در یکی از روستاهای توابع شهرستان فریدن اما راه‌اندازی یک کانال سیمانی آب هزار اصله درخت را قربانی کرده است

هزاران اصله درخت در روستایی قربانی یک کانال آب سیمانی شد

سلامت نیوز:نابودی پوشش گیاهی از جنگل‌های وسیع شمال کشور گرفته تا مراتع در جنوب و مرکز به پای ثبات اخبار تبدیل شده است؛ درختانی که به بهانه‌های متخلف از بین می‌روند. گاهی در آتش می‌سوزند و گاهی برای تبدیل‌شدن به ساختمان‌های سنگی قطع می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: در یکی از روستاهای توابع شهرستان فریدن اما راه‌اندازی یک کانال سیمانی آب هزار اصله درخت را قربانی کرده است؛ روستایی در دل یکی از خشک‌ترین و کم‌آب‌ترین مناطق ایران در اصفهان که حتی یک درخت هم می‌تواند برای ساکنان این منطقه حکم بهشت را داشته باشد. کانالی که روستاییان تصور می‌کردند قرار است گرهی از گره‌های آنان باز کند، حالا جان درختان چند ساله این روستا را گرفته است.


 اهالی روستا می‌گویند این کانال سیمانی برای ساماندهی به جوی خاکی برزن راه‌اندازی شده و کشاورزان راضی به قطع صدها درخت نبوده‌اند. رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدن اما معتقد است درختان اطراف این جوی غیر‌مثمرثمر بودند و چنانچه قطع نمی‌شدند به کانال آبی که تازه تأسیس می‌شد خسارت وارد می‌کرد. به گفته اهالی روستا، پروژه قرار بوده دو ماهه بهره‌برداری شود و این درحالی است که پس از هفت ماه هنوز بهره‌برداری از این پروژه انجام نشده است. 
درختان به بهانه ساماندهی جوی «برزن» قطع شدند
علیرضا فولادی، یکی از اهالی روستای دهق از توابع شهرستان فریدن ضمن ابراز تأسف درباره قطع بیش از هزار اصله درخت در این روستا برای اجرای پروژه آب‌رسانی با کانال سیمانی به زمین‌های کشاورزی این منطقه می‌گوید: این درختان به بهانه ساماندهی جوی «برزن» در این روستا قطع شده‌اند که به‌دنبال خودخواهی دو نفر از اهالی صورت گرفته و این درحالی است که می‌شد با تدابیر بهتر از قطع این درختان جلوگیری کرد. به‌دلیل عدم اجرای پروژه آب‌رسانی بیش از ۷۰ درصد از خانواده‌های دهق که درآمدشان از محل کشاورزی بود، هیچ درآمدی ندارند، جوانانی که در این روستا به کشاورزی پناه برده بودند ناامید شده و قصد مهاجرت از روستا را دارند. او با اشاره به اینکه مردمان روستای دهق امکان برداشت آب از نهر «پلاسجان» که بخشی از رودخانه زاینده‌رود است را دارند، ادامه می‌دهد: مردمان از این آب برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند و این درحالی است که در سال جاری و از زمان انجام کشت پاییزه امکان برداشت آب برای آبیاری محصولات کشاورزی را نداشته‌اند. این ساکن روستای دهق اضافه می‌کند: باید توجه داشته باشیم که در گذشته برداشت آب به‌واسطه جوی خاکی «برزن» انجام می‌شد و برای ساماندهی این امر سیمانی کردن این جوی آب در دستور کار مسئولان قرار گرفت و با گذشت بیش از هفت ماه هنوز این پروژه اجرایی نشده است. 


محصولات کشاورزی دهق قبل از برداشت خوراک دام شد


او با اشاره به اینکه مردم روستای دهق محصولات کشاورزی خود را در قالب کشت پاییزه کاشته ولی به‌دلیل عدم آب‌رسانی محصولاتی نظیر گندم، جو و یونجه از بین رفته است، می‌گوید: درحال‌حاضر کشاورزان گوسفندان خود را برای چرا وارد مزارع می‌کنند و امکان برداشت محصول از این مزارع را ندارند. فولادی با تأکید بر اینکه به‌دلیل عدم اجرای پروژه آب‌رسانی بیش از ۷۰ درصد از خانواده‌های روستای دهق که درآمدشان از محل کشاورزی بود، هیچ درآمدی ندارند، تصریح می‌کند: جوانانی که در این روستا به کشاورزی پناه برده بودند ناامید شده و قصد مهاجرت از روستا را دارند. 


اختلاف پیمانکار و کشاورزان دلیل تأخیر بهره‌برداری از کانال است


او با اشاره به اینکه به استناد اظهارات برخی از مسئولان و شهروندان اختلاف بین پیمانکار پروژه و کشاورزان دلیل تأخیر اجرای پروژه کانال سیمانی جوی «برزن» بوده است، اظهار می‌کند: این پروژه قرار بود دو ماهه بهره‌برداری شود و این درحالی است که پس از هفت ماه هنوز بهره‌برداری از این پروژه انجام نشده است. 
همه پروژه‌های جهاد کشاورزی در دهق فریدن به درخواست کشاورزان انجام شده و آنها درخواست راه‌اندازی کانال سیمانی داشتند. این ساکن روستای دهق همچنین با انتقاد از اینکه ۱۶۰ هکتار از محصولات کشاورزی روستای دهق به‌دلیل عدم آب‌رسانی به‌موقع از بین رفته است، ادامه می‌دهد: برای آب‌رسانی به این مزارع نیازمند سه کیلومتر آب‌رسانی بود که محقق نشد. 


هرگونه طرح اجراشده در دهق درخواست کشاورزان بوده است


رامین رستمی، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان فریدن نیز دراین‌باره به مهر می‌گوید: همه پروژه‌های جهادکشاورزی در منطقه دهق فریدن به درخواست کشاورزان انجام شده است. کشاورزان درخواست راه‌اندازی کانال سیمانی داشتند که سازمان جهاد کشاورزی با تخصیص اعتبار ۱۶۰ میلیون تومانی این پروژه را اجرایی کرد. 
او با بیان اینکه به‌دلیل شرایط بد آب‌وهوایی امکان بهره‌برداری از این پروژه تاکنون نبوده است، اضافه می‌کند: این پروژه از آبان آغاز به‌کار کرده است و به‌دلیل ادامه بارش‌ها تا دو ماه اول بهار امکان بهره‌برداری وجود نداشت. قطع هزار اصله درخت در اطراف کانال سیمانی جوی «برزن» نیز جزء تعهدات کشاورزان در این قرارداد بوده است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان فریدن با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی بیش از کشاورزان دغدغه نابودی محصولات کشاورزی را داشته است، می‌افزاید: به‌منظور آب‌رسانی به محصولات کشاورزی با توجه به اجرای این پروژه درباره صدور مجوز پمپ برای برداشت آب تا زمان راه‌اندازی کانال با کشاورزان صحبت کردیم که به‌دلیل هزینه‌بر بودن با این کار موافقت نکردند.
 او اضافه می‌کند: هزینه در نظر گرفته‌شده برای هر کشاورز در خصوص انتقال آب بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان برآورد شده بود که کشاورزان با پرداخت این هزینه موافقت نکردند. رستمی با تأکید بر اینکه پیمانکار راه‌اندازی کانال آب سیمانی جوی «برزن» درحال‌حاضر به‌صورت سه شیفته فعالیت می‌کند، ادامه می‌دهد: امیدواریم این پروژه تا یک هفته دیگر به بهره‌برداری برسد. 


‌هزار اصله درخت قطع‌شده بی‌مثمر بود! 


رستمی درباره بیش از هزار اصله درخت در حاشیه جوی «برزن» نیز ابراز می‌کند: درختان اطراف این جوی بی‌مثمر بودند و چنانچه قطع نمی‌شدند به کانال آبی که تازه تأسیس می‌شد، خسارت وارد می‌کرد. 
او تصریح می‌کند: قطع این تعداد اصله درخت در اطراف کانال سیمانی جوی «برزن» نیز جزء تعهدات کشاورزان در این قرارداد بوده است. یادآور می‌شویم که حفظ محیط‌زیست و درختان به‌عنوان ریه‌های تنفسی زمین با توجه به تغییر اقلیم و گرم‌تر شدن هوا امری ضروری است که باید تک‌تک انسان‌ها به این مهم توجه داشته باشند تا بتوانیم زمینی پاک و زندگی سالم را به آیندگانمان هدیه کنیم و در این راه اجرای یک طرح توسعه‌ای نباید پایداری اکوسیستم در یک منطقه را برهم بزند بلکه با اتخاذ تدابیر علمی، پروژه‌های عمرانی بدون آسیب برای محیط‌زیست اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha