معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی پنج مرکز تارک (توانمندسازی اجتماعی- روانی کودکان) در استانهای تهران، اصفهان، البرز و فارس خبر داد و گفت: راه اندازی این مراکز به منظور ارائه خدمات تخصصی‌تر به کودکان در تمامی کلان شهرهای کشور تا پایان سال جاری در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.

تارک خانه جدید کودکان دارای حساسیتهای روانی- اجتماعی + جزییات

سلامت نیوز:معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی پنج مرکز تارک (توانمندسازی اجتماعی- روانی کودکان) در استانهای تهران، اصفهان، البرز و فارس خبر داد و گفت: راه اندازی این مراکز به منظور ارائه خدمات تخصصی‌تر به کودکان در تمامی کلان شهرهای کشور تا پایان سال جاری در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حبیب‌الله مسعودی‌فرید  در خصوص راه‌اندازی مراکز توانمندسازی اجتماعی- روانی کودکان (تارک) گفت: اینها مراکزی تخصصی هستند و آن دسته از کودکانی که می‌خواهند وارد سیستم بهزیستی و مراکز شبه خانواده شوند چنانچه نیاز به توجه بیشتری داشته باشند،برای مدتی در این مراکز حضور و پس از آن به مراکز شبه خانواده وارد خواهند شد.


وی در ادامه با بیان آنکه مدت زمان اقامت کودکان در این مراکز با تشخیص کارشناسان،روان شناسان و مددکاران تعیین می شود،گفت: این فرآیند برای کودکان 3 تا 18 سال اجرا می شود،زیرا ممکن است کودکی از 3 سالگی دارای حساسیتهای روانی- اجتماعی باشد و این فرآیند تا 18 سالگی به کودکان نیازمند دریافت این خدمات ارائه می شود؛ این درحالیست که مراکز کودکان 3 تا 6 سال، 6 تا 12 سال و 12 تا 18 سال از یکدیگر جدا و تفکیک‌شده است.


معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در ادامه با تاکید برآنکه کودکان باید آمادگی لازم را برای حضور در مراکز شبه‌خانواده داشته باشند گفت: این مراکز توسط بخش خصوصی با نظارت بهزیستی راه اندازی خواهد شد و حداکثر ظرفیت هرمرکز تارک 10 نفر است.


فرید ادامه داد: در این مراکز با حضور روانشناس،مددکار و با نظارت سازمان بهزیستی، طی فرآیندی چندماهه تا یک‌ساله روی سلامت روانی و اجتماعی این کودکان کار تخصصی می‌شود تا آنها بتوانند آمادگی لازم را برای حضور در مراکز شبه‌خانواده داشته باشند؛ زیرا گاهی ممکن است افرادی در مراکز شبه‌خانواده حضور داشته باشند که دارای یک‌سری اختلالات روانشناختی باشند حتی در مواردی لازم است برخی کودکان در بیمارستان بستری شوند.


وی افزود: در این مراکز همچنین برای مراقبت‌های پس از ترخیص به آن‌ها کمک می‌شود که به شرایط روانی- اجتماعی لازم برسند این درحالیست که این کودکان به هیچ وجه از فرآیند جامعه جدا نمی‌شوند، به طور مثال کودکی که در حال تحصیل است، تحصیل خود را ادامه می‌دهد و صرفاً یک‌سری خدمات تخصصی روانی- اجتماعی و مددکاری در این مراکز به آن‌ها ارائه می‌شود.


معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: مراکز تارک در بسیاری از کلان‌شهرها راه‌اندازی خواهد شد؛ این درحالیست که درحال حاضر هم هیچ کودکی بدون آماده‌سازی وارد مراکز شبه‌خانواده نمی‌شود اما برای این‌که این کار نهادینه شود، تا پایان امسال تمام کلان شهر ها و تمام استانهای بزرگ کشور به تفکیک دختر و پسر راه اندازی خواهد شد.


فرید در ادامه تاکید کرد: هرگونه یارانه‌ای که از سوی بهزیستی به مراکز پرداخت می شود به صورت 2 برابری به مراکز تارک ارائه شده و در حال حاضر خیرین استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند.


وی ادامه داد:حمایتها که از یک کودک در مراکز تارک ، 2 برابر حمایتی است که از او در مراکز شبه‌خانواده می‌شود. امسال در مراکز شبه‌خانواده با وجود این‌که افزایش حمایت داشتیم، به ازای هر کودک 400 هزار تومان پرداخت شده اما این حمایت مادی در مراکز تارک 800 هزار تومان است،این درحالیست که در این مراکز حمایت‌ها تخصصی‌تر و پیچیده‌تر شده و به‌طور کلی مراکز تارک تحت حمایت مادی و معنوی بیشتری از بهزیستی هستند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha