روز گذشته انتشار بوی نامطبوع و غیرعادی در شهر خاش استان سیستان و بلوچستان موجی از نگرانی‌ها و واکنش‌ها را در میان شهروندان شمال این استان و کاربران شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.

فعالیت آتشفشان «تفتان» علت احتمالی انتشار بوی نامطبوع در خاش

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان دراطلاعیه کوتاهی اعلام کرد که داده‌های دریافتی نشان می‌دهد به احتمال زیاد این بوی نامطبوع بر اثر فعالیت آتشفشان کوه تفتان است اما هنوز علت به‌طور دقیق مشخص نشده است.


به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان :پس از این بحران 52 نفر از مراجعه‌کنندگان که عمدتاً دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند به علت استشمام بو با علائم تنگی نفس، سردرد، تهوع و سوزش پوست به بیمارستان مراجعه کردند که همگی به‌صورت سرپایی درمان شدند و 19 نفر به علت حساسیت تنفسی در بیمارستان بستری و ترخیص شدند اما همچنان 4 نفر‌شان در بیمارستان هستند


 روز گذشته انتشار بوی نامطبوع و غیرعادی در شهر خاش استان سیستان و بلوچستان موجی از نگرانی‌ها و واکنش‌ها را در میان شهروندان شمال این استان و کاربران شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت و به سوژه‌ای مورد بحث تبدیل شد. برخی از کاربران و شهروندان خاش دلیل اصلی این بوی بد را به تولید گاز آمونیاک در شهرک صنعتی خاش ربط می‌دهند و عده‌ای نیز فعالیت آتشفشان کوه تفتان را در به وجود آمدن این بوی غیر عادی محتمل می‌دانند. در این میان البته برخی نیز با دامن زدن به بازار شایعات پا را فراتر گذاشته و در همان ساعات اولیه انتشار بو به نقل از ستاد بحران استان اعلام کردند که مردم شهر خاش را تخلیه کنند.
در حالی که عدم اظهار نظر مسئولان ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در ساعات اولیه انتشار این خبر به داغ شدن بازار شایعات کمک کرد و موجی از نگرانی‌ها را در بین اهالی این شهر به راه انداخت مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان دراطلاعیه کوتاهی اعلام کرد که داده‌های دریافتی نشان می‌دهد به احتمال زیاد این بوی نامطبوع بر اثر فعالیت آتشفشان کوه تفتان است اما هنوز علت به‌طور دقیق مشخص نشده و تا زمان ارائه نشدن نتایج تحقیقات کارشناسان نمی‌توان اظهار نظر قطعی داشت.


رضا اربابی این را هم گفت که یک تیم تخصصی محیط زیست استان و گروه زمین شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان جهت بررسی علت انتشار بو به منطقه اعزام شده‌اند و در حال بررسی موضوع هستند و مردم از تردد بی‌مورد در شهر خودداری کنند. وی با تأکید بر اینکه شرایط در خاش عادی است و هیچ بوی نامطبوعی احساس نمی‌شود گفت: نشست ستاد مدیریت بحران استان تشکیل شده و مسئولان مربوطه لحظه به لحظه در حال رصد و پیگیری این حادثه هستند.
دقایقی بعد از انتشار بوی نامطبوع از بامداد روز گذشته 52 نفر از شهروندان خاش به علت مشکلات تنفسی و با علائم تنگی نفس، سردرد و تهوع روانه بیمارستان شدند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به اینکه با کاهش شدت بو در سطح شهر روند کاهش مراجعین به بیمارستان‌ها شروع شده است، به روزنامه ایران گفت: پس از این بحران 52 نفر از مراجعه‌کنندگان که عمدتاً دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند به علت استشمام بو با علائم تنگی نفس، سردرد، تهوع و سوزش پوست به بیمارستان مراجعه کردند که همگی به‌صورت سرپایی درمان شدند و 19 نفر به علت حساسیت تنفسی در بیمارستان بستری و ترخیص شدند اما همچنان 4 نفر‌شان در بیمارستان هستند که سه نفر در بخش و یک نفر در سی سی یو بستری است و از ساعت 5 صبح مراجعه‌ای در اثر این آلودگی به بیمارستان نداشته‌ایم.
به گفته دکتر میری، در پی این شرایط یک تیم تخصصی جهت بررسی وضعیت و علت حادثه به خاش اعزام شده‌اند و در اطلاعیه‌ای از مردم خواسته شده تا حد امکان تا زمان رفع کامل بوی نامطبوع از منزل خارج نشوند و در صورت بروز هرگونه علائم تنفسی، گوارشی و پوستی به پزشکان مستقر در درمانگاه‌ها یا بیمارستان مراجعه کنند.


آنطور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد، بررسی‌های دقیق علمی علت انتشار بوی نامطبوع در شهر خاش از سوی مراکز مختلف علمی استان در حال انجام است اما در جلسه‌ای که در ستاد مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان برای بررسی علت انتشار بوی نامطبوع به ریاست استانداری در خاش تشکیل شده بود منبع انتشار بوی نامطبوع و غیر عادی، فعالیت کوه تفتان اعلام شد.
دکتر میری با اشاره به جلسه مدیریت بحران استان گفت: حوالی ساعت 3 و نیم صبح روز سه‌شنبه بر اساس اعلام ستاد فوریت‌های دانشگاه با خبر شدیم که انتشار و استشمام بوی نامطبوع و غیر طبیعی در سطح شهر موجب نگرانی مردم شده است. چند ساعت پس از فعالیت آتشفشانی کوه تفتان از بامداد روز گذشته بوی نامطبوع درسطح شهر خاش شروع شد اما نگرانی مردم به آن شدت و هیجانی که در شبکه‌های اجتماعی به آن تأکید می‌شود، نبود و بخشی از مراجعات مردم به بیمارستان‌ها ناشی از شوک وارده و اضطراب و استرس بوده است. به گفته دکتر میری، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در همان ساعات اولیه انتشار بو از افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری‌های ریوی و قلبی، زنان باردار و کودکان درخواست کرد حتی‌المقدور تا رفع کامل بوی نامطبوع از منزل خارج نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha