سازمان بازرسی کل کشور در گزارش 93 صفحه‌ای خود در مورد شرکت بهره‌برداری متروی تهران نسبت به جذب 4200 نفر نیروی مازاد در سال‌های 91 و 92 اعلام تخلف کرده است.

پرده‌برداری از رنج چندین‌ساله کارکنان شرکت بهره‌برداری مترو

سلامت نیوز:تاکنون فقط رسانه‌ها و برخی از اعضای شورای شهر تهران بودند که نسبت به وجود فساد در شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعتراض می‌کردند؛ نمونه‌اش جنجالی که رحمت‌الله حافظی در صحن علنی شورای شهر به‌راه انداخت و تا مرز درگیری با مهدی چمران، رئیس شورای شهر هم پیش رفت. او ماجرایی را زنده کرد که از سال 92 پایش به رسانه‌ها باز شده بود؛ یعنی استخدام‌های بی‌رویه و خارج از ضابطه در متروی تهران.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: او در جلسه‌ای گفت: «سازمان بازرسی کل کشور در گزارش 93 صفحه‌ای خود در مورد شرکت بهره‌برداری متروی تهران نسبت به جذب 4200 نفر نیروی مازاد در سال‌های 91 و 92 اعلام تخلف کرده است. پرسنلی که تعداد آنها 82 درصد افزایش داشته و میزان حقوق و اضافه‌کاری آنها از حدود چهار میلیارد تومان در سال 90 به حدود 15 میلیارد تومان در سال 92 رسیده؛ یعنی معادل 275 درصد افزایش یافته است. چنانچه سرانه حقوق این پرسنل این شرکت بین 9 تا 11 میلیون تومان است. 400 نفر از پرسنل جذب‌شده این شرکت بالای 40 سال دارند که مدرک تحصیلی 50 درصد این افراد زیر دیپلم بوده. همچنین 30 درصد نیز زیر پنجم ابتدایی یا بی‌سواد هستند اما نکته مهم دیگر اینکه 300 نفر از نیروهای شرکت بهره‌برداری مترو، منتسب به افراد خاص هستند که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور با ذکر نام از آنها یاد شده است.»


بعد از این حرف‌ها، شخص شهردار تهران و مسئولان این نهاد در مقام پاسخ‌گویی برآمدند و گفتند چون شهرداری در حال گسترش خطوط و ایستگاه‌های مترو بوده و این کار را ضربتی دنبال می‌کرده، نیاز به اضافه‌کردن پرسنل داشته است. قالیباف جایی در حرف‌هایش گفت: «تهمت‌هایی مثل همین استخدام‌های بی‌رویه و آوردن افراد کم‌سواد در شرکت بهره‌برداری، ظلم به کارکنان متخصص مترو است و آنها این ظلم را تحمل نمی‌کنند.» اما تجمع دیروز کارکنان شرکت بهره‌برداری متروی تهران نشان داد که آنها از ظلمی که خود مسئولان شهرداری و مترو به آنها می‌کنند به جان آمده‌اند و آنچه نمی‌توانند تحمل کنند، ضایع‌شدن حقوقشان به‌واسطه همین استخدام‌هایی است که هم اعضای شورای شهر نسبت به آنها اعتراض کرده بودند و هم سازمان بازرسی کشور آن را تأیید کرده بود. 
یکی از معترضانی که دیروز، ساعت 11 صبح، مقابل شرکت بهره‌برداری مترو ایستاده بود، خودش را یکی از راهبران قدیمی قطار در مجموعه مترو معرفی می‌کند و می‌گوید: «جانمان به لبمان رسیده است. از وقتی آقای هاشمی‌رفسنجانی از متروی تهران رفت بدبختی‌های ما شروع شد. انگار ما دستگاهی هستیم در خدمت شهرداری تا از ما برای افتتاح دائمی خطوط مترو استفاده کند و پزش را بدهد درحالی‌که ما زیر چرخ‌های این توسعه و پیشرفت که شهرداری به آن افتخار می‌کند، له شده‌ایم. مجبوریم ساعت‌ها اضافه‌کاری کنیم و کارانه‌اش را هم با تعویق بسیار زیاد دریافت کنیم. ما هم جزء شهروندان هستیم و به بهانه رفاه حال مردم و راحت‌شدن حمل‌و‌نقلشان نباید از ما سوءاستفاده بشود.»


هیچ‌کدام از کسانی که در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» از مشکلاتشان در متروی تهران می‌گویند، نمی‌خواهند اسمشان آورده شود. یکی از آنها می‌گوید: «چه در زمان آقای قلی‌ها و چه بعد از آن، هر روز تعداد زیادی پرسنل به مترو اضافه شده است. چند هزار دختر جوان، بدون داشتن تخصص و صرفا به‌دلیل آشنایی خانواده‌شان با فلان مسئول به بخش اداری اضافه شده‌اند. قبلا یک واحد در اختیار دو نفر بود و آنها کارشان را خوب انجام می‌دهند الان در همان واحد، 10 نفر مشغول کار هستند اما حقوق و مزایای درست دریافت نمی‌کنند؛ البته نورچشمی‌ها حقوق‌های خوب می‌گیرند. خبر داریم که خیلی از آنها درحالی‌که چهار سال است استخدام شده‌اند و مسئولیت به‌خصوصی هم ندارند بین پنج تا هفت میلیون تومان حقوق می‌گیرند درحالی‌که حقوق‌های ما دچار مشکل شده است.»
یکی دیگر، از مشکلاتی مانند نبود بیمه تکمیلی می‌گوید و اضافه می‌کند: «مدت‌هاست که حق بیمه تکمیلی از حقوق ما کم می‌شود اما وقتی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم این پول به شرکت بیمه‌گذار پرداخت نشده و ما نمی‌توانیم از مزایای بیمه تکمیلی استفاده کنیم درحالی‌که پولش را داده‌ایم. شاید باور نکنید اما برخی مواقع در مورد تمدید دفترچه بیمه پایه هم مشکل داریم چون بعضی از ما ماه‌ها بیمه پایه‌مان هم رد نشده است. شاید کسی باور نکند که در شرکت مترو این اتفاق‌ها می‌افتد. به هر کس درباره مشکلاتمان می‌گوییم می‌شنویم که وضع شما باید خوب باشد. همه مردم درباره حقوق‌ها و استخدام‌های آنچنانی در مترو شنیده‌اند اما نمی‌دانند که اینها فقط شامل نورچشمی‌هاست.»


معترض دیگری از سخت‌گیری در استخدام افراد معمولی حرف می‌زند و آن را با استخدام‌های فله‌ای و بدون ضابطه مقایسه می‌کند. او می‌گوید: «پسر برادرم تمام مراحل استخدام در مترو را به‌عنوان راهبر طی کرد. او با وجود اینکه مهندس راه‌آهن بود اما به همان راهبری هم راضی بود اما او را با وجود داشتن تمام شرایط فقط با این بهانه که در چند مهره کمرش مشکلی وجود دارد استخدام نکردند درحالی‌که ما می‌بینیم عده‌ای را چطور بدون گذراندن از هفت‌خوان رستم استخدام کردند و حتی با وجود اینکه چند ماه اول کارآموزی می‌کردند حقوق کامل به آنها داده می‌شد. اینها دل آدم را می‌سوزاند.»
گویا یکی از مشکلات اصلی اعتراض‌کننده‌ها مسئله وام مسکن است که شرکت آن را به عهده گرفته بوده است. زنی به نام مریم که نام خانوادگی‌اش را نمی‌گوید از همین موضوع به‌شدت ناراحت است و می‌گوید: «قرار بود به ما وام مسکن تعلق بگیرد اما به چند نفر بیشتر وام داده نشد آن هم درحالی‌که آنها هیچ مزیتی نسبت به ما نداشتند؛ بعد هم شرکت بدون اینکه دلیل درستی بیاورد و با قلدری تمام اعلام کرد که قرارداد پرداخت وام مسکن فسخ شده است. درحالی‌که حق نداشتند این قرارداد را یکطرفه منحل کنند ضمن اینکه ما سپرده‌هایی برای گرفتن وام مسکن داده بودیم که این پول‌ها هم بلوکه شدند و معلوم نیست کی به ما برگردانده شوند. مگر ما چقدر حقوق می‌گیریم که شرکت، بخشی از آن را به این بهانه پیش خودش نگه‌دارد؟»


یکی از راهبرها هم حرف‌های اخیر شهردار تهران برآشفته‌اش کرده است. او می‌گوید: «شهردار تهران گفته استخدام‌ها تهمت است و این حرف‌ها به کارکنان مترو بر می‌خورد. بله، به ما برمی‌خورد چون ما جزء این استخدامی‌ها نیستیم و از هزار مرحله گذشته‌ایم تا به اینحا رسیده‌ایم اما به آنهایی که فله‌ای آمدند برنمی‌خورد. آقای قالیباف می‌گوید راهبرها همگی متخصص هستند. بله، تا زمانی بودند اما همین حالا افرادی با نداشتن حتی دیپلم در حال آموزش‌دیدن یا مشغول راهبری هستند که این آینده مترو و جان مردم را به خطر می‌اندازد.»
او استخدام‌های فله‌ای در مترو را نتیجه فامیل‌بازی می‌داند می‌گوید: «در دوره‌ای که آقای قلی‌ها، مسئول شرکت بهره‌برداری بودند، خیلی‌ها با یک نامه و امضا به مجموعه مترو اضافه شدند و ماه‌ها بدون اینکه کار خاصی انجام بدهند، حقوق می‌گرفتند. خیلی از آنها آشنایان و اعضای هیأت یکی از مداحان معروف بودند و با داشتن امضایی از او توانستند وارد مترو شوند و حقوق‌های آنچنانی بگیرند. سؤال ما این است که چرا کسی بر این وضعیت نظارت نمی‌کند؟ این‌همه اعضای شورای شهر اعتراض می‌کنند، سازمان بازرسی حکم می‌دهد اما کسی کاری نمی‌کند؛ یعنی واقعا زورتان به مترو نمی‌رسد؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha