عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره اپیدمی مصرف قلیان هشدار داد و آن را بسیار خطرناکتر از سیگار دانست.

هشدار کارشناسان درباره اپیدمی مصرف «قلیان» در ایران

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره اپیدمی مصرف قلیان هشدار داد و آن را بسیار خطرناکتر از سیگار دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر زهرا حسامی با ابراز تاسف از افزایش شیوع مصرف دخانیات در کشور گفت: سن مصرف دخانیات در کشور کاهش یافته و میل استعمال به دخانیات نیز  بین سنین پایین و نوجوانان افزایش پیدا کرده‌است اما این مساله تنها در ایران نیست و در سطح جهان شاهد آن هستیم.

وی افزود: متاسفانه شاهد پدید آمدن ادوات جدید استعال دخانیات  و رغبت مردم به استفاده از این نوع مواد دخانی از جمله قلیان  هستیم. مصرف آن نیز در کشور ما متاسفانه باب شده‌است و ما باز هم شاهد افزایش شیوع مصرف قلیان بین افراد جوان و دخترها هستیم.

معاون درمان مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد همچنین ادامه داد: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه دخانیات افتاده‌است که  از میان آنها می‌توان به  ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی اشاره کرد. البته این موضوع بیشتر شامل سیگار می‌شود ولی در رابطه با قلیان ما همچنان با معضل زیادی روبه رو هستیم. در بسیاری از اماکن تفریحی و مکان‌هایی که افراد برای گردش مراجعه می‌کنند می‌بینیم که قلیان استفاده می‌شود.

وی همچنین درباره اپیدمی مصرف قلیان هشدار داد و آن را  بسیار خطرناکتر از سیگار توصیف کرد.

در ادامه این برنامه دکتر حبیب امامی - عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی-  در خصوص وضعیت مصرف دخانیات در کشور گفت: تا زمانی که سیاست‌های مشترک بین گروه‌های مختلفی که در رابطه با دخانیات کار می کنند، پیدا نکنیم و به آن عمل نکنیم وضعیت همین طور باقی می‌ماند.

وی یادآور شد: آمار شیوع سیگار  در سال ۷۶ که وارد دانشگاه شهید بهشتی شدم با امروز یکسان است. این موضوع نشان می‌دهد که هیچ تغییری در شیوع سیگار و دخانیات ایجاد نشده و قلیان نیز اضافه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید براینکه  در خصوص دخانیات از هم گسیختگی مدیریتی وجود دارد،  تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد تحقیقاتی که در رابطه با دخانیات و سیگار انجام می‌شود وضع موجود را به ما می‌گوید ولی زمانی که وارد مداخله می‌شویم تا این وضع را تغییر دهیم به مشکل بر می‌خوریم؛ چون  سندی تهیه نمی‌کنیم تا راهکارهای مخصوصی به ما بدهد. اگر تهیه شود می‌توانیم با همدیگر مشکل را حل کنیم.

وی وجود برنامه و استراتژی، هماهنگی بین بخشی ، استمرار و جدی گرفتن قانون توسط ضابطان قانون و زمان را در کاهش مصرف دخانیات در کشور موثر دانست و ادامه داد: به دلیل موادی که در قلیان استفاده می‌شود این محصول خطرات زیادی برای سلامتی دارد، مانند آسم و بیماری‌های بدخیم سرطانی از جمله سرطان ریه. از طرفی از نظر روانی نیز بر افراد تاثیر می‌گذارد و سلامت روان را مختل خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha