سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 214501

یکی از سؤالات شایعی که ذهن مادر باردار مراجعه‌کننده به مطب پزشک زنان را در گیر می‌کند، لزوم انجام سونوگرافی، دفعات انجام و عوارض احتمالی سونوگرافی بارداری است.

سونوگرافی‌های بارداری، چرا؟ چند بار؟

سلامت نیوزـ*دکتر الهام صدیقی مقدم پور: یکی از سؤالات شایعی که ذهن مادر باردار مراجعه‌کننده به مطب پزشک زنان را در گیر می‌کند، لزوم انجام سونوگرافی، دفعات انجام و عوارض احتمالی سونوگرافی بارداری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو ضمیمه روزنامه ایران، در سال های اخیر سونوگرافی نقش بسیار مهمی در تشخیص ناهنجاری‌های جنینی و حاملگی‌های پر خطر داشته است. نخستین سونوگرافی بارداری، برای تشخیص حاملگی داخل رحمی از خارج رحم، سن بارداری و دیدن قلب جنین انجام می‌شود، البته در این سونوگرافی، توده لگنی، حاملگی‌های چند قلویی، علت خونریزی‌های واژینال و حاملگی مولار هم مشخص می‌شود.

سونوگرافی واژینال در هفته 5 بارداری ساک داخل رحمی را نشان می‌دهد و در 6 هفتگی قلب جنین رؤیت می‌شود سونو گرافی شکمی با یک هفته تأخیر نسبت به واژینال قابل استفاده است. سونوگرافی بعدی حدود 12هفتگی به‌عنوان جزئی از غربالگری مرحله اول انجام می‌شود که تقریباً اجباری است در این سونوگرافی جنین از نظر ناهنجاری‌های کروموزمی مثل سندرم داون یا همان منگولیسم بررسی می‌شود در این سونوگرافی NT اندازه‌گیری می‌شود یعنی حداکثر اندازه ناحیه بین پوست و بافت نرم روی ستون فقرات گردنی جنین که بین هفته‌های 11تا14قابل اندازه‌گیری است. در صورتی‌که این ضخامت افزایش نشان دهد احتمال اختلالات کروموزمی و ناهنجاری‌های جنبنی بالا می‌رود.


سونوگرافی بعدی سونوگرافی انومالی یا تشخیص ناهنجاری‌های جنینی است که معمولاً بین 18 الی20 هفتگی انجام می‌شود. در این دوره اعضای مختلف بدن از جمله قلب و مغز با وضوح قابل بررسی است. اگر در جریان بررسی استاندارد بدن جنین ناهنجاری خاصی مشخص شود سونوگرافی تخصصی انجام می‌شود مثلاً در بعضی موارد انجام اکو قلب جنین ضرورت پیدا می‌کند،البته قابل ذکر است که با سونوگرافی تمام ناهنجاری‌های جنینی قابل تشخیص نیست.
بتدریج و با افزایش سن حاملگی گاهی برای بررسی رشد جنین، اندازه‌گیری مایع دور جنین و وضعیت قرارگیری آن لازم است سونوگرافی معمولی یا رنگی انجام شود.


با افزایش سن حاملگی، دقت تشخیص سونوگرافی برای تخمین سن حاملگی کاهش پیدا می‌کند. یعنی سونو گرافی سه ماهه اول مدت حاملگی را بهتر از سه ماهه سوم مشخص می‌کند.


سونوگرافی در حاملگی فقط باید در صورت لزوم توسط فرد مجرب انجام شود،البته در حاملگی انسان هیچ گونه عوارضی دیده نشده است،اما استفاده از سونوگرافی برای هر گونه هدف غیر پزشکی مثلاً عکسبرداری یادگاری از جنین خلاف است.

*متخصص زنان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha