پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴

«آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی‌درصد قبولی از مربیان می‌خواهند و اگر آمار قبولی هنرجویان به حد نصاب نرسد، مربیان توبیخ شده و در واقع از سیستم کاری حذف می‌شوند.

راننده شدن از سر دلسوزی!

سلامت نیوز:بحث چالش برانگیز آمار تصادفات این بار پای آموزشگاه‌های رانندگی را به میان کشیده است. در ماه جاری نماینده مردم تبریز در مجلس از کمبود نظارت در نحوه فعالیت آموزشگاه‌های رانندگی انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: به گفته محمداسماعیل سعیدی، عدم نظارت سبب کاهش کیفیت آموزش‌های رانندگی شده و بخش زیادی از حوادث راهنمایی و رانندگی مربوط به رانندگان نو گواهینامه است که نشان‌دهنده عدم آموزش‌های علمی لازم به آنهاست. «آرمان» در این گزارش به سراغ یکی از آموزشگاه‌های رانندگی رفته تا این ادعای نماینده مجلس را از دیدگاه عوامل تعلیم رانندگی ارزیابی کند.

«آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی‌درصد قبولی از مربیان می‌خواهند و اگر آمار قبولی هنرجویان به حد نصاب نرسد، مربیان توبیخ شده و در واقع از سیستم کاری حذف می‌شوند.» این حرف‌های مدیر آموزشگاه رانندگی رحیمی است. مهدی رحیمی در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: مربی ضعیف تبلیغ بدی برای آموزشگاه‌هاست و رضایت هنرجویان را به دست نمی‌آورد. از این رو در یک بازه سه‌ماهه آمار قبولی مربیان خانم نباید از 40‌درصد به پایین باشد، اما مربیان آقا حتما باید 50‌درصد قبولی را به دست بیاورند. او معتقد است: نباید زحمت و تلاش مربیان را نادیده گرفت. معمولا هنرجویان 18 تا 30‌ساله مشکلی برای یادگیری ندارند، اما برخی‌ از آنها سن بالایی دارند و مربیان با 12 جلسه نمی‌توانند معجزه کنند. رحیمی اظهار می‌کند: از سوی دیگر، افسرهایی که آزمون رانندگی می‌گیرند سختگیرتر شده‌اند. قبلا آنها ارفاق می‌کردند، اما از سال 86 به حدی سخت می‌گیرند که هنرجو تا 10 مرتبه نیز رد شده است. به گفته او تعداد ساعات کلاس‌ها پایین است. به برنامه آموزشی کشورهای دیگر نگاه کنید. در ایران افراد راحت تر از هرجای دیگرمی توانند گواهینامه بگیرند. این مدیر آموزشگاه رانندگی با ذکر مثالی می‌افزاید: هنرجویان با دو جلسه کلاس فنی تئوری نکات لازم را نمی‌فهمند و از این شرایط ناراضی‌اند، در حالی که باید در کلاس فنی هنرجویان را بالای سر ماشین برد و به آنها عملی آموزش داد. او اضافه می کند: البته کلاس آیین‌نامه شش جلسه است و هنرجو را راضی نگه می‌دارد.

رحیمی با اشاره به اینکه ساختار مشکل دارد، توضیح می‌دهد: هنرجویان با تعداد ساعت آموزشی محدود توقع دارند مربی برای آزمون تاییدشان کند و اگر پیشنهاد کلاس اضافه به آنها شود شاکی شده و می‌گویند مربی خوب کار نکرده که ما راه نیفتادیم. او خاطرنشان می‌کند: در رانندگی استعداد افراد متفاوت است. برای مثال کسی که پشت موتور می‌نشیند از نظر ما 50‌درصد کار را بلد است، چون می‌داند کلاج و ترمز چیست، اما یک خانم تازه در جلسه چهارم و پنجم می‌فهمد که کلاج، ترمز و دنده چه کارایی‌هایی دارد. بنابراین جا افتادن این موارد زمانبر است. رحیمی می‌گوید: از طرفی بر اساس بخشنامه هم بیشتر از چهار جلسه نمی‌توان برای هنرجو اضافه کرد. مدیر آموزشگاه رانندگی رحیمی اظهار می‌کند: شهرک آزمایش به افسرها ابلاغ کرده که میزان قبولی از 40‌درصد بیشتر نشود. رحیمی از سیستم آموزشی گله مند است و می‌گوید: هنرجو در شهر آموزش می‌بیند و بیشتر از دنده دو و سه بالا نمی‌رود، در حالی که اصل رانندگی کنترل ماشین در سرعت بالاست. بر همین اساس هنرجو پس از گرفتن گواهینامه و رانندگی با سرعت بالا در صدم ثانیه به مانع می‌خورد و کنترل خود را از دست می‌دهد. او ادامه می‌دهد: در سیستم آموزش رانندگی سرعت بالا وجود ندارد و هنرجو نمی‌تواند ماشین را با دنده چهارراه ببرد، حتی آموزش هنرجو در اتوبان و بزرگراه به علت حادثه‌ساز بودن ممنوع است. از این رو باید در محوطه‌ای ایمن به هنرجویان رانندگی با سرعت بالا را آموزش داد.

محدودیت در ساعات آموزشی

مریم محمودی زنی است که 16 سال در آموزشگاه رانندگی تعلیم می‌دهد. او درباره این اظهارنظر که افزایش تصادف افراد نو گواهینامه به علت کاهش کیفیت آموزشگاه‌های رانندگی است، در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید: شاید برخی مربیان مهارت لازم را برای آموزش نداشته باشند، اما نمی‌توان این مساله را به تمام مربیان آموزشگاه‌ها تعمیم داد. تصادف افراد نوگواهینامه به موارد دیگری هم بستگی دارد. او معتقد است برخی افسرها سلیقه را دخیل می‌کنند. چند سال پیش هنرجویی اصلا رانندگی را خوب فرا نگرفته بود و اصرار داشت که آزمون بدهد، در حالی که من مطمئن بودم در آزمون قبول نمی‌شود، اما فردای آزمون به من خبر داد قبول شده است.

او با بیان اینکه برخی هنرجویان در زمان آزمون دچار استرس می‌شوند، ادامه می‌دهد: اکنون سختگیری بیشتر شده و موجب می‌شود که هنرجو تمرین بیشتری کند، اما از طرف دیگر گاهی اوقات به علت مردودیت زیاد هنرجو، افسر از سر دلسوزی او را قبول کرده است. بنابراین قطعا فردی که با دلسوزی گواهینامه گرفته تصادف خواهد کرد. او توضیح می‌دهد: در آلمان تعلیم رانندگی شش ماه طول می‌کشد و هنرجویان رانندگی در سرما، گرما، زمین لغزنده، مه و... را تجربه می‌کنند. محمودی بیان می‌کند: این شیوه آموزشی موجب رانندگی بهتر می‌شود، چون هنرجو رانندگی در همه شرایط را یاد گرفته است. این مربی تعلیم رانندگی اظهار می‌کند: حدود 50 ساعت آموزش و تمرین رانندگی برای هنرجویان لازم است، حتی اگر فردی می‌خواهد بدون مشکل در تهران رانندگی کند باید 100 ساعت تحت آموزش باشد. قطعا با چنین شرایطی آمار تصادفات کاهش می‌یابد. از او می‌خواهیم میزان توانایی زنان را نسبت به مردان در رانندگی ارزیابی کند که می‌گوید: ذاتا رانندگی مردان خوب است، اما نباید نگاه جنسیتی داشت، چرا که برخی مردان در مهارت رانندگی ضعیف و برخی زنان در رانندگی زرنگ و باهوشند. او ادامه می‌دهد: برای مثال چون مردان قدرت تجسم بالایی دارند به راحتی پارک دوبل می‌کنند، اما زنان باید با فرمول این کار را انجام دهند. از سوی دیگر، دسترسی مردان قبل از سن قانونی به خودرو بیشتر است، ولی زنان معمولا بعد از سن قانونی پشت فرمان نشستن را تجربه می‌کنند و این مساله تاثیر زیادی بر مهارت اولیه آنها دارد.

آزمون بر مبنای سلیقه

یکی دیگر از مربیان آموزشگاه رانندگی درباره اظهار نظر نماینده مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: مشکل اصلی کافی نبودن ساعت تمرین و زمان کوتاه است. سعید ظفری می‌افزاید: در همه جای دنیا هنرجویان تعلیم رانندگی 150 تا 300 ساعت آموزش می‌بینند، اما در ایران میزان آن 24 ساعت است، حتی اگر هنرجویی به کلاس اضافه نیاز داشته باشد، به دلیل مشکل مالی زیر بار کلاس گرفتن نمی‌رود و این مساله یکی از مشکلات عمده است که کیفیت کار را پایین آورده و به مربیان فشار زیادی وارد می‌کند. او اظهار می‌کند: هرقدر هم مربی سنگ تمام بگذارد، استعداد و گیرایی افراد یکسان نیست. او اضافه می‌کند: از سوی دیگر، آزمون افسرها منطقی نیست. آنها از تمرین کم بازده بالا می‌خواهند، یعنی توقع بر این است که مهارت هنرجوی مبتدی مانند راننده تاکسی باشد. او با بیان اینکه معیارهای آزمون سلیقه‌ای است، ادامه می‌دهد: حتی هنرجویی بوده که با دست فرمان خوب پارک دوبل زده ولی مطابق با معیار افسر نبوده و مردود شده است، در حالی که ممکن است همین هنرجو با تسلط کامل از تهران تا شیراز رانندگی کند و یک بار هم به پارک دوبل نیاز نداشته باشد و در نهایت با سر ماشین یک جا بایستد. این مربی رانندگی با بیش از 10 سال سابقه تعلیم می‌گوید: در ابتدا باید رانندگی علمی به صورت صحیح به تمام مربیان کشور آموزش داده شده و سپس افزایش ساعت آموزش اجباری شود. از سوی دیگر، باید در شهر جایگاهی باشد که بتوان هنرجویان را آموزش داد، چرا که مربیان باید با طی مسافتی متقاضیان گواهینامه را به محلی خلوت و ایمن ببرند و همین مساله موجب اتلاف وقت مفید برای آموزش رانندگی می‌شود. ظفری با بیان اینکه قانون در شهر به درستی اجرا نمی‌شود، اظهار می‌کند: وقتی یک هنرجو صبح تا شب تخلفات رانندگی را می‌بیند، حتی با وجود آموزش نکات قانونی توسط مربیان، زمان آزمون مرتکب اشتباه می‌شود، چون از کودکی نقض قوانین در ذهن او هک شده است.

در اجرای قوانین مشکل داریم

«آموزش خوب است، تعداد جلسات کم است. با 12 جلسه هنرجوی مبتدی نمی‌تواند مهارت رانندگی کسب کند.» این حرف‌های محمدرضا خلعتبری، یکی دیگر از مربیان آموزشگاه رانندگی رحیمی با 13 سال سابقه تعلیم است. او در گفت‌وگو با «آرمان» بیان می‌کند: فرهنگ رانندگی در ایران جا نیفتاده است. وقتی به هنرجو می‌گوییم که شما ضعیف هستی و باید کلاس اضافه بگیری، می‌گوید حالا بروم یک بار آزمون بدهم، ببینم چه پیش می‌آید؛ اگر قبول نشدم دوباره کلاس می‌گیرم. این مربی از نحوه امتحان افسرهای رانندگی ایراد می‌گیرد و می‌گوید: هر دفعه در ماشین آزمون، هنرجویان تنها یک بار می‌توانند امتحان دهند. سه دقیقه اول فقط قلق‌گیری است. او می‌افزاید: هنرجویی که در ماشین می‌نشیند، هنوز قلق ماشین در دستش نیست که آزمون شروع می‌شود. سپس افسر از او می‌خواهد که پارک دوبل بزد و همان معیار قبولی‌ یا مردود شدن می‌شود. او توضیح می‌دهد: در کجای دنیا با پارک دوبل یک دقیقه‌ای مشخص می‌شود که فردی راننده است یا نه؟ او اضافه می‌کند: قوانین رانندگی ایران با اروپا یکی است، اما در اجرا مشکل داریم. او تاکید می‌کند: در انگلیس آزمون رانندگی یک ساعت طول می‌کشد. در ابتدا هنرجو را از نظر روانی بررسی می‌کنند و به او یک مدرک یک‌ماهه استفاده از خودرو می‌دهند، اما در کشور ما با دو دقیقه آزمون، مهارت رانندگی را می‌سنجند. خلعتبری بیان می‌کند: باید افسرها نحوه آزمون گرفتن را تعلیم ببینند و توان محک و ارزیابی هنرجو را داشته باشند، اما اصلا نظارتی بر اعمال این موضوع نیست. او می‌گوید: آمار قبولی پایین است، حتی هنرجویی با چند سال سابقه رانندگی مردود می‌شود. برای مثال هنرجو هنگام پارک جلوی پل از افسر اجازه نگرفته، در حالی که هنرجوی دیگری ممکن است با گرفتن چند اجازه نظر افسر آزمایش را جلب کند و در آزمون قبول شود. بنا به گفته عوامل تعلیم رانندگی موارد زیادی در افزایش تصادفات نقش دارند و به تنهایی نباید عملکرد آموزشگاه‌های رانندگی را زیر سوال برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha