عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مهمترین تهدید تالاب های کشور را دست‌اندازی به طبیعت، بهر‌برداری ناپایدار از منابع آبی و رویکردهای نامناسب کشورهای همسایه دانست.

وضعیت بحرانی تالابها محصول سیاست اشتباه همسایه ها

سلامت نیوز: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مهمترین تهدید تالاب های کشور را دست‌اندازی به طبیعت، بهر‌برداری ناپایدار از منابع آبی و رویکردهای نامناسب کشورهای همسایه دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،احمدعلی کیخا در رابطه با اظهارات معاون سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه بیش از دو سوم تالاب های ایران درمعرض خطر هستند، با بیان اینکه عوامل متعددی در خشکی تالاب های کشور نقش دارد، گفت: واقعیت آن است که عواملی مانند تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات جوی بر وضعیت اکوسیستم های آبی تاثیر گذاشته و وضعیت نامطلوب تالاب ها را به دنبال داشته اما عوامل مهمتری نیز در این وضعیت نامطلوب تاثیر داشته است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، افزود: به عنوان مثال در حوزه تالاب انزلی کاهش نزولات جوی نداشتیم در حالی که وضعیت این تالاب مانند دیگر تالاب های کشور نیز بحرانی بوده و مطلوب نیست.

ورود فاضلاب و گونه های غیرمهاجر و غیربومی گیاهی و جانوری به تالاب انزلی موجبات تخریب و آلودگی این تالاب را فراهم نموده است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ورود فاضلاب و گونه های غیرمهاجر و غیربومی گیاهی و جانوری به تالاب انزلی موجبات تخریب و آلودگی این تالاب را فراهم نموده است، تصریح کرد: دست اندازی به طبیعت و بهره برداری ناپایدار از منابع آبی و همچنین فرسایش خاک و انتقال خاک از بالادست به پایین دست از جمله عواملی است که در وضعیت نامناسب این تالاب موثر بوده است بنابراین نمی توان تغییرات اقلیمی را به تنهایی عامل خشکی این تالاب دانست.

انحراف آب در بالادست دجله و فرات و همچنین احداث سدسازی های گسترده از سوی ترکیه از جمله عوامل موثر در خشکی تالاب هورالعظیم است

کیخا با یادآوری اینکه انحراف آب در بالادست دجله و فرات و همچنین احداث سدسازی های گسترده از سوی ترکیه از جمله عوامل موثر در خشکی تالاب هورالعظیم است، ادامه داد: ایجاد مسیر انحرافی در مسیر رودخانه ها در داخل خاک عراق و همچنین انجام فعالیت های نفتی در داخل هور موجب شده بخش عظیمی از این تالاب خشک شود.

کیخا با اشاره به خشکی تالاب های استان فارس، گفت: در این استان نیز به دلیل برداشت های ناپایدار در اراضی بیرونی تالاب ها با  کاهش سطح تالاب ها و خشکی آنها مواجه هستیم.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه دخالت کشور افغانستان، انحراف آب و جلوگیری از ورود آب به تالاب هامون و همچنین عدم مدیریت آب در داخل کشور آسیب زیادی به حیات تالاب هامون وارد کرده است، تصریح کرد: مهمترین تهدید تالاب های کشور را می توان دست اندازی انسان در طبیعت دانست این در حالی است که برای اولین بار بحث کنوانسیون حفاظت از تالاب ها توسط ایران به عنوان بانی این کنوانسیون مطرح شد از این رو انتظار می رفت وضعیت تالاب های کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا بهتر باشد.

تصویب قانون حفاظت از تالاب ها از سوی مجلس دهم گامی موثر و جدی  در بهبود وضعیت تالاب های کشور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه تصویب قانون حفاظت از تالاب ها از سوی مجلس دهم گامی موثر در بهبود وضعیت تالاب های کشور است، گفت: ظرفیت های قانونی لازم برای بهبود وضعیت تالاب های کشور با تصویب این قانون فراهم شده است از این رو انتظار می رود سازمان حفاظت محیط زیست با قید فوریت و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان امور اداری و استخدامی ساختار خود را متناسب با این قانون اصلاح و در جهت تحقق اهداف این قانون حرکت کند؛ امیداریم سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم را برای اجرای این قانون در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha