یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 215967

سکسه اول بامزه و سکسه دوم خنده‌دار است، اما وقتی‌که سکسکه ادامه پیدا می‌کند باعث ناراحتی فرد می‌شود. همه ما دچار سکسکه می‌شویم، اما آیا واقعا می‌دانید که سکسکه از کجا می‌آید؟

چرا سکسکه می‌کنم؟

سلامت نیوز: سکسه اول بامزه و سکسه دوم خنده‌دار است، اما وقتی‌که سکسکه ادامه پیدا می‌کند باعث ناراحتی فرد می‌شود. همه ما دچار سکسکه می‌شویم، اما آیا واقعا می‌دانید که سکسکه از کجا می‌آید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، سکسکه به صدای کوچک عجیب‌وغریبی گفته می‌شود که ناخودآگاه و بدون هیچ علامت هشداری از دهان خارج می‌شود. سکسکه از قسمت‌های پایینی بدن، یعنی از دیافراگم آغاز می‌شود که یک عضله گنبدی شکل میان ریه‌ها و معده است. به‌طور طبیعی وقتی‌که هوا را وارد ریه‌های خود می‌کنید دیافراگم به سمت پایین کشیده می‌شود و وقتی‌که هوای موجود در ریه‌های خود را از طریق بینی و دهان بیرون می‌دهید دیافراگم شما به حالت آرام برمی‌گردد.
اما اگر چیزی دیافراگم شما را تحریک کند، دیافراگم شما دچار گرفتگی می‌شود و شما را مجبور می‌سازد که به‌طور ناگهانی هوا را وارد گلوی خود کنید و در همین‌جا است که هوا با حنجره شما برخورد می‌کند. این امر باعث می‌شود که تارهای صوتی شما به‌طور ناگهانی بسته شوند و صدای واضح «هیک» (Hic) از دهان شما بیرون آید.


چرا سکسکه رخ می‌دهد؟
سکسکه می‌تواند به دلایل بی‌شماری رخ دهد که بعضی از این دلایل فیزیکی و بعضی دیگر هیجانی هستند. وجود چنین دلایلی به این دلیل است که تحریک واقعی در عصبی رخ می‌دهد که مغز را به دیافراگم پیوند می‌دهد. بعضی از دلایل مرسوم شامل موارد زیر هستند:
خوردن غذای زیاد یا سریع غذا خوردن
احساس عصبی بودن یا هیجان‌زدگی
نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار یا الکل فراوان
استرس
تغیر ناگهانی در دما
بلعیدن هوا به هنگام مکیدن آب‌نبات یا جویدن آدامس


سکسکه‌های طولانی‌مدت
سکسکه‌ها معمولا موقتی هستند، اما در موارد نادر ممکن است که سکسکه‌ها برای مدتی ادامه داشته باشند. این ادامه‌دار شدن سکسکه و عدم توقف آن معمولا به دلیل آسیب یا تشدید عصب‌هایی است که متصل به دیافراگم هستند. هر چیزی، از موی تماس داشته با پرده گوش شما تا یک گلودرد می‌تواند این عصب‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و در موارد خطرناک‌تر یک تومور، گواتر یا کیست درون گردن می‌تواند به این عصب‌ها آسیب برساند.
سکسکه‌هایی که برای مدتی ادامه‌دار هستند می‌توانند به دلیل اختلال‌های سیستم عصب مرکزی همچون آنسفالیت یا مننژیت و اختلال‌های متابولیسمی مانند دیابت و نارسایی کلیه نیز باشند. داروهایی همچون استروئیدها یا بعضی از آرام‌بخش‌ها نیز می‌توانند موجب سکسکه‌های طولانی‌مدت شوند. علاوه بر این، حتی بعضی از روش‌های پزشکی مخصوصا آن‌هایی که نیاز به داروی بیهوشی دارند نیز می‌توانند موجب سکسکه شوند. اگر سکسکه شما به مدت بیش از 2 روز ادامه داشت یا اگر سکسکه شما به حدی است که در خوردن، تنفس و خواب شما اختلال ایجاد می‌کند و باعث رنجش شما می‌شود باید با پزشک خود یک قرار ملاقات بگذارید. علاوه بر این، اگر در حین سکسکه کردن با درد شکمی، تب، تنگی نفس، استفراغ یا سرفه همراه با خون مواجه شدید فورا با پزشک خود تماس برقرار کنید.


چگونه سکسکه را متوقف کنیم؟
اگر امیدوارید که سروته کردن خودتان یا ترساندن خودتان از طریق یک دوست می‌تواند به سکسکه شما خاتمه دهد ما شما را از انجام این کارها بر حذر نمی‌داریم تا به‌نوعی شما را ناامید نکرده باشیم. اما حقیقت امر این است که هیچ سند و مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد چنین کارهایی می‌توانند سکسکه شما را متوقف کنند. باوجوداین، بعضی از کارشناس‌ها فکر می‌کنند که نگه‌داشتن نفس یا نفس کشیدن در یک کیسه کاغذی ممکن است که مفید باشد. این دو تکنیک باعث می‌شوند که کربن دی‌اکسید در ریه‌های شما انباشت شوند که همین امر دیافراگم شما را در حالت آرام قرار می‌دهد.
اگر دیگر روش‌های بی‌خطری را می‌شناسید که ممکن است به سکسکه شما خاتمه دهند امتحان کنید. برای مثال، می‌توان به دیگر روش‌های خانگی همچون نوشیدن یک لیوان آب، غرغره کردن با آب و بیرون دادن زبان اشاره کرد. اما اگر با اتخاذ روش‌های خود با خاتمه یافتن سکسکه‌های خود مواجه نشدید و سکسکه‌های شما برای چندین روز ادامه داشت توصیه می‌شود که هر چه زودتر به پزشک خود مراجعه کنید تا از بروز عواقب ناگوار جلوگیری کنند. پزشک شما ممکن است برای متوقف ساختن سکسکه‌های شما داروهای مختلفی را امتحان کند. در وب‌سایت WebMD داروهایی را که برای متوقف ساختن سکسکه‌ها بیان داشته شده است شامل کلرپرومازین دهانی (Chlorpromazine Oral) و کلرپرومازین تزریقی (Chlorpromazine Injection) هستند.

افرادی که این داروها را مصرف کرده‌اند نظرات خود را نیز در این وب‌سایت گذاشته‌اند و اکثر افراد بیان داشته‌اند که مصرف کلرپرومازین دهانی سکسکه آن‌ها را خاتمه داده است. به‌عبارت‌دیگر، بر اساس نظرات این افراد کلروپرومازین دهانی یک داروی موثر برای خاتمه دادن به سکسکه‌های طولانی‌مدت است. علاوه بر این، بررسی نظرات افراد استفاده‌کننده از کلرپرومازین تزریقی نیز نشان داد که استفاده از این داروی تزریقی نیز موثر است، هرچند تعداد افرادی که نظرات خود را در مورد این داروی تزریقی بیان داشتند اندک بود. درنتیجه سکسکه را نباید یک‌چیز بی‌اهمیت دانست، هرچند اکثر سکسکه‌ها بعد از مدت کوتاهی به‌خودی‌خود پایان می‌یابند. اما در بعضی از موارد سکسکه‌ها برای مدت طولانی ادامه می‌یابند که در این صورت فرد باید فورا به پزشک خود مراجعه کند تا از بروز عواقب ناگوار جلوگیری کند.
منبع:WebMD

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha