پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

رئیس بخش نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان ایلام توصیه کرد: مردم در حد امکان از خرید دام زنده اجتناب کنند و به جای احشام زنده لاشه دام را که توسط کشتارگاه های مجاز استان ذبح شده خریداری کنند.

هشدار؛ دام زنده نخرید

سلامت نیوز: رئیس بخش نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان ایلام توصیه کرد: مردم در حد امکان از خرید دام زنده اجتناب کنند و به جای احشام زنده لاشه دام را که توسط کشتارگاه های مجاز استان ذبح شده خریداری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سعید صیدیوسفی گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو ، افراد باید دام مورد نظر خود را از میادین عرضه دام و کشتارگاه های مجاز و بعد از تایید سلامت دام توسط کارشناسان دامپزشکی خریداری کنند.


وی افزود: کشتارگاه های مجاز نیز باید بعد از کشتار دام لاشه را به مدت 24 ساعت در قسمت پیش سرد کن قرار دهند و قصابان نیز قبل از فروش گوشت به خریداران لاشه را 24 ساعت در یخچال قرار دهند.

وی یادآور شد: جایگاه نگهداری و بدن دام در میادین عرضه و نیز کشتارگاه ها باید سم پاشی شود و دامداران و عشایر نیز نسبت به سم پاشی و ضد عفونی بدن و جایگاه دام خود اقدام کنند.

وی تاکید کرد: ویروس تب کریمه کنگو هیچ علامتی در بدن دام زنده ندارد ولی به محض تماس با انسان علائم خود را نشان می دهد بنابراین مصرف کنندگان حتما قبل از مصرف گوشت را به مدت 24 ساعت و دل و جگر را به مدت 48 ساعت در درون یخچال و در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کنند.

 تب کریمه کنگو ویروسی است که از راه گزش پشه کنه وارد بدن دام می شود و راه های انتقال این ویروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ویروس از دام به دام و انسان است، این بیماری در بین مردمان مناطق دارای دامپروری شیوع بیشتری دارد.

بیماری تب کریمه کنگو در فروردین تا شهریور ماه شایع می شود و ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان گاهی فرد به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور، دل درد می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha