معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای دوره تکمیلی بالینی برای دکترای علوم آ‌زمایشگاهی بر اساس مصوبه مجلس است و وزارت بهداشت مدت ها از سوی دستگاه‌های نظارتی برای اجرای این قانون تحت فشار بوده است.

وزارت بهداشت برای اجرای دوره تکمیلی دکترای علوم آزمایشگاهی از سوی دستگاه های نظارتی تحت فشار بود

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای دوره تکمیلی بالینی برای دکترای علوم آ‌زمایشگاهی بر اساس مصوبه مجلس است و وزارت بهداشت مدت ها از سوی دستگاه‌های نظارتی برای اجرای این قانون تحت فشار بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، باقر لاریجانی روز سه‌شنبه در ویدئویی که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر شد، درباره موضوع دوره‌های تکمیلی علوم آزمایشگاهی برای دارندگان مدرک دکترای این رشته توضیحاتی ارائه کرد.
وزارت بهداشت حدود دو هفته پیش آیین نامه جدید قانون مصوب مجلس در سال 1367، را برای اجرای دوره حدود دوساله بالینی برای دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی را ابلاغ کرد. بر اساس این آیین نامه این افراد می توانند در صورت سپری کردن آزمون ورودی و طی دوره حدود دو ساله بالینی پاتولوژی و قبولی در آزمون خروجی کلینیکال پاتولوژی مجوز تاسیس آزمایشگاه دریافت کنند.
این آیین نامه که بر اساس قانون مصوبه مجلس ابلاغ شده است، در روزهای اخیر با اعتراض پاتولوژیست ها و تجمعات آنها مواجه شده است، این افراد خواهان این هستند که مجوز آزمایشگاه فقط برای پزشکان متخصص پاتولوژی صادر شود، گر چه از گذشته سه نفر دارنده دکترای علوم آزمایشگاهی در گرایش های مختلف به صورت مشترک می توانستند مجوز تاسیس آزمایشگاه بگیرند.
بر اساس آیین نامه جدید وزارت بهداشت، دوره کلینیکال پاتولوژی با ظرفیت حدود 15 نفر در سال در چهار دانشگاه علوم پزشکی کشور از مهر امسال دایر می‌شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت در ویدئویی که امروز منتشر شد، گفت: بحث آموزش رشته‌های دکترای تک رشته‌ای مانند دکترای علوم آزمایشگاهی این روزها در رسانه‌ها خیلی مطرح می شود، واقعیت این است که این مسئله در وزارت بهداشت سابقه طولانی دارد و مکرر در سال‌های اخیر وزارت بهداشت از طرف دستگاه‌های نظارتی برای اجرای مصوبه مجلس در این زمینه تحت فشار بوده است.
وی ادامه داد: حتی در گذشته برخی معاونان آموزشی وزارت بهداشت در دوره‌های مختلف به طور قانونی محکوم شدند که چرا این مصوبه مجلس را اجرا نمی‌کنند.
لاریجانی گفت: در قانون مصوب مجلس آمده است که دارندگان مدرک دکترای تک رشته‌ای مانند علوم آزمایشگاهی می‌توانند با طی دوره‌های آموزشی توانمندی علمی خود را افزایش دهند تا بتوانند مجوز لازم را برای ارائه خدمات جامع در رشته خود به دست آورند.
وی افزود: بر اساس این قانون، این افراد در ابتدا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که با طی چه دوره‌هایی می‌توانند خدمات بیشتری را انجام دهند به همین علت با همکاری گروهی از همکاران رشته‌های تک رشته‌ای (دکترای علوم آ‌زمایشگاهی) و همکاران رشته پاتولوژی تلاش کردیم مسیر ارتقای آموزشی این افراد به صورت قابل قبول طراحی شود.
وی افزود: در این مسیر افراد دارای مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی ابتدا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا مدت تحصیل آ‌نها مشخص شود، این افراد در مدت آموزش باید از کار منفک شوند و فقط دوره آموزشی را سپری کنند و کاملا برای آموزش زمان کافی را سپری کنند.
وی افزود: در این مسیر این افراد که از بین دارندگان مدرک دکترای علوم آزمایشگاهی انتخاب می شوند، ارزیابی ابتدایی می‌شوند تا مشخص شود که چه مدت و چگونه باید تحصیل را سپری کنند و پس از اتمام این دوره باید در امتحان متداول کلینیکال جامع شرکت کنند و در صورتی که بتوانند آن آزمون را سپری کنند، می‌توانند شرایط ارائه خدمات جامع آزمایشگاهی را پیدا کنند.
لاریجانی گفت: این کار مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی را دارد. ارزیابی ما این است که افراد زیادی که اساتید دانشگاه هستند و در رشته‌های تخصصی خودشان هم در حوزه آموزش دانشگاهی و هم شغل مرتبط مشغول هستند، خیلی رغبتی به این کار ندارند اما ممکن است تعدادی افراد جوان بخواهند این کار را انجام دهند.
وی ادامه داد: این افراد به هیچوجه ظرفیت رشته پاتولوژی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند، این کار می‌تواند یک مسیر ارتقایی برای رشته‌های دکترا باشد و دخالت در رشته مورد نظر و جایگاه افراد متناسب با آموزش‌ها تعریف می‌شود، در شرایط فعلی صدها موسسه آ‌زمایشگاهی در بخش‌های دولتی و خصوصی داریم که گاهی فردی که کفایت لازم را برای مسئولیت فنی آزمایشگاه داشته باشد،وجود ندارد یا به طور کلی این افراد کم هستند.
لاریجانی گفت: به طور کلی تلاقی‌های رشته‌ای در رشته‌های مختلف پزشکی وجود دارد، ما به عنوان حوزه معاونت آموزش پزشکی، خیلی وارد حوزه ارائه خدمات نمی‌شویم اما احساس ما این است که وزارت بهداشت مجری قانون است، و همه تلاش ما این است که تصمیم های وزارت بهداشت موجب ارتقای کیفی خدمات افراد در رشته های مختلف شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: البته راه برای اینکه قانون در مجلس به گونه‌ای دیگری متناسب با زمان تغییر دهد، وجود دارد اما تا وقتی این قانون پا برجاست وزارت بهداشت باید مسیر قانونی را با لحاظ مسائل جنبی مختلف پیش ببرد، انتظار وزارت بهداشت از متخصصان پاتولوژی این است که پیشنهادها و مسائل را از مسیر معقول و راه‌های متناسب با شأن رشته‌های پزشکی طرح کنند.
وی تاکید کرد: این آمادگی در وزارت بهداشت هست که نظرات مختلف را در چارجوب قانون بشنود و متناسب با راهنمایی دوستان بتوانیم مسیر بهتری را پیش بگیریم. امیدوارم این تصمیم در مسیر همکاری بین بخشی گروه‌های حوزه علوم پزشکی تلقی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha