معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عملیات اجرایی ایجاد مرکز توان افزایی و آموزش مقابله با گرد و غبار در 200 هکتار از اراضی کربلا تا دو ماه آینده آغاز می شود.

آغازعملیات اجرایی مرکز توان افزایی مقابله با گردوغبار درعراق تا 2ماه آینده

سلامت نیوز: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عملیات اجرایی ایجاد مرکز توان افزایی و آموزش مقابله با گرد و غبار در 200 هکتار از اراضی کربلا تا دو ماه آینده آغاز می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزارت بهداشت و محیط زیست عراق پیرامون موضوع اجرای طرح مرکز توان افزایی و آموزش مقابله با گرد و غبار در 200 هکتار از اراضی کربلا، 11 خرداد در سازمان حفاظت محیط زیست به امضای سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و جاسم عبدالعزیز حمادی قائم مقام وزیر محیط زیست و بهداشت عراق رسید.
معصومه ابتکار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: نقشه ها و پلن اجرایی کار، نقشه های فنی کار و زیر ساخت ها تا دو ماه آینده نهایی و عملیات اجرایی نیز از دو ماه آینده آغاز می شود.
وی اظهار کرد: طی سه سال گذشته به طور مرتب با عراق مذاکره داشتیم اما شرایط این کشور از نظر ناپایداری ها و ناامنی ها عملا مانع از انجام یا پیشرفت کار شده است.
وی افزود: در واقع عراقی ها با ما همکاری لازم را نداشتند تا اینکه سه ماه پیش اعلام کردند طبق تفاهم نامه ای که قبلا امضا شده بود، برای ایجاد مرکزی آموزشی و پژوهشی یا یک مزرعه آموزشی در 200 هکتار با هدف توان افزایی کارشناسان عراقی آمادگی دارند که بعد از آن یک هیات از ایران به عراق و یک هیات از عراق به ایران آمد و در نهایت به یک توافق و جمع بندی اجرایی رسیدیم که بر اساس آن مذاکرات را با ستاد عتبات عالیات آغاز کردیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که ستاد عتبات عالیات امکانات لازم برای این کار را دارد، گفت: از این رو ف این ستاد به عنوان طرف همکاری و هماهنگی در اجرای این طرح تعیین شده است و موجب شد بتوانیم تفاهم نامه ای را در قالب برنامه اقدام اجرایی برای ایجاد مزرعه آموزشی توان افزایی کارشناسان عراقی با این کشور امضا کنیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در این همکاری، دولت عراق 200 هکتار زمین و منابع آبی مورد نیاز را تحویل ایران می دهد و دولت ایران نیز برای ایجاد این مجموعه با همکاری دولت عراق اقدام می کند.
وی گفت: قرار است در این 200 هکتار روش های مقابله با گرد و غبار، روش های سنجش، پیش آگاهی ، پیش بینی، روش های مدیریت گرد و غبار، مدیریت بحران، احیای تالاب ها و تمام ابعاد موضوع گرد و غبار از جمله کاشت نهال، تثبیت خاک و استفاده از مالچ آموزش داده شود.
ابتکار درباره امنیت کارشناسان ایرانی که قرار است به عراق اعزام شوند، اظهار کرد: این وسعت 200 هکتاری در حریم شهر کربلا و در محدوده حدود 10 کیلومتری این شهر واقع شده است که امیدواریم امنیت آن هم برقرار باشد.
وی درباره فعالیت عراق برای مقابله با گرد و غبار تاکید کرد: دولت عراق در اجرای هر کاری باید توان علمی و اجرایی آنرا داشته باشد و این همکاری اولین قدم برای توان افزایی کارشناسان عراقی در این زمینه است.
ابتکار با اشاره به تلاش دولت ایران برای کاهش گرد و غبار در کشور گفت: تاکنون ایران تلاش بسیاری برای جلب همکاری عراق برای مقابله با گرد و غبار کرده، اما ایجاد مرکز آموزشی و پژوهشی توان افزایی در 200 هکتار در عراق اولین گام دولت عراق در این زمینه است که نتیجه پیگیری های دولت ایران و تلاش سازمان حفاظت محیط زیست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha