مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: پروتکل‌های درمانی حاصل از پژوهش، از تجویز خودسرانه دارو جلوگیری می‌کند.

آنالیز و استخراج بیماری‌های شایع در عتبات

سلامت نیوز:مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: پروتکل‌های درمانی حاصل از پژوهش، از تجویز خودسرانه دارو جلوگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر طاهر درودی ، از آنالیز و استخراج بیماری‌های شایع در عتبات خبر داد و گفت: تهیه پروتکل‌های درمانی ویژه عتبات بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در کاهش هزینه‌ مادی و تولید علم موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مقولات مهم در حج و سفرهای زیارتی توجه به سلامت زوار است، عنوان کرد: پژوهش در حج و سفرهای زیارتی کاری نو است و این در حالی است که حتی در کشورهای اسلامی نیز پژوهش‌های سلامت‌ محور اینگونه سفرها بسیار اندک بوده و فقط برخی کشورها مانند عربستان و یا کشورهای اروپایی و در نهایت‌ آمریکا مقالاتی در این زمینه داشتند.

درودی در تشریح خروجی این مقالات برای تولید علم در کشور نیز گفت: تولید علمی که مورد تاکید بزرگان باشد نیز از محورهای مهم برنامه‌های پژوهش‌های آینده این مرکز است؛ به طوری‌ که  پژوهش‌های ما به مقالات تئوری خلاصه نشده است و از دستاوردهای این پژوهش‌ها در تهیه و ابلاغ پروتکل‌های لازم  برای بیماری‌های شایع در حج و سفرهای زیارتی بهره می‌گیریم. با تدوین این پروتکل‌ها از تجویز و درمان‌های سلیقه‌ای پزشکان جلوگیری به عمل می‌آید.

مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر درباره کاهش هزینه‌های درمانی به واسطه نتیجه این پژوهش‌ها نیز گفت: اجرای بهینه هر یک از این پروتکل‌های درمانی قطعاً هزینه‌های انسانی در مقولات مهم درمانی را کاهش خواهد داد . برای مثال اگر زائری در مدت حضور در یک سفر زیارتی 3 روز بستری نشود، مسلماً هزینه‌های درمانی آن کاهش می‌یابد. بنابراین تجویز منطقی دارو و همچنین موثر بودن تجویزها بر اساس پروتکل‌های درمانی ارائه شده که حاصل این پژوهش‌ها است؛ می‌تواند در صرفه‌جویی ریالی نیز تاثیرگذار باشد.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha