چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 214659

۳۱مه ‌هر سال، برابر با ۱۰خرداد ماه، روز جهانی مبارزه با دخانیات نامگذاری شده است.

سلامت نیوز: ۳۱مه ‌هر سال، برابر با ۱۰خرداد ماه، روز جهانی مبارزه با دخانیات نامگذاری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، شعار امسال روز جهانی بدون دخانیات از سوی سازمان جهانی بهداشت «توتون و تنباكو، یك تهدید برای توسعه» انتخاب شده است. اگرچه هر سال به بهانه‌های مختلف درباره مضرات سیگار و سایر مواد دخانی اطلاع‌رسانی می‌شود اما صنایع تولیدكننده سیگار، قلیان و سایر مواددخانی، مافیای واردكنندگان و سایر سودجویان دست به‌دست هم می‌دهند تا با استفاده از جذابیت‌های ظاهری مصرف مواد دخانی سود خود را به جیب زده و جیب مصرف‌كنندگان را خالی‌كنند.

طبق آمارهای غیررسمی هزینه‌ای كه استفاده از مواد دخانی و افیونی در یك سال برای كشور دارد، از كل هزینه سلامت كشور و بودجه نظام درمانی بیشتر است. آمار سازمان بهداشت جهانی هم نشان می‌دهد كه مصرف دخانیات دومین عامل مرگ‌ومیر جهانی بعد از فشارخون بالاست؛ به‌طوری كه از هر 10مورد مرگ در افراد بزرگسال، یك مرگ مرتبط با دخانیات رخ داده است.

مصرف دخانیات به‌طور متوسط 8 تا10سال طول عمر مورد انتظار افراد را كاهش می‌دهـد و ایـن میـزان برای افرادی كه در میانسالی فوت می‌كنند به حدود 22سال می‌رسد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌د‌هد چنانچه مصرف دخانیات بر همین روند پیش رود، تعداد مرگ‌های ناشی از مصرف این مواد در سال 2020به 8میلیون نفر در سال خواهد رسید.

    مرگ 8میلیون نفر در سال بر اثر مصرف دخانیات

دخانیات به طرق مختلف نه‌تنها باعث وقوع مرگ می‌شود، بلكه تنها اپیدمی قابل پیشگیری است كه باعث مرگ 8میلیون نفر در سال می‌شود. یك عضو كمیسیون اجتماعی مجلس در این‌باره به همشهری می‌گوید: مصرف دخانیات سالانه میلیون‌ها نفر از مردم جهان را به كام مرگ می‌كشد و مایه رنج بسیار و تحمیل هزینه‌های بی‌شمار اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

رسول خضری افزود: درواقع دخانیات مهم‌ترین عامل قابل پیشگیری مرگ زودرس در بسیاری از كشورهاست و امروزه كمتر كشوری را در جهان می‌توان یافت كه پدیده مواد‌مخدر و اعتیاد، مهم‌ترین دغدغه یا یكی از مهم‌ترین مشكلات اجتماعی‌اش نباشد. هر ساله، مبالغ هنگفتی برای مبارزه با معضل اعتیاد و مواد‌مخدر هزینه می‌شود، ولی همچنان شمار معتادان رو به افزایش است؛ به همین سبب می‌طلبد كه همه دستگاه‌های كشور برای همكاری در این زمینه اقدام كنند؛ چراكه ضرر و زیان اعتیاد به كشور از بودجه سلامت بیشتر است كه این، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: 25كشور در دنیا درگیر اعتیاد هستند و كشور ما كه مسیر ترانزیت مواد‌مخدر سنتی از شرق به غرب است در این محور با مشكلات بسیاری روبه‌روست؛ به همین سبب در جلسه‌ای كه اخیرا با مسئولان وزارت بهداشت در كمیسیون اجتماعی مجلس تشكیل دادیم، پیشنهاد كردیم كه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تغییر پیدا كند و تبدیل به وزارتخانه شود.

خضری افزود: هم‌اكنون با وجود ستاد، ما نمی‌توانیم به خواسته‌هایی كه می‌خواهیم دست پیدا كنیم. اگر چه رئیس ستاد رئیس‌جمهور است و دبیر آن هم وزیر كشور، اما جلسات تشكیل نمی‌شود؛ به هر حال این عزیزان چند شغل دارند و مگر چقدر می‌توانند در این زمینه وقت بگذارند؟

وی افزود: در بحث درمان معتادان هم پروتكل‌های ما قدیمی است و برای درمان مبتلایان به مواد‌مخدر صنعتی اصلا پروتكل در مملكت نداریم.این عضو كمیسیون اجتماعی در پایان گفت: همچنین درخواست داده‌ایم تا آمار و ارقام در حوزه مواد‌مخدر و دخانیات شفاف اعلام شوند. مردم محرم ما هستند و باید بدانند چه وضعیتی وجود دارد و چه می‌گذرد؛ معضلات اجتماعی را با مخفی‌كاری نمی‌توان سامان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha