معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک درصد دانش‌آموزان کشور، دانش‌آموزان استثنایی هستند، گفت: در دولت یازدهم بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی چهار برابر افزایش یافته است.

هزینه یک دانش‌آموز استثنایی؛ چهار برابر دانش‌آموز عادی

سلامت نیوز: معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک درصد دانش‌آموزان کشور، دانش‌آموزان استثنایی هستند، گفت: در دولت یازدهم بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی چهار برابر افزایش یافته است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مجید قدمی در جریان سفر خود به استان یزد با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی یک مجموعه پرهزینه است، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد هزینه یک دانش‌آموز در مدرسه استثنایی چهار برابر دانش‌آموز عادی است.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی علاوه بر خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش‌آموزان، برنامه‌های حمایتی به صورت رایگان به آنها ارائه می‌شود.  معاون وزیر آموزش و پرورش تعداد مدارس استثنایی در کشور را 1570 باب اعلام کرد و گفت: گروه کم توان ذهنی بیشترین تعداد دانش‌آموزان استثنایی را تشکیل می‌دهد.

قدمی مجموع دانش‌آموزان استثنایی کشور را 130هزار نفر دانست و بیان کرد: با وجود آنکه مدارس استثنایی و امکانات برای حضور این دسته از دانش‌آموزان فراهم شده اما برخی خانواده‌ها معلولیت فرزندان خود را پنهان می‌کنند و آنها را از خدمات آموزشی محروم می‌نمایند که باید با فرهنگ‌سازی این مشکل رفع شود.  رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره تعداد دانش‌آموزان مرزی (دیرآموز) گفت: سالانه 30هزار دانش‌آموز دیرآموز در کشور شناسایی می‌شوند.  وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان دیرآموز دارای بهره هوشی بین 71 تا 85 بوده و با مشکلاتی از جمله مشکل توجه و تمرکز، عدم توانایی تعمیم یک آموخته جدید به موارد و موقعیت‌های مشابه، مشکلات گفتار و زبان، بیماری جسمانی، تب شدید، تشنج و سوء تغذیه و عدم اعتماد به نفس و احساس عدم خود ارزشمندی مواجه هستند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به توسعه طرح خدمات حمایتی در سال جاری گفت: سال گذشته 5574 نفر را با اعتباری نزدیک به 70 میلیارد تومان تحت پوشش بردیم. برای سال تحصیلی پیش‌رو هم اعتبار خوبی پیش‌بینی شده است و با جدیت ادامه پیدا می‌کند تا دانش‌آموزان ما با کمترین نگرانی درخصوص هزینه‌های درمانی خود به تحصیل ادامه دهند.

او ادامه داد: این طرح در سال گذشته کلید خورد. بر این اساس هر دانش‌آموزی در سراسر کشور نیاز به خدمات دارویی، عینک، سمعک، واکر، ویلچر و سایر تجهیزات و حتی عمل جراحی داشته باشد می‌تواند تحت پوشش این طرح قرار بگیرد تا هزینه‌های درمانی وی را بپردازیم.  او افزود: برای سال تحصیلی پیش رو هم اعتبار خوبی پیش‌بینی شده است و با جدیت ادامه پیدا می‌کند تا دانش‌آموزان ما با کمترین نگرانی درخصوص هزینه‌های درمانی خود به تحصیل ادامه دهند.  رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ساماندهی سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را نیز یکی از اقدامات خوب انجام شده در دولت یازدهم دانست و اظهار کرد: امسال 23 میلیارد تومان به این امر اختصاص داده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم مناطق بیشتری در کشور از این امکان برخوردار شده و پوشش سرویس ایاب و ذهاب را به 70 تا 80 درصد برسانم و به این معنا که 80 درصد هزینه سرویس ایاب و ذهاب را دولت و 20 درصد را خانواده بپردازند. البته سرویس ایاب و ذهاب در مناطق محروم رایگان است.  قدمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این سازمان با کمبود نیروی انسانی روبه‌روست تصریح کرد: خروجی این سازمان 2.5 برابر ورودی آن است که این کمبود نیرو از طریق آزمون استخدامی رفع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha