نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم ساماندهی داروهای گیاهی، گفت: شرح وظایف داروخانه های گیاهی و داروخانه های عمومی باید از هم تفکیک شوند تا هر کدام به وظیفه خود عمل کنند.

غفلت دستگاه‌های متولی در راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی

سلامت نیوز: ‌نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر لزوم ساماندهی داروهای گیاهی، گفت: شرح وظایف داروخانه های گیاهی و داروخانه های عمومی باید از هم تفکیک شوند تا هر کدام به وظیفه خود عمل کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدحسین قربانی، نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم ساماندهی به وضعیت نامناسب داروهای شیمیایی و گیاهی، اظهار کرد: در حال حاضر شاهد عرضه داروهای قاچاق در عطاری ها هستیم؛ این در حالی است که نسبت به بهبود وضعیت آنها اقدام موثری صورت نگرفته است.

وی با یادآوری اینکه داروهای گیاهی جایگاه ویژه ای در کشور نداشته و نسبت به سروسامان دادن وضعیت آنها غفلت شده است، افزود: به علت عدم همکاری میان سازمان صنعت، معدن و تجارت (اتاق اصناف) و سازمان غذا و دارو علی رغم آنکه وزیر دستور راه‌اندازی داروخانه های گیاهی را ابلاغ کرد اما این موضوع مورد غفلت واقع شده است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه داروهای گیاهی امروزه در تمامی داروخانه های رسمی عرضه می شود، ادامه داد:به نظر می رسد اگر داروخانه های گیاهی تاسیس شود تداخل فضا میان این داروخانه ها با داروخانه های رسمی انجام می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه داروهای گیاهی باید ساماندهی شوند، تصریح کرد: اگر فروش و عرضه این داروها به عطاری های سنتی واگذار شود موردی ندارد اما اگر قرار است این داروها تنها در داروخانه های گیاهی عرضه شود برای آنها مقرون به صرفه نیست؛ زیرا در حال حاضر مردم اطلاعات لازم را در مورد این داروها نداشته و اقبال مردم نسبت به استفاده از آنها مناسب نیست؛ از این رو امکان متضرر شدن آنها وجود دارد.

وی ادامه داد:تعداد داروهای گیاهی زیاد نیست و حتی ذائقه مردم به سمت و سوی استفاده از داروهای گیاهی سوق نیافته است؛ بهتر است در وهله اول نسبت به ساماندهی این داروها اقدام کرد سپس اقدام به تاسیس داروخانه کرد تا صاحبان داروخانه های گیاهی متضرر نشوند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، افزود: اگر بدون کار کارشناسی و فراهم نمودن زیرساخت ها اقدام به تاسیس داروخانه های گیاهی شود ممکن است این مراکز برای تامین نیازهای خود اقدام به عرضه و فروش داروهای قاچاق کنند.

وی یادآور شد: داروهای گیاهی باید به مردم معرفی شوند تا ذائقه آنها به سمت استفاده از این داروها سوق پیدا کند، سپس جایگاه فروش این داروها مشخص شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی توان داروخانه های مجوزدار را از فروش داروهای گیاهی منع کرد، تصریح کرد: شرح وظایف داروخانه های گیاهی و داروخانه های عمومی باید از هم تفکیک شوند تا هر کدام به وظیفه خود عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha