پنجشنبه عكس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد از تجمع و درگیری در حوالی معدن طلای آق‌دره، گفته شد كه تعدادی از اهالی روستاهای اطراف این معدن طلا بارها به دنبال كار به معدن مراجعه كرده‌اند و روز پنجشنبه كارشان به تحصن كشیده و بعد نوبت به درگیری رسیده و نهایتا 13 نفر راهی بیمارستان شده‌اند.

هزار و یك شب بیكاری معدنچیان آق دره

سلامت نیوز:در بسیاری از داستان‌های كهن و افسانه‌های قدیمی همیشه از اواسط داستان پای گنجی به میان می‌آمد مدفون در دل غار، در جزیره‌ای دور یا در كشتی‌های غرق شده در كف دریا. برای یافتن این گنج‌های افسانه‌ای قهرمان داستان باید راهی سفری دور و دراز می‌شد یا پیشانی‌اش مثل علی‌بابا بلند می‌بود تا با زمزمه رمز «سسمی باز شو!» می‌رسید به خمره‌های طلا.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: حالا داستان گنج‌ها و طلاها واقعی‌تر شده‌اند، از دایره قصه بیرون افتاده‌اند و تبدیل شده‌اند به بخشی از دنیای تجارت و صنعت و معدن. اما كارگران معادن طلا برای ورود به معدن هنوز نیاز به كلمه جادویی «استخدام» دارند. همان كلمه‌ای كه اهالی روستاهای اطراف معدن آق‌دره از ابتدای سال جاری به دنبال آن دست به تجمع و اعتراض و تحصن زده‌اند.

پنجشنبه عكس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد از تجمع و درگیری در حوالی معدن طلای آق‌دره، گفته شد كه تعدادی از اهالی روستاهای اطراف این معدن طلا بارها به دنبال كار به معدن مراجعه كرده‌اند و روز پنجشنبه كارشان به تحصن كشیده و بعد نوبت به درگیری رسیده و نهایتا 13 نفر راهی بیمارستان شده‌اند. معدن آق‌دره كه سال گذشته با ماجرای اجرای حكم شلاق برای 17 كارگرش به شهرت رسیده بود، این‌بار به خاطر تلاش اهالی برای یافتن گذر از سد بیكاری و ورود به معدن در خبرها آمد. انتشار گسترده خبر در میان مخاطبانی كه هنوز ماجرای شلاق خوردن كارگران را از یاد نبرده بودند سبب شد تا روز گذشته اداره كار آذربایجان غربی در خصوص این ماجرا توضیحاتی دهد.


خبرگزاری «ایلنا» به نقل از رضا نقی‌زاده، مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی توضیح مفصلی از ماجرای زد و خورد روز یكشنبه منتشر كرد. در بخشی از این توضیحات آمده است: «اهالی روستای آق‌دره وسطی به تعداد بالغ بر ۲۰ نفر در دو مرحله از تاریخ 21/2/96 در ورودی معدن، محل آتشباری و محل ترانزیت مواد كانی با طرح درخواست اشتغال احدی از هر خانواده در معدن تجمع می‌كنند. كارگران معدن نیز درحمایت از تداوم اشتغال و منافع شركت و در اعتراض به حركت اهالی، در مورخ 7/3/96در مقابل فرمانداری حاضر و اعتراض خودرا تسلیم می‌كنند. در حد فاصل این تجمعات، مسوولان ذیربط استانی و شهرستانی با تشكیل جلسات متعدد با تحصن‌كنندگان تلاش می‌كنند آنان را مجاب كنند كه درخواست اشتغال خود را از مجاری قانونی پیگیری كنند تا موجب اختلال در امنیت منطقه و بر هم خوردن نظام كسب و كار و تعطیلی معدن و عدم تداوم فعالیت كارگران شاغل در معدن نشوند كه متاسفانه این موضوع تاكنون بی‌نتیجه مانده است.» او در شرح ماجرای روز پنجشنبه گفته است كه اهالی روستا در ابتدای ورودی معدن چادرهایی برقرار كرده بودند كه با حضور مسوولان استان و شهرستان به صورت مسالمت‌آمیز و با همكاری اهالی جمع شده است اما پس از حضور آنها در مسجد روستا برای مذاكره، جمعی از اهالی كه درخواست اشتغال یك نفر از هر خانواده را داشتند گفته‌اند كه به خاطر دخالت نیروی انتظامی نتوانسته‌اند چادرها را برای تحصن برپا كنند: «به این بهانه افراد مسجد را ترك كرده و تمامی اهالی روستا حتی زنان و بچه‌ها نیز به سوی معدن هجوم بردند و به نگهبانی معدن حمله‌ور شده و پس از شكسته شیشه‌های نگهبانی و هجوم به نگهبانان تعداد ۳ نفر از كارگران نگهبانی به نام‌های «ص‌. م»، «ع. ش» و «ح. ت» را مجروح كردند.

در همان تاریخ سرویس‌های معدن كه كارگران را به معدن آورده بودند با ممانعت اهالی، ناچار كارگاه محل را ترك نمی‌كنند. بعد از اینكه مسوولان معدن را ترك كردند تعدادی از اهالی به نماینده كارگران آقای «ع. د» حمله ور و ایشان را مورد ضرب و شتم قرار داده و نامبرده به خاطر مصدومیت در بیمارستان شهدای تكاب تحت مداوا قرار گرفت. متاسفانه تجمع اهالی هنوز ادامه داشته و نامبردگان با ورود به قسمت‌های بیشتری از معدن، حاضر به ترك محل نیستند.» اداره كار این استان تاكید دارد كه درگیری حاصل در معدن مربوط به نزاع دسته جمعی اهالی و كارگران معدن است و مسوولان ضمن بی‌طرفی تلاش در رفع مشكل دارند و با هیچ یك از طرفین برخورد تندی نداشتند.


اهالی با هم مشكلی ندارند
«من در معدن مشغول به كار هستم اما از ابتدای ماه رمضان به خاطر اعتراضات به ما هم گفتند فعلا معدن تعطیل است و بعد خبرتان می‌كنیم. با این حال من از كسانی كه به خاطر پیدا كردن كار دست به اعتراض و تحصن زده‌اند عصبانی نیستم. در این منطقه كوهستانی جز دامداری كار دیگری نمی‌شود كرد و حالا سازمان منابع طبیعی هم گفته كه باید تعداد گوسفندان را محدود كنیم برای همین همه می‌خواهند در معدن كار كنند، سال 76 كه معدن سه شیفته كار می‌كرد هم همه می‌توانستند كاری پیدا كنند اما الان با دو شیفت كار حدود 300 نفر ظرفیت كار هست. برای همین كارگران معدن و اهالی دیگر با هم مشكلی ندارند كه بخواهند با هم درگیر شوند، مشكل همه با صاحبان شركت است.» یكی از كارگران معدن طلای آق‌دره می‌گوید كه در حال حاضر فقط نگهبانان در معدن هستند و عملا كسانی هم كه قرارداد كار دارند خانه‌نشین شده‌اند تا شاید با خوابیدن سروصدای تحصن‌كنندگان، معدن كارش را دوباره شروع كند.

كارگرانی كه توانسته‌اند از خوان استخدام در معدن فصلی آق‌دره بگذرند هم شرایط كاری پیچیده‌ای دارند: «معدن به خاطر فصلی بودن در طول سال كارگر ثابت ندارد، در فصل زمستان بیشتر كارگران تعدیل می‌شوند تا در فصل بهار برگردند چون سرمای هوا اجازه كار مداوم نمی‌دهد، اما كسانی كه هر سال مشغول كار هستند، معلوم نیست كه با آمدن بهار هم دوباره استخدام شوند. از طرف دیگر قراردادهایی كه ما می‌بندیم یك ماهه یا دو ماهه هستند، فقط سال 92 بود كه با بعضی‌ها قرارداد 6 ماهه بستند اما در این سال‌ها ضمانتی برای قرارداد بیشتر از دو ماه نداشته‌ایم.» به گفته او در میان كارگران كسانی هستند كه از سال 85 كه استخراج طلا در آق‌دره آغاز شد هر سال در معدن كار كرده‌اند اما به دلیل ناپایدار بودن وضعیت استخدامی به اندازه 3 سال سابقه بیمه دارند.


او می‌گوید كه اعتراض به نحوه استخدام در معدن از اردیبهشت ‌ماه آغاز شده بود اما وعده‌هایی به آنها داده شد كه عمل نشدن به آنها كارگران جویای كار را معترض كرده است: «اردیبهشت به همه كسانی كه دنبال كار بودند گفتند بعد از انتخابات فكری می‌كنیم و یكی از معادن سنگ منطقه را هم فعال می‌كنیم تا باقی اهالی آنجا مشغول كار شدند اما بعد از انتخابات كه خبری از معدن جدید نشد، اعتراض‌ها هم دوباره شروع شد.» روز گذشته نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تكاب در مجلس شورای اسلامی هم اعلام كرد كه بعد از آغاز به كار مجدد مجلس از وزیر صنعت درباره حوادث معدن آق‌دره سوال خواهد كرد. جهانبخش محبی‌نیا به «ایسنا» گفت: «ما باید بعد از تعطیلات مجلس وزیر صنعت را مورد سوال قرار دهیم كه چرا روابط كارفرما، كارگر و دولت به عنوان ناظر در موضوع معدن آق‌دره باید به شكل ناشیانه‌ای مدیریت شود كه حاصل كار نارضایتی مردم و برخورد با آنها باشد كه در زمان جنگ و انتخابات ولی نعمت ما هستند ولی در چنین مواردی به نحوی آبروریزی می‌شود كه رسانه‌های خارج از كشور آن را به عنوان نشان عدم اعتنا به حقوق بشر برجسته می‌كنند.»


میان معدن طلای آق‌دره با روستای آق‌دره علیا تنها یك رودخانه فاصله است از سال 85 تا به حال انفجارهای معدن بارها خودش را به شكل ترك در دیوار خانه‌های روستایی نشان داده است تا جایی كه خانه‌های كاهگلی قدیمی جای خودشان را به ساختمان‌های آجری داده‌اند كه اهالی برای خودشان بنا كرده‌اند. مركز این زلزله‌های خفیف هر روزه معدنی است كه روی مراتع سابق روستا جاخوش كرده است و حالا اهالی روستاهای اطراف انتظار دارند در ازای همه آنچه از دست داده‌اند، دست‌كم كاری داشته‌ باشند و در معدن طلا به روی‌شان گشوده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha