد و اسناد آن هم موجود است ولی باز می‌گویم مسئله این است که ترجیح داده می‌شود شرایط ایجاد این اتفاق بررسی نشود و در عوض علت مرگ رسیدگی شود».


وی درباره پیگیری‌های آینده خانواده کیارستمی درباره پرونده مرحوم کیارستمی خاطرنشان کرد: «این یک پروسه قانونی است و ما در نهایت مجبوریم هر آنچه از دستمان برمی‌آید را در این روند قانونی پیش ببریم. ما از نظام پزشکی نتیجه نگرفتیم و به پزشکی قانونی مراجعه کردیم و به کارشناسی اعتراض کردیم و تا جایی که از لحاظ حقوقی امکان تجدید نظر برای ما وجود داشته باشد، درخواست تجدیدنظرخواهی می‌کنیم. اما این گام‌ها هم محدود است و بعد از‌ آن فکر می‌کنم پرونده مختومه خواهد شد، ولی ما تا جایی که مراجع درخواست ما را می‌پذیرند، اعتراض خواهیم کرد».


کیارستمی در پایان با اشاره به اینکه هنوز هیچ حکمی از مراجع قانونی دریافت نکرده‌ایم، افزود: «این نکته مهمی است که ما هنوز از پزشکی قانونی درخواست تجدیدنظر نکرده‌ایم، قبلا به ما گفتند دلیل طولانی‌شدن رسیدگی به این پرونده این است که ما درخواست تجدیدنظر کرده‌ایم، ما از دادسرای نظام پزشکی درخواست تجدیدنظر نکرده‌ایم، بلکه درخواست ما از دادگاه جرایم پزشکی زیر نظر قوه قضائیه بود. دوستان از ماه مهر که حکم دادند تا امروز صبر کردند؛ شاید برای اینکه بتوانند نظر مراجع دیگر را بگیرند و بر آن اساس حکم نهایی را صادر کنند. الان چون به نظر می‌رسد شرایط اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی مهیا شده آنها هم می‌خواهند با یکدیگر هماهنگ باشند و حکمشان اختلاف چندانی با هم نداشته باشد». در تاریخ ١١ مرداد ٩٥،‌ مصاحبه‌ای با پروفسور گایه، پزشک فرانسوی مرحوم کیارستمی در روزنامه «شرق» منتشر شد و این پزشک بیان کرده بود: «مسئله خونریزی داخلی او هم مسئله بسیار پیچیده‌ای بوده و من تا به حال با موردی مثل چیزی که در گزارش خواندم مواجه نشده بودم. به نظر می‌رسد دلیل آن استفاده از داروی ضدانعقاد بوده است، ظاهرا عمل جراحی تقریبا هم‌زمان با استفاده از داروی پلاویکس انجام شده و تنها سه یا چهار روز پیش از عمل دارو را قطع کرده بودند. این بیمار مسئله انعقاد خون داشت و به دلیل خطر آمبولی، به او داروی ضدانعقاد خون داده شده بود. او در حقیقت نه یک بار، که دو بار دچار هماتوم (جمع‌شدن خون در بخشی از بدن) در مغز شده بود. بار نخست که دقیقا مشخص نیست در چه زمانی اتفاق افتاده بود عواقب خطرناکی نداشته. این هماتوم را ما پیش از وقوع هماتوم دوم در سی‌تی‌اسکن دیده بودیم اما دلیل فوت او هماتوم دوم در نیمه دیگر مغز بود. یعنی او دو هماتوم داشت و ادامه حیات با این دو هماتوم غیرممکن بود. گرچه بعضی از هماتوم‌ها به سادگی درمان می‌شوند، در این مورد بهترین اتفاقی که می‌توانست برای بیمار بیفتد، این بود که تا سال‌ها زندگی نباتی کند. اما وقتی ما با متخصصان مغز و اعصاب در بیمارستان Sainte Anne پاریس مشاوره کردیم، پاسخ شنیدیم که جراحی نکنید، هیچ کاری نکنید، تمام است. ما وقتی ساعت شش صبح او را دیدیم، تقریبا مرده بود».

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha