قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: تعرفه‌های پرستاری در منزل بعد از 16 سال به تصویب رسید اما اینکه طرح وزارت بهداشت به تصویب رسیده یا طرح سازمان نظام پرستاری اطلاعی ندارم و بعد از اطلاع از این موضوع، اعلام موضع می‌کنم.

گام مثبت تصویب «تعرفه‌های پرستاری در منزل»

سلامت نیوز: قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: تعرفه‌های پرستاری در منزل بعد از 16 سال به تصویب رسید اما اینکه طرح وزارت بهداشت به تصویب رسیده یا طرح سازمان نظام پرستاری اطلاعی ندارم و بعد از اطلاع از این موضوع، اعلام موضع می‌کنم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد شریفی مقدم قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور در خصوص تعرفه‌ خدمات پرستاری در منزل اظهار داشت: خوشحالم که این تعرفه‌ها بعد از 16 سال در هیأت دولت به تصویب رسید. سال‌ها است که نیاز این خدمات در کشور احساس می‌شود و طرح آن از اوایل سال 70 ارائه شد اما متأسفانه وزارت بهداشت از آن حمایت لازم را نکرد.

وی افزود: دلیل مخالفت وزارت بهداشت عهده‌دار بودن مسئولیت فنی این مراکز با پرستاران بود زیرا نگاه وزارت بهداشت این بود که باید مسئولیت این مراکز برعهده پزشکان باشد. به همین دلیل این طرح حمایت نشد اما عدم حمایت آن نیاز جامعه به این خدمات را کم نکرد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور گفت: در سال 78، 33 مرکز غیرمجاز، خدمات پرستاری در منزل را ارائه می‌دادند که می‌توان گفت بسیاری از این خدمات توسط غیرپرستاران و کمک بهیاران ارائه می‌شد که کار پزشک را انجام می‌دادند.

شریفی مقدم ادامه داد:‌ ارائه خدمات پرستاری توسط افرادی به جز پرستاران سبب ایجاد مشکلات مختلفی می‌شد. در تمام این مدت، تعرفه، افراد ارائه‌دهنده این خدمات و جا و مکان این افراد مشخص نبود.

وی گفت:‌ مراکز خدمات پرستاری در حقیقت یک مؤسسه هماهنگ‌کننده هستند که با به کارگیری تعدادی پرستار به بیماران بدحال در منزل خدمات ارائه می‌دهند. در اصل وزارت بهداشت باید در تعرفه پرسنل و خدمات این مراکز نظارت می‌کرد اما سال‌های زیادی از این طرح حمایت نشد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور افزود: جامعه ما به سمت سالمندی می‌رود و این موضوع نیاز به مراقبت و ارائه خدمات به افراد مسن جامعه را بیشتر می‌کند. از طرفی سبک زندگی به گونه‌ای است که خانواده‌ها نمی‌توانند سالمندان را نگه‌داری کنند و وقت خود را برای این کار اختصاص دهند.

شریفی مقدم ادامه داد:‌ از طرفی ارائه خدمات پرستاری در منزل بسیاری از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. طبق گفته وزیر بهداشت در دولت یازدهم 20 تا 24 هزار تخت بیمارستانی اضافه شد که این موضوع خوبی نیست زیرا دنیا به سمتی می‌رود که تلاش دارد تعداد تخت‌های بیمارستانی را کاهش دهد تا از این طریق از هزینه‌های دولت کاسته شود. همچنین بسیاری از بیماران با بستری شدن در بیمارستان به مشکلات دیگری همچون عفونت بیمارستانی نیز مبتلا می‌شوند که پرستاری در منزل همه این خطرات را کاهش می‌دهد.

وی گفت: طرح پرستاری در منزل در سال 1378 جهت اجرا ابلاغ شد اما به دلیل عدم حمایت وزارت بهداشت حدود هزار مرکز پرستاری در منزل که مجوز داشته‌اند و یا اقدام به دریافت مجوز کرده بودند رفته رفته فعالیت‌شان کم شده و یا تعطیل شدند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور افزود: در سال 1394 وزارت بهداشت تعرفه خدمات پرستاری در منزل را به وزارت رفاه در 30 قسمت و بدون هیچ مقدمه و مؤخره‌ای ارائه داد. اما روند به گونه‌ای است که همیشه سیستم پیشنهاد دهنده باید پیگیری طرح را انجام دهد که متأسفانه از طرف وزارت بهداشت این موضوع پیگیری نشد و سازمان نظام پرستاری دنباله این موضوع را گرفت.

وی گفت: از نظر سازمان نظام پرستاری تعرفه‌هایی که از سوی وزارت بهداشت ارائه شد کارآمد، جامع، تخصصی و واقعی نبودند. به همین دلیل سازمان نظام پرستاری تعرفه‌هایی را به صورت پیشنهاد جداگانه ارائه داد اما متأسفانه نمایندگان وزارت بهداشت در جلسه دبیرخانه شورای عالی بیمه حضور پیدا نکردند تا این طرح به تصویب نرسد.

شریفی‌مقدم گفت: با وجود عدم حضور نمایندگان وزارت بهداشت در جلسه شورای عالی بیمه، سازمان نظام پرستاری این طرح را دنبال و پیگیری کرد و سرانجام در دستور کار جلسه شورای عالی بیمه قرار گرفت.

وی گفت: هم‌اکنون تعرفه‌های پرستاری در منزل با وجود عدم تمایل وزارت بهداشت به تصویب آنها در دستور کار دولت قرار گرفت و به تصویب رسید که این جای امیدواری دارد و قدم بسیار مثبتی است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور افزود: اما اکنون نمی‌دانم که طرح پیشنهادی وزارت بهداشت به تصویب رسیده یا طرح سازمان نظام پرستاری؛ که بعد از اینکه از این موضوع آگاه شدیم می‌توانیم اعلام نظر کنیم زیرا طرح وزارت بهداشت جامع و تخصصی نبود و می‌تواند مشکلاتی برای مراکز پرستاری ایجاد کند.

شریفی‌مقدم در پایان گفت: تعرفه‌های پرستاری در منزل بعد از 16 سال (از سال 80) به تصویب رسیده و تحت پوشش بیمه قرار گرفته است که این یک موضوع بسیار مهم و گام مثبتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha