مطالعات محققان دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض فتالات که یک گروه از مواد شیمیایی خانگی است، عملکرد غده تیروئید دختران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مواد شیمیایی عملکرد تیروئید دختران را مختل می کند

سلامت نیوز: مطالعات محققان دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض فتالات که یک گروه از مواد شیمیایی خانگی است، عملکرد غده تیروئید دختران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از مدیکال ساینس، این اولین باریست که اثر طولانی مدت فتالات روی کودکان مورد بررسی قرار گرفته است.
فتالات یک گروه از مواد شیمیایی خانگی است که در بسیاری از لوازم خانگی از جمله اسباب‌بازی های پلاستیکی، شامپو و مصالح ساختمانی وجود دارد و عملکرد غدد درون‌ریز را مختل می کند. بیماری های مربوط به تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است؛ به همین دلیل محققان تاثیر این مواد روی کودکان دختر را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند ارتباط مستقیمی بین مصرف این مواد و اختلال در عملکرد تیروئید وجود دارد.
مطالعات قبلی نشان داد که قرارگرفتن مادر باردار در معرض فتالات، احتمال کاهش بهره هوشی کودک در سن هفت سالگی را افزایش می‌دهد و علاوه بر آن بر توانایی ذهنی و حرکتی مغز موثر است. افزایش احتمال ابتلا به آسم نیز یکی دیگر از عوارض این مواد شیمیایی است.
تیروئید غده ای کوچک در ناحیه گردن و مسئول ترشح دو هورمون مهم T3 و T4 است. هورمون های ترشح شده توسط تیروئید توسط جریان خون در سراسر بدن حرکت می کنند و وظایف مهمی چون متابولیسم بدن را کنترل می کنند. تیروئید کنترل کننده رشد و توسعه مغز است. این هورمون بر عملکرد تمام اعضای بدن از جمله قلب، مغز، عضلات و پوست تاثیر می گذارد. متابولیسم نقش موثری در دمای بدن، ضربان قلب و نحوه سوزاندن کالری دارد. اگر میزان هورمون تیروئید کافی نباشد، بدن انرژی کمتری تولید می کند و به اصطلاح سوخت و ساز بدن تنبل می شود.
نتایج این مطالعه در نشریه Environment International منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha