با افزایش دما در خوزستان آتش‌سوزی‌های وسیعی در جنگل‌ها و مراتع این استان اتفاق می‌افتد؛ آتش‌سوزی‌هایی که هر سال آمار آن افزایش پیدا می‌کند.

گرم و پر‌غبار

سلامت نیوز:تابستان هنوز شروع نشده اما گرما امان مردم خوزستان را بریده، گرمای طاقت‌فرسای هوا در خوزستان زندگی را از حالت طبیعی خارج کرده ‌است. هواشناسی هشدار داده که در روزهای آینده هوا گرم‌تر هم خواهد شد و احتمالا به بیش از 50 درجه خواهد رسید؛

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: گرمایی که با پیش‌بینی هواشناسی گردوغبار را هم با خود به خوزستان خواهد برد. گرمای هوا در خوزستان آسیب‌های زیادی به مردم این استان وارد می‌کند، بر‌اساس تصمیم استانداری خوزستان ساعات کاری ادارات این استان در دمای بیش از 50 درجه کاهش خواهد یافت و به ساعت 13 خواهد رسید. از‌سوی‌دیگر، با افزایش دما در خوزستان آتش‌سوزی‌های وسیعی در جنگل‌ها و مراتع این استان اتفاق می‌افتد؛ آتش‌سوزی‌هایی که هر سال آمار آن افزایش پیدا می‌کند. بر ‌اساس آمار، خوزستان تاکنون در صدر میزان و خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های کشور قرار دارد. 


افزایش دما با گرد و غبار


گرما تنها مشکل مردم خوزستان در بهار و تابستان نیست بلکه با گرم‌شدن هوا و وزش باد کانون‌های گردوغبار محلی فعال شده و گردوغبار افزایش می‌یابد. وضعیت گرما در خوزستان آن‌قدر بحرانی است که ستاد بحران استانداری با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به گرمای هوا و افزایش دما تا بالای 49 درجه سانتی‌گراد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری هشدار داده است. بر‌اساس هشدارهای هواشناسی و استانداری با توجه به شدت‌گرفتن وزش باد احتمال دارد تا چهارشنبه هفته جاری وقوع پدیده گرد‌وخاک بر اثر فعال‌شدن کانون‌های داخلی گردوخاک به‌صورت موقت وجود داشته باشد. مدیرکل هواشناسی استان خوزستان می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود دید افقی در مناطقی نظیر دشت ‌آزادگان، بستان، آبادان و هندیجان دو تا سه کیلومتر کاهش پیدا کند. 


آب و برق دغدغه اصلی در گرما


روزهای گذشته دمای هوا در شهرهای مختلف خوزستان افزایش چشمگیری داشته است که در پی افزایش شدید دما شرکت توزیع نیروی برق خوزستان خواستار صرفه‌جویی در مصرف برق شد. برخی از روستاهای خوزستان با مشکل بی‌آبی مواجه هستند، به‌طوری‌که نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی گفت: روستاهای شمال استان از نظر آب‌رسانی مشکل دارند و آب‌رسانی 55 درصد این روستاها توسط تانکر صورت می‌گیرد. الگوی مصرف مشترکان مناطق «گرم یک» از جمله استان خوزستان ماهانه سه هزار کیلووات ساعت در ۹ ماه گرم سال از فروردین تا آذر  در نظر گرفته شده است که برای مصارف صفر تا هزار کیلووات ساعت صد ریال به ازای هر کیلووات ساعت، مازاد مصرف تا دو هزار کیلووات ساعت برای هر کیلووات ساعت ۱۱۰ ریال و مصرف بین دو هزار تا سه هزار کیلووات ساعت ۱۲۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت محاسبه و دریافت خواهد شد. 


آتش‌سوزی جنگل‌ها با افزایش دما


از ابتدای ‌سال‌ جاری تاکنون استان خوزستان با ١٢ مورد حریق و سوختن ١٧٠ هکتار از اراضی جنگلی، استان فارس با ١٥ مورد آتش‌سوزی و حریق در ٣٣ هکتار از اراضی جنگلی، استان کهگیلویه‌وبویراحمد با چهار مورد آتش‌سوزی و حریق در ٢٠ هکتار از اراضی جنگلی، استان ایلام با چهار مورد آتش‌سوزی و حریق در ٢١ هکتار از اراضی جنگلی و استان کرمانشاه با یک مورد آتش‌سوزی و حریق در یک هکتار از اراضی جنگلی روبه‌رو بوده‌اند. فرهاد دبیری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، از اضافه‌شدن ٦ منطقه از محدوده‌های ارزشمند کشور به جمع مناطق حفاظت‌شده در جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست خبر داده است. او این را هم گفت که از ابتدای ‌سال ٩٦ تاکنون ۲۵۰ هکتار از مناطق چهارگانه محیط‌زیست طعمه حریق شده است. در مجموع در کل کشور از ابتدای‌ سال ۹۶ تاکنون ۲۵۰ هکتار از مناطق چهارگانه محیط‌زیست دچار حریق شده‌اند که نشان‌دهنده افزایش ١٠ تا ١١‌ درصدی میزان آتش‌سوزی نسبت به مدت مشابه در ‌سال گذشته است. احمد مطیعی، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان، درباره علت آتش‌سوزی‌های مداوم در این منطقه می‌گوید: تغییر اقلیم در منطقه خاورمیانه و خوزستان و همچنین خشکسالی‌های مداوم موجب شده تا شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های متعددی در منابع طبیعی خوزستان شویم. یکی از مشکلات خوزستان، گرمای طبیعی و شرایط آب و هوایی خاص حاکم بر استان است که موجب افزایش حریق در شهرهای دارای جنگل‌ نظیر امیدیه، بهبهان، شوش، دزفول، ‌اندیمشک، باغملک، ایذه، مسجدسلیمان، ‌لالی و شوشتر می‌شود. در جنوب و جنوب‌شرق استان نیز آتش‌سوزی در جنگل‌های دست‌کاشت رخ می‌دهد. چه در صورت بارندگی‌های مناسب و چه در صورت خشکسالی، احتمال آتش‌سوزی در منابع طبیعی و جنگل‌ها به علل مختلف نظیر افزایش علوفه یا خشکیدگی درختان ایجاد می‌شود؛ بنابراین چه در صورت افزایش بارندگی و چه در صورت نبود بارندگی احتمال وقوع آتش‌سوزی در منابع طبیعی وجود دارد. بر‌اساس آمار، مناطق شمال و شرق خوزستان شامل اندیمشک، ایذه، دزفول، ‌باغملک، اندیکا، لالی، مسجدسلیمان و بهبهان دارای بیشترین آمار وقوع حریق و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع طبیعی خود هستند. 


مقابله با ریزگردها در تابستان


حدود 600 هزار هکتار از زمین‌های خوزستان کانون گردوغبار اعلام شده‌اند که 350 هزار هکتار از آنها بحرانی و حدود 40 هزار هکتار فوق‌بحرانی است. کانون‌های فوق‌بحرانی در شرق و جنوب‌شرق اهواز قرار دارند که اولویت نخست در طرح مهار کانون‌های گردو‌غبار معرفی شده‌اند. قائم‌مقام مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به پیشرفت 70 درصدی طرح مهار کانون‌های فوق‌بحرانی گردوغبار در استان گفت: طرح مقابله با پدیده گردوغبار در خوزستان همانند طرح احیای دریاچه ارومیه نیازمند تعیین ردیف اعتباری پایدار و مستمر است که این امر با همکاری دولت و مجلس قابل محقق می‌شود. اراده دولت، مقابله با پدیده گردوغبار و مهار کانون‌های داخلی در خوزستان بوده و درهمین‌راستا اقدامات قابل‌توجهی انجام شده و اعتباراتی نیز اختصاص یافته است. او می‌گوید: وزیر جهاد کشاورزی برای نظارت بر طرح مقابله با پدیده گردو‌غبار 10 سفر به خوزستان داشته و نشست‌های متعددی تشکیل شده که فروردین امسال ما طرح و پیشنهادات خود را ارائه کرده‌ایم. 
رئیس‌زاده با بیان اینکه منشأ حدود 84 درصد گردو‌غبار از کانون‌های خارجی است، اضافه کرد: مهار کانون‌های فوق‌بحرانی که در شرق و جنوب‌شرق اهواز قرار دارند، به‌عنوان مرحله نخست این طرح، از پارسال آغاز شده است. او اظهار کرد: علاوه بر اعتبارات سالانه برای بیابان‌زدایی، پارسال 300 میلیارد ریال برای مهار کانون‌های فوق‌بحرانی پرداخت شد که در زمینه مطالعات، احداث کانال آب و کاشت نهال هزینه شد. رئیس‌زاده، اعتبار بخش نهالکاری را 130 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در مرحله نخست طرح پیش‌بینی شده که هفت هزار هکتار از کانون‌ها نهالکاری شود که سه هزار هکتار آن از سوی منابع طبیعی به پیمانکاران محلی واگذار شده و هم‌اکنون این پیمانکاران در قالب 26 کارگاه طرح را اجرایی کرده و 600 هکتار بیش از تعهد خود نیز اجرا کرده‌اند.او با بیان اینکه چهار هزار هکتار از طرح نهالکاری به سازمان بسیج واگذار شده، افزود: این بخش نیز در 14 کارگاه بسیج نواحی خوزستان و 14 کارگاه بسیج سایر استان‌ها به اجرا درآمده که هم‌اکنون هزار و 600 هکتار آن عملیاتی شده و با توجه به آغاز فصل گرما موقتا متوقف شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha