دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸

قطعی‌های مکرر آب در دمای نزدیک به 50 درجه، آن‌هم در ماه رمضان در روزهای اخیر، موجب اعتراض مردم زاهدان شده است.

قطعی آب در دمای 50 درجه

سلامت نیوز:هنوز یک هفته از قطعی دوروزه آب در سیستان نمی‌گذرد. پس از مشکلات ریز و درشتی که ابتدا مردم بلوچستان و پس از آن امان سیستانی‌ها را در فصل گرما برید، حالا نوبت مردم زاهدان است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: قطعی‌های مکرر آب در دمای نزدیک به 50 درجه، آن‌هم در ماه رمضان در روزهای اخیر، موجب اعتراض مردم زاهدان شده است. جیره‌بندی آب باعث می‌شود مردم با وجود گرما ساعات زیادی از روز را در بی‌آبی و گرما سپری کنند. حال اینکه به گفته برخی از شهروندان ساعات قطعی آب در برخی از مناطق شهر، بیشتر از جاهای دیگر اعمال می‌شود. 


گلایه‌های مردم از قطعی مکرر آب


مدیر آب و فاضلاب شهری شهرستان مهرستان می‌گوید در چند روز گذشته ترانس برق یکی از چاه‌ها در شهرستان مهرستان به سرقت رفت که این امر موجب کاهش فشار آب و قطعی آب در برخی از مناطق شد. ثناءالله جمشیدزهی افزود: این سومین ترانس برقی است که در سال جاری به سرقت می‌رود و مشکلاتی را برای مشترکان به وجود آورده است.
 او با اشاره به اینکه سارقان بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال به شرکت برق زیان وارد کرده‌اند، گفت: برگرداندن مجدد این چاه به مدار شهر، مستلزم تأمین اعتبار، خرید و نصب تجهیزات است؛ البته این موضوع که قطعا مشکلات زیرساختی در استان وجود دارد و موجب قطعی آب و برق می‌شود بر کسی پوشیده نیست اما سؤال مهم این است که بالاخره مسئولان باید راهکاری برای این اوضاع ارائه کنند. 
قطعی آب فقط مربوط به مهرستان نیست در هفته گذشته چند روز در منطقه سیستان، بحران جدی آب آشامیدنی وجود داشت که دلیل آن از سوی مسئولان مشکلات فنی اعلام شد اما قطعی آب فقط مربوط به مهرستان نیست. در هفته گذشته چند روز در منطقه سیستان بحران جدی آب آشامیدنی وجود داشت که دلیل آن از سوی مسئولان مشکلات فنی اعلام شد. 


مشکل قطعی آب زابل به دلایل فنی بود


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان‌و‌بلوچستان اظهار کرد: گرمای هوا و نوسانات در خطوط انتقال برق اختصاصی تصفیه‌خانه آب در روز دوشنبه، ۲۲ خرداد منجر به خاموشی مکرر ایستگاه پمپاژ تصفیه‌خانه آب سیستان شد و به‌دلیل استارت‌های پی‌درپی در ساعت ۲۱، خط رانش و کلکتور ایستگاه مزبور دچار حادثه شد. او افزود: در پی این حادثه بلافاصله اکیپ تعمیرات به محل اعزام و مشکل ایجاد‌شده بررسی و در ساعت چهار بامداد مرتفع و سامانه آب‌رسانی وارد مدار شد. او گفت: اما متأسفانه در روز سه‌شنبه به‌دلیل رطوبت موجود در ایستگاه و کاهش مقاومت عایقی الکترو‌موتورها، حوالی ساعت هفت صبح، ایستگاه پمپاژ مجددا از مدار بهره‌برداری خارج شد که بلافاصله سه اکیپ فنی امدادی مشتمل بر ۳۰ نفر به محل اعزام شدند و در سه جبهه کاری به‌صورت موازی برای ایجاد مسیر جایگزین آب‌رسانی و راه‌اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ مشغول به‌کار شدند.

محسن میرادی ادامه داد: باتوجه به شرایط موجود یک تیم کارشناسی نیز از مرکز استان برای پشتیبانی فنی در محل حضور پیدا کرد که با تلاش بی‌وقفه درنهایت، انتقال آب به میزان ۲۵۰ لیتر بر ثانیه از خط پدافندی از ساعات اولیه حادثه، ایجاد مسیر جایگزین و امکان انتقال آب به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه از ساعت ۱۴ روز سه‌شنبه و راه‌اندازی مجدد ایستگاه پمپاژ و امکان انتقال آب به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه دیگر در ساعت ۱۶ اجرایی شد. فرماندار شهرستان سرباز در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی مجتمع آب‌رسانی روستای «کشاری» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۶۸ درصد جمعیت روستاهای این شهرستان فاقد شبکه آب‌رسانی هستند که باید به صورت سقایی آب‌رسانی شوند. او با اشاره به اینکه سهمیه هر خانوار ۱۵ لیتر آب است که با تانکر برای هر خانوار ارسال می‌شود، افزود: در محدوده شهرستان سرباز۷۰۰روستا در نوبت برای آب‌رسانی هستند. او گفت: البته بنابر مصوبه هیأت دولت، خطوط انتقال آب سد پیشین این شهرستان برای مصارف کشاورزی و آب آشامیدنی در تیر سال جاری اجرایی می‌شود. حمید‌الدین یوسفی ادامه داد: این طرح با اعتباری بالغ بر ۲۸ میلیارد تومان به ۲۵۰ روستای پایین‌دست سد پیشین آب‌رسانی می‌کند. او با اشاره به اینکه ۹۲ درصد جمعیت شهرستان سرباز در مناطق روستایی اقامت دارند، افزود: درحال‌حاضر ۲۸ روستای شهرستان سرباز به صورت سقایی و با سهمیه فقط ۱۵ لیتر در روز توسط تانکر آب‌رسانی می‌شود. به‌هرصورت طبق آخرین آمار درحال‌حاضر، حدود ۳۰۰۰ هزار روستا در استان سیستان‌و‌بلوچستان وجود دارد که مردم آن از نبود سیستم آب‌رسانی در رنج هستند که قطعا نیاز به برنامه‌ریزی دقیق برای برطرف‌کردن این مشکل است. نکته بعدی که در این میان قابل‌توجه بوده، این است که مردم استان سیستان‌وبلوچستان همه این مشکلات را با زبان روزه تحمل می‌کنند و این درحالی است که هرچه به روزهای پایانی ماه رمضان نزدیک‌تر می‌شویم، هوا هم گرم‌تر می‌شود. 


گرمای هوا در سیستان‌و‌بلوچستان تداوم دارد


کارشناس هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان اظهار کرد: بر‌اساس آخرین نقشه‌های همدیدی و آینده‌‌نگری هواشناسی تا روز سه‌شنبه با تقویت جریانات نسبتا خنک شمالی، تاحدودی از شدت گرما در شمال و نوار شرقی استان کاسته می‌شود اما گرمای هوا تا پایان هفته در سطح استان تداوم دارد. وی افزود: طی این مدت در شمال استان سیستان‌و‌بلوچستان در ساعات اولیه روز انتظار وزش باد داریم که در برخی نقاط سبب خیزش گردوخاک می‌شود. وی گفت: همچنین در برخی ارتفاعات جنوب استان سیستان‌و‌بلوچستان در ساعات بعدازظهر رشد ابر و احتمال رگبار پراکنده باران، رعد‌وبرق و تند‌باد موقتی دور از انتظار نیست. علی ملاشاهی خاطرنشان کرد: به سبب وزش بادهای جنوبی، دریای عمان تا یکشنبه مواج و متلاطم پیش‌بینی می‌شود اما آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که تا کی باید این میزان محرومیت در این استان مرزی وجود داشته باشد و آیا مردم فقط در زمان انتخابات ارزشمند هستند و آیا اصلا چیزی به نام مدیریت بحران در این منطقه اهمیتی دارد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha