معاون فنی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به عوارض دستگاه‌های غیر اصیل خالکوبی گفت: قاطبه دستگاه‌های تاتو و افرادی که به انجام آن اشتغال دارند، قابل اعتماد نیستند و مردم باید از زیبایی‌های تقلیدی غیر ضروری اجتناب کنند.

اغلب دستگاه‌های خالکوبی و تاتو قابل اعتماد نیستند

سلامت نیوز:معاون فنی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به عوارض دستگاه‌های غیر اصیل خالکوبی گفت: قاطبه دستگاه‌های تاتو و افرادی که به انجام آن اشتغال دارند، قابل اعتماد نیستند و مردم باید از زیبایی‌های تقلیدی غیر ضروری اجتناب کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، مهندس علیرضا سلیمانی افزود: همواره در اداه کل تجهیزات پزشکی چالشی وجود داشته است که دستگاه‌های مربوط به تاتو به حوزه تجهیزات پزشکی مربوط می‌شود یا آرایشی و بهداشتی؟ه پس از بحث های فراوان فنی  مقرر شد که همچنان این اداره کل مسئولیت نظارت در این زمینه را عهده‌دار باشد. آنچه به عنوان دو رکن مهم برای تائید دستگاه‌های مختلف وجود دارد یکی اصل ایمن بود آنهاست و دیگری موثر بودن در انجام دقیق فعل خواسته شده.

سلیمانی افزود: واقعیت این است که قاطبه دستگاه‌های مورد استفاده در کشور بصورت رسمی وارد نشده‌اند و هیچ تضمینی هم در موردشان وجود ندارد و حتی اپراتورهای آنها افرادی هستند که صرفا در یکسری کلاس آموزشی شرکت کرده‌اند و از اطلاعات و سواد تخصصی در این خصوص بی‌بهره‌اند و البته که ایمنی بسیاری از دستگاه‌های مورد استفاده آنها پایین است.

وی  همچنین با اشاره به ماه‌های رمضان، محرم و صفر که به نوعی کسادی بازار آرایشگاه‌ها، باشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی  به حساب می‌آید گفت: مسئولان این مکان‌ها برای خارج شدن از رکود و جلب مشتری بیشتر اقدام به تخفیف‌های ویژه برای مشتریان خود می‌کنند که متاسفانه با فراگیر شدن توجه بیش از حد به مقوله زیبایی در جامعه ما بویژه از  سوی جوانان، آن هم به دلایل مختلفی که متولیان فرهنگی و اهل فن و تخصص شایستگی بیشتری به پرداختن به آن را دارند،  اقدام به  خالکوبی و تاتو نیز  در کشور شیوع یافته است و این در حالی است که استفاده از دستگاه‌های غیر اصیل توسط افراد غیر متخصص عوارض پوستی بسیار زیادی برای علاقه‌مندان به این نوع زیبایی تقلیدی به بار می‌آورد.

سلیمانی تصریح کرد: تولید کنندگان چنین دستگاه‌هایی در دنیا هم بسیار اندک هستند و تا آنجا که ممکن است حتی به انگشتان یک دست هم نرسند، لذا طبیعی است که به دلیل تهدیدات موجود در این بخش فارغ از مسائل فرهنگی نسبت به انجام  این قبیل اقدامات به اصطلاح زیبایی هشدار دهیم.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی در پایان خاطر نشان کرد: مردم باید بدانند عموم کارهایی که در کشور ما بعنوان زیبایی پوست مطرح می‌شود در ابتدا بعنوان راهکارهای درمان مطرح و بکار گرفته شده‌اند، لذا از رسانه‌ها تقاضا داریم در خصوص عوارض مثل سرطان پوست در خالکوبی و تاتو به مردم اطلاع رسانی کنند تا مردم نسبت به خطرات آن آگاه شده و به جز موارد ضروری و البته در مکان‌های مورد تائید اصناف مربوطه و وزارت بهداشت، از انجام چنین اعمالی اجتناب کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha