معاون استاندار خوزستان: شركت آب و فاضلاب تقصیر خود را پذیرفته است عضو شورایاری كوی علوی در گفت‌وگو با «شهروند»: كودك بدون هیچ امكاناتی در میان خاك و فاضلاب بازی می‌كرد رئیس شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با «شهروند»: استفاده مشترك از كانال آب مورد اختلاف شهرداری و شركت آبفا است.

سقوط مرگبار کودک ۳ ساله در كانال آب/مقصر كانال‌های حادثه‌ساز در اهواز کیست؟

سلامت نیوز:معاون استاندار خوزستان: شركت آب و فاضلاب تقصیر خود را پذیرفته است عضو شورایاری كوی علوی در گفت‌وگو با «شهروند»: كودك بدون هیچ امكاناتی در میان خاك و فاضلاب بازی می‌كرد رئیس شورای شهر اهواز در گفت‌وگو با «شهروند»: استفاده مشترك از كانال آب مورد اختلاف شهرداری و شركت آبفا است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: «علی بروایه»، قربانی تازه تاسیسات شهری در اهواز است. او تنها سه‌سال داشت و پنجشنبه‌شب وقتی گرم بازی در چند متری خانه‌شان بود، از دریچه باز كانال آب سقوط كرد و رفت كه رفت.

جست‌وجوها از میان فریادهای پدر و مادر علی شروع شد تا یك روز بعد كه چندین كیلومتر آن‌طرف‌تر از «كوی علوی»، جنازه بی‌جان او را در حوالی ورودی فاضلاب منطقه «چنیبه» اهواز پیدا کردند. حالا پدر و مادر كودك، جان و حال حرف‌زدن با رسانه‌ها را ندارند و البته مسئولان هم در عذر تقصیر، توپ را به زمین هم می‌اندازند؛ مدیران آبفا در بیانیه‌ای شهرداری اهواز را مقصر می‌دانند و مسئولان شهرداری هم در اطلاعیه‌ای آنها را. بعضی از مسئولان هم در حرف‌هایشان تلویحا به سهل‌انگاری خانواده كودك اشاره كرده‌اند و بعضی هم می‌گوید؛ خانواده از صحبت با رسانه‌ها منع شده‌اند. با همه اینها، براساس دستور استاندار خوزستان كمیته‌ای در سازمان مدیریت بحران تشكیل شد و صبح یكشنبه در جلسه‌ای با حضور مسئولان شهرداری اهواز، مدیران شركت آبفا، دادستان و خانواده كودك پرونده مرگ این كودك را بررسی كردند.

فرامند‌ هاشمی‌زاده، معاون استاندار خوزستان درباره جزییات این حادثه به «شهروند» می‌گوید كه فاصله كانال آب تا خانه كودك زیاد بوده، درحالی كه كانال آب هم سرپوش داشته است:   «كودك در حین بازی از منفذی كه روی دریچه كانال بوده، به داخل كانل سقوط می‌كند. هوا هم تقریبا تاریك بوده و جز مقصربودن دستگاه‌های مسئول، كسی هم مراقب كودك نبوده است. حوادث خبر نمی‌كنند، ضمن اینكه رعایت مسائل ایمنی هم ضروری است، در این میان دستگاه‌های مقصر باید پاسخگو باشند اما ما هم به‌عنوان شهروند باید كمی محتاط‌تر باشیم.» او از تشكیل كمیته برای پیگیری ماجرا خبر می‌دهد و می‌گوید كه هم دادگستری به ماجرا ورود كرده و هم استاندار خوزستان دستور پیگیری داده است: «دستگاه‌های مسئول هم به مراجع قضائی فراخوانده شدند تا با پیگیری آن دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.»


«كوتاهی دستگاه‌ها قابل گذشت نیست»


شركت آب و فاضلاب اهواز روز جمعه چند ساعت بعد از وقوع ماجرا توضیحاتی را در سایت رسمی این نهاد منتشر كرد و براساس آن شهرداری اهواز مسئول این كانال معرفی شد:  «كانال دفع آب‌های سطحی یادشده در حوزه خدمات شهرداری بوده که مراحل روپوش‌گذاری هم از سوی متولی مربوطه صورت پذیرفته و به همین ترتیب بهره‌برداری از آن هم در اختیار این نهاد محترم است. شرکت آبفای اهواز همواره آمادگی خود جهت همکاری در راستای ارایه خدمات به مردم شریف و فهیم اهواز و به‌ویژه ساماندهی این کانال‌ها را به محضر متولیان محترم امر رسانده و هر زمان که این نهاد درخواست همکاری کند، با تمام توان خود اقدام خواهد کرد.» البته شهرداری اهواز هم این موضوع را در سایت رسمی شهرداری تكذیب كرد: «خلاف تبلیغات گسترده شرکت آب و فاضلاب اهواز در فضای مجازی و شانه خالی‌کردن از زیر بار مسئولیت خویش، کلیه جوانب این امر مورد بررسی قرار گرفته و ادعای شرکت آبفای اهواز درباره این‌که این کانال مربوط به شهرداری اهواز و جهت دفع آب‌های سطحی منطقه است،  قویا تکذیب می‌شود، زیرا به موجب قانون تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب و طبق ماده ۴ و تبصره‌های ذیل آن در‌سال ۷۱، کلیه تاسیسات، کانال‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ شهرداری که جهت دفع آب و فاضلاب استفاده می‌شود، به شرکت آبفای شهرستان اهواز تحویل داده شد و هرگونه تاسیساتی از شهرداری اهواز که جهت انتقال فاضلاب استفاده می‌شود، بهره‌برداری و مدیریت آن هم به عهده  شرکت آب و فاضلاب شهرستان اهواز است.»


جوادکاظم نسب‌الباجی، نماینده مردم اهواز در مجلس هم از شانه خالی‌كردن دستگاه از زیر بار مسئولیت حادثه انتقاد كرده و به مهر گفته كه تکرار این‌گونه حوادث تلخ و دردناک آن هم در سایه کوتاهی و بی‌توجهی مدیران حوزه خدمات‌رسانی شهری اعم از فاضلاب و شهرداری، مایه نگرانی و موجب سلب آرامش و امنیت شهروندان خواهد بود و قابل گذشت نیست: «در دو‌سال اخیر شاهد تکرار این حوادث مرگبار در سطح شهر اهواز هستیم، درحالی كه همه دستگاه‌های فعال در حوزه امور شهری موظف به رفع چالش‌ها و پایش مشکلات و برطرف‌ساختن آنها هستند و کوتاهی هیچ‌کدام از دستگاه‌های مربوطه قابل اغماض و گذشت نیست. قطعا در حادثه  فوت کودک اهوازی در کانال فاضلاب هیچ‌کسی نمی‌تواند شانه خالی کند و شانه خالی‌کردن‌هایی که طی دیروز از سوی برخی دستگاه‌ها مشاهده کردیم، بدترین حالت ممکن در برخورد با این حادثه است.»


معاون استاندار خوزستان: مقصر حادثه تقریبا مشخص است


شبكه آب و فاضلاب در شهر اهواز شبكه‌ای مركب است، كانال‌ها در هوای بارانی نقش هدایت آب‌های زیر سطحی را دارند و در غیر ‌اینصورت خروج فاضلاب؛ موضوعی كه معاون استاندار خوزستان هم در گفت‌وگو با «شهروند» حرف‌هایی درباره آن دارد:   «شبكه‌های آب و فاضلاب شهر اهواز خیلی گسترده است و شاید یكی از دلایل بروز چنین اتفاقاتی همین گستردگی باشد. یكی از مهمترین اقداماتی كه برای جلوگیری از تكرار چنین حوادثی انجام گرفت، به‌روزشدن طرح جامع آب و فاضلاب اهواز بوده كه دولت هم برای آن اعتبار‌ هزارمیلیاردی در نظر گرفت و حالا هم در مرحله انتخاب پیمانكار است.»  فرامند‌ هاشمی‌زاده البته بیشتر موضوع را متوجه شركت آبفا می‌داند: «كل این شبكه به دو منظور استفاده می‌شود؛ هم جمع‌آوری آب‌های سطحی و هم آب فاضلاب. درحال حاضر كه بارانی نبوده است، آب فاضلاب در این كانال جریان داشته و البته شركت آب و فاضلاب هم تقصیر خود را قبول دارد.»


كودكی كه در محل زندگی خود سرگرمی نداشت


با تمام این حرف‌ها، یكی از اعضای شورایاری كوی علوی روایت دیگری از ماجرا دارد. شهرام فاضلی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید كه فیلم دوربین مداربسته سقوط این کودک به درون چاه را مشاهده می‌کردم، از همان ابتدا و قبل از آن‌که به درون چاه بیفتد، كودكی مظلوم كه بدون هیچ امكاناتی در میان خاك و فاضلاب با دنیای كوچك خود به دنبال شادی می‌گشت، حتی همبازی نداشت و بدتر از آن در محله‌شان هیچ وسیله سرگرمی نبود تا چشم کار می‌کرد، خاک بود و فاضلاب. متاسفانه وضعیت اطراف خانه این كودك بسیار اسفناك است.» او وضعیت خانواده این كودك را بسیار ناراحت‌كننده توصیف می‌کند: «ناراحت‌كننده اینكه از آنها خواسته می‌شود كه با رسانه‌ها صحبت نكنند.» به اعتقاد او هر دو دستگاه شهرداری و شركت آب و فاضلاب در این ماجرا مقصرند: «چند ماه قبل هم كودك دیگری بر اثر سقوط در كانال آب جان خود را از دست داد اما هیچ پیگیری درباره آن هم نشد.» اسفندماه ‌سال ٩٥ سیدمصطفی محسنی درحالی كه تنها ٣‌سال داشت و برای بازی از خانه خارج شده بود، با سقوط در چاه فاضلاب جان خود را از دست داد. جسد بی‌‌جان این كودك خرمشهری چند ساعت بعد در چاه فاضلاب پیدا شد. فروردین ‌سال ٩٥ هم یك كودك اهوازی دیگر در كانال فاضلاب كوی گلدشت اهواز جان سپرد.


در سال‌های گذشته كودكان بارها قربانی كانال‌های آب در شهرهای مختلف استان خوزستان شده‌اند؛ مثلا در بهمن ‌سال ٩٥ دو كودك ماهشهری درچاه فاضلاب جان دادند و حتی امام جمعه شهرک طالقانی ماهشهر هم این اتفاق را مایه شرمساری مسئولان دانست. اردیبهشت امسال هم حادثه مشابهی در آبادان جان كودك ٦ساله را گرفت، آن هم درشرایطی که كودك به همراه خانواده و درحال عبور از زیر یك تقاطع بود. دو مورد دیگر در آبان و اسفند‌ سال ٩١ اتفاق افتاد و در فروردین ‌سال ٩٠، باز هم سقوط در چاه فاضلاب دختر سه‌ساله خرمشهری را به كام مرگ برد.


«خانواده هم شكایت نكند، ما ساكت  نمی نشینیم»


هوشنگ شیرمردی، رئیس شورای شهر اهواز هم مثل معاون استاندار تلویحا به سهل‌انگاری خانواده كودك اشاره می‌کند و به «شهروند» می‌گوید كه كودك از شیار فاضلاب سقوط كرده است و خانواده مراقب كودك نبوده‌اند: «این كانال قبلا به‌عنوان كانال آب‌های زیرسطحی استفاده می‌شد اما اخیرا شركت آب و فاضلاب در آن جریان داشت. به نظر می‌رسد همین مسأله مورد اختلاف است.» او البته به بررسی پرونده درمراجع قضائی اشاره كرد:  «حتی اگر خانواده هم شكایتی نداشته باشند، ما ساكت نمی‌نشینیم. آنها الان داغدارند و به دنبال جنجال هم نیستند.» او درباره جلسه‌ای كه روز یكشنبه با حضور خانواده كودك، مسئولان آبفا، شهرداری و مسئولان قضائی برگزار شد، می‌گوید كه اطلاعات مورد نیاز برای پیگیری پرونده دراین جلسه بازگو شد و دستوراتی هم برای التیام وضعیت خانواده داده شد: «در این جلسه قرار شد مشكلات كانال‌های این منطقه پس از بررسی ترمیم شود اما هنوز از لحاظ قانونی مشخص نشده كه متولی اصلی پوشاندن كدام دستگاه بوده است. ما وظیفه داشتیم این پرونده را به جریان بیندازیم كه انداختیم. پرونده به مقامات قضائی ارجاع شده است و از این به بعد هم دادگاه براساس مدارك ارایه‌شده باید مقصر را تشخیص دهد؛ اگرچه ما هم می‌دانیم كه فاضلاب در كانال جریان داشته است.» درجریان پیگیری این گزارش برخی گفتند كه خانواده كودك تهدید شده‌اند تا با رسانه‌ها در این‌باره حرف نزنند اما شیرمردی این موضوع را رد كرد: «فعلا باید مشخص شود چه دستگاهی كوتاهی كرده است و بعد هم دادگاه حتما دستگاه مقصر را محكوم می‌كند. خانواده كودك پیگیر حقشان هستند، ضمن اینكه حق شكایت برای آنها محفوظ است.»

او درباره كانال‌هایی كه پیش از این در اهواز كودكان را بلعیده است هم، گفت: ما نمی‌توانیم درباره همه مشكلاتی كه از قبل اتفاق افتاده است، بحث كنیم. درحال حاضر موضوع اصلی فوت این كودك است كه باید جوانب آن بررسی شود.» جانعلی خورشیدی هم درباره این خانواده به «شهروند» گفت كه خانواده علوی خانواده شناخته‌شده و بزرگی در اهواز هستند و از روز پنجشنبه هم عزادار كودك خود هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha