سرپرست هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، از تشکیل سازمان «اقتصاد سلامت» به منظور تامین تجهیزات پزشکی، دارویی و ساخت بیمارستان در کشور خبر داد.

سلامت نیوز:سرپرست هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، از تشکیل سازمان «اقتصاد سلامت» به منظور تامین تجهیزات پزشکی، دارویی و ساخت بیمارستان در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، نشست مشترک سرپرست هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران و اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی برگزار شد.

در این نشست که در سالن جلسات هیات امنای صرفه جویی ارزی برگزار شد، مهندس سید ابراهیم رئیسیون سرپرست هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، دکتر عباس مِه رئیس هیات مدیره انجمن، مریم قاسمی دبیر انجمن، الهه یزدانی و احمد بهفر مقدم از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه دکتر عباس مِه ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این نشست، گفت: انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی از حدود ۲۰ سال قبل تاسیس شد و در حال حاضر حدود ۲۵۰ نفر عضو فعال دارد. تمام اعضای این انجمن از تولیدکنندگان بسیار خوشنام و با تولیدات دارای کیفیت بالا و قابل رقابت با محصولات روز اروپا هستند. با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از تولیدات داخلی درخواست کرد که هیات امنا برای خرید محصولات مورد نیاز مراکز درمانی کشور به حوزه انجمن ورود پیدا کند تا تولید کنندگان داخلی بتوانند بیش از پیش در امر تجهیز مراکز درمانی کشور مشارکت نمایند.

در ادامه مریم قاسمی دبیر انجمن با  ابراز خوشحالی از فرصتی که در اختیار اعضای انجمن برای دیدار با سرپرست هیات امنای صرفه جویی ارزی قرار داده شده است، خاطر نشان کرد: به طور کلی هر زمانی که وزارت بهداشت، اداره کل تجهیزات پزشکی، سازمان توسعه تجارت ایران، وزارت صنعت و معدن و .... به انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی اعتماد کرده اند، همواره پاسخ این اعتماد از سوی انجمن و اعضای انجمن پاسخی ایده آل بوده و در نهایت منجر به نفع تولید کننده، نفع بخش صنعت کشور و  همچنین نفع سازمان درخواست کننده شده است و انجمن همیشه از این آزمایش ها سربلند بیرون آمده است.

الهه یزدانی نیز با بیان اینکه اعضای انجمن به عنوان یک تولیدکننده دغدغه های تولید در کشور را با پوست و گوشت خودشان لمس کرده اند، گفت: در حال حاضر تولید کنندگان بسیار زیادی در انجمن عضو هستند و به دلیل گستردگی انجمن، تنوع کالاییِ فوق العاده ای نیز در انجمن وجود دارد. به عنوان مثال ما در رده های مصرفی، آزمایشگاهی و تجهیزات دارای گروه های مختلفی هستیم و پتانسیل های کاری بسیار زیادی در انجمن وجود دارد. حتی ظرفیت این تولیدات گسترده انجمن نیز به راحتی قابل افزایش است. تولیدکنندگان ما می توانند کالای خوب را در ایران و برای مصرف ایران تامین کنند. قطعا اگر تضامینی از طرف دولت و وزارت بهداشت برای اعضای انجمن در نظر گرفته شود، تولیدات ما افزایش چشم گیری خواهند داشت و علاوه بر تامین نیاز کشور به راحتی می توانیم صادرات داشته باشیم. درخواست اصلی انجمن در ملاقات با جنابعالی این است که برای تولیدکننده، چنین فضایی فراهم شود تا بتواند با تمرکز بر تولید محصول باکیفیت، علاوه بر رفع نیاز کشور، به صادرات نیز دست یابد.

سپس مهندس احمد بهفر مقدم دبیر کارگروهِ اتاق عمل و تجهیزات آی سی یو، با ابراز خوشنودی از برگزاری این نشست، گفت: یک حلقه مفقوده بین مصرف کننده که وزارت بهداشت و  بخش درمان است، هیات امنای صرفه جویی ارزی که حداقل تا امروز صرفا تامین کننده کالا بوده و همچنین تولیدکننده وجود دارد که باعث ایجاد یک چرخه معیوب شده است.

وی افزود: هیات امنا همواره اعتقاد داشت که چون من نماینده مصرف کننده هستم و رسالتم تامین کالا برای مصرف کننده است، و مصرف کننده هم فلان کالا را می خواهد، پس این کالا را تامین می کنم که البته هه مواحوزه هارد شامل واردات نبوده و در بعضی حوزه ها مثل مانیتورینگ، این اعتماد به وجود آمده بود و مصرف کننده نیز به آن اعتماد می کرده. تا امروز در حوزه هایی مثل مانیتورینگ، تخت و ... تعامل بین هیات امنا و تولیدکننده نبوده که باعث ایجاد این اعتماد شده، بلکه از طرق دیگری این اعتماد به محصول تولید داخل به وجود آمده است که هم مدرخواست کننده و مصرف کننده راضی هستند و هم هیات امنا منابع خود را معطوف به واردات نمی کند. حرف ما این است که واقعا در حوزه های دیگر نیز این امکان و پتانسیل وجود دارد. با آن افق دیدی که ما از شما سراغ داریم و با آن سوابق درخشانی که از شما میشناسیم، حقیقتا امروز انتظار انجمن این است که این چرخه معیوب پیدا کند.

در ادامه این نشست مهندس سید ابراهیم رئیسیون، گفت: یکی از برنامه هایی که جزو اولویت های کاری بنده در حمایت از تولید داخل است، ارتباط با تولیدکنندگان از طریق انجمن های صنفی شان است. ماموریت هیات امنای صرفه جویی ارزی صرفاً خرید نیست. هیات امنا تشکلی است که بر اساس قانون از سال ۱۳۷۸ شکل گرفته و ماموریت اصلی آن جلوگیری از اعزام بیمار به خارج از کشور و درمان همه بیماران در داخل کشور بوده است. وقتی از این ماموریت صحبت می کنیم، باید سئوال کنیم که چرا بیماران ما در سال های گذشته برای درمان به خارج از کشور اعزام می شدند. این موضوع می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از جمله این که متخصصین بهتری در موضوعات مختلف درمانی در خارج از کشور وجود داشتند؛ یا داشتن بیمارستان های پیشرفته تر در خارج از کشور، و یا داشتن کادر درمانی مجرب تر و تجهیزات پزشکی مدرن تر به روز تر، بوده است. همه اینها می توانست از دلایل این اتفاق باشد.

وی ادامه داد: ماموریت اصلی ما این است که همه این شرایط و امکانات را در داخل کشور فراهم کنیم و پس از اینکه بیمار ملاحظه کرد که سطح ارائه این خدمات ارتقا پیدا کرده و می تواند با نوع خدماتی که در خارج از مرزهای کشور ما ارائه می شود، رقابت کند.

رئیسیون گفت: ما می توانیم در حوزه تربیت متخصص برنامه ریزی کنیم. ما باید بیمارستان های استاندارد بسازیم؛ بیمارستان های ما فرسوده است. ما باید تجهیزات مناسب با تکنولوژی روز را یا بسازیم یا وارد کنیم. به این معنی که می توانیم با انتقال دانش فنی به داخل کشور و با همکاری تولیدکنندگان، تولیدات مشترک داشته باشیم، و صنایع داخلی خودمان از جمله تجهیزات پزشکی را ارتقاء دهیم تا بی نیاز شویم. جایی هم که هنوز دانش فنی آن مثل تجهیزات سرمایه ای نیست، آنها را نیز وارد کنیم. یعنی دامنه ماموریت های هیات امنا دامنه بسیار گسترده ای است.

وی افزود: ماموریت ما صرفا این نیست که تبدیل به یک واحد بازرگانی و یا بنگاه اقتصادی شویم و کالاهای مورد نیاز دانشگاه ها و مراکز درمانی را تامین کنیم. این تنها ماموریت ما نیست. در دو سه سال اخیر که ترکیب هیات امنا توسط وزیر بهداشت تغییر کرد، ما دنبال کننده این سیاست بودیم که آنچه را که هدف قانونگذار در تصویب این قانون بوده برای ایجاد یک نهاد عمومی، به منصه ظهور برسانیم. البته در دهه اخیر و به طور ویژه در سال های اخیر هیات امنای صرفه جویی ارزی رشد بسیار خوبی داشته و قابل مقایسه با سال های پیش، از نظر نوع عملکرد نیست.

رئیسیون اظهارداشت: در پی این هستیم که ظرفیت های تعریف شده ای که توسط قانونگذار برای تاسیس هیات امنای صرفه جویی ارزی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی در نظر گرفته شده است را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کنیم و ساختاری مناسب با آن طراحی و پیاده سازی کنیم که آن ساختار بتواند این ظرفیت ها را ایجاد و فعال نماید. در همین راستا تصمیم داریم سازمانی به نام «اقتصاد سلامت» به عنوان سازمان مجری ذیل هیات امنای صرفه جویی ارزی طراحی و ایجاد کنیم که با بهره گیری از ظرفیت قانونی هیات امنا و با همان اختیارات هیات امنا شکل بگیرد و هیات امنا تبدیل به یک مرجع سیاستگزاری و تصمیم گیری برای آن سازمان شود. در نتیجه این سازمان دارای رئیس و هیئت مدیره قدرتمندی خواهد بود که با تاسیس هلدینگ های تخصصی در حوزه تجهیزات بیمارستانی، تجهیزات دارویی، مدیریت بیمارستانی و ساخت و توسعه بیمارستان های پیشرفته و با مشارکت بخش خصوصی، با قدرت و ظرفیت بالا در مسیر اهداف هیات امنا حرکت کند.

وی ادامه داد: این اهداف ما است که در چارچوب طراحی سازمان اقتصاد سلامت دنبال می کنیم. ساختار سازمان طراحی و در حال نهایی شدن است و هماهنگی های لازم در سطوح مختلف وزارتخانه در حال انجام است و در دستور کار هیات امنا و سپس پیشنهاد به وزیر بهداشت نیز قرار گرفته است.

رئیسیون افزود: دامنه خریدهای فعلی هیات امنا برای سال ۱۳۹۶ در حال ساماندهی است. خریدهایی که بر اساس تقاضاهای مرحله ای و مقطعی در طی سال از سوی معاونت های درمان، بهداشت، دانشگاه ها و ... سفارش داده می شده، در این دوره در حال متمرکز شدناست، چرا که وقتی حجم این نیازها در ابتدای دوره تجمیع شود، هم در خریدها و هم در سفارش هایمان چه داخلی و چه خارجی، امکان برنامه ریزی بهتری را فراهم می کند.

وی گفت: در سال های گذشته، دریافت نیاز به صورت تدریجی شکل می گرفته است. مکاتبات دانشگاه ها، معاونت ها و... به صورت پراکنده دریافت و تجمیع می شده و هیات امنا نیز بنا بر برنامه ریزی ای که داشته مناقصات را برگزار و اقدام به خرید نیازها نموده است. در نتیجه فرصت برنامه ریزی کلان در دریافت نیازها به صورت موردی و حتی فرصت برنامه ریزی برای توزیع نیازها بین تولیدکنندگان داخلی از هیات امنا سلب گردیده است. چراکه اگر ما حجم نیاز سالانه یک کالا (هم برای وزارتخانه و هم سایر مراکزی که به ما مراجعه می کنند) را در ابتدای سال دریافت کنیم، و از طرف دیگر ظرفیت های تولیدات داخلی از طریق ارتباط برقرار کردن با انجمن ها برای ما مشخص شود، برنامه ریزی بیشتری در خرید و توزیع مناسب و همگون این نیازها بین تولیدکنندگان خواهیم داشت.

سرپرست هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در پایان افزود: دلیلی ندارد به خاطر کم بودن مقادیر تجهیزات در مقاطع مختلف و عدم برنامه ریزی لازم برای خریدها از سوی هیات امنا، سهم خرید از آنِ برخی از شرکت های تولیدی شود که در آن مقطع شرایط شرکت در مناقصه را داشته اند. اگر در ابتدای هر دوره بدانیم به عنوان مثال از یک کالا ۶ هزار قلم نیاز داریم، با مشارکت انجمن می توانیم برای تامین این نیازها از تمامی شرکت ها بهره بگیریم؛ و این یکی از اصلی ترین مصداق های مشارکت و همکاری ما با انجمن ها یا صنوف واحدهای تولیدی در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha