از حدود یک ماه پیش، صدای اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بلند بود.

وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز /مشکلات قدیمی به‌علاوه گرمای زودرس

سلامت نیوز:از حدود یک ماه پیش، صدای اعتراض دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بلند بود. دانشجویان دختر مجتمع خوابگاهی حضرت معصومه(س) دانشگاه شهید چمران اهواز با مراجعه به مسئولان، خواستار رسیدگی به وضع سیستم‌های تهویه سرمایشی بلوک‌های این مجتمع خوابگاهی با توجه به روند افزایش دمای هوا شدند.

به گزارش سلامت نیوز، شرق نوشت: مراجعات و درخواست‌های دانشجویان، در ابتدا به‌صورت فردی بود؛ اما با توجه به روند افزایش دما در اهواز، ناشی از تغییر اقلیم و اینکه سیستم‌های سرمایشی خوابگاه دیگر پاسخ‌گوی گرمای هوا نبود، دانشجویان دختر این خوابگاه برای اعتراض به این وضعیت، درِ ورودی خوابگاه تجمع کردند و مانع از بستن درِ ورودی در موقع مقرر از سوی نگهبان شدند. تداوم این اقدام دانشجویان موجب شد برخی از اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه برای رسیدگی به اعتراض آنها در محل حاضر شوند و توضیحاتی را درباره تعمیر و رسیدگی به وضع سیستم‌های خنک‌کننده خوابگاه ارائه دهند. اعتراض‌ها و تجمع دانشجویان اهوازی تا چند روز پیش ادامه داشت و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز وارد عمل شد و محمود صادقی، نماینده کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، برای پیگیری وضعیت این دانشگاه به اهواز سفر کرد.

 
ذوالفقار یزدان‌مهر، مشاور صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم، درباره وضعیت خوابگاه دخترانه دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: «در بازدیدی که سال گذشته از این خوابگاه‌ها داشتیم، تصمیم بر این بود یک‌میلیارد‌و ٣٨٠ میلیون تومان به این خوابگاه اختصاص داده شود. در آن زمان در بحث آب شرب و برخی تجهیزات مشکلاتی مطرح بود که حل کردیم؛ اما انتظار می‌رفت خود مسئولان دانشگاه با توجه به شرایط جوی این شهر، مشکلی مانند خنک‌کننده‌ها را پیش‌بینی کنند و این حادثه به دلیل مدیریت نادرست منابع خوابگاه به وجود آمده است». 

 
محمود صادقی، ضمن ارائه گزارشی درباره وضعیت این دانشگاه، گفت: «من از طرف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مأمور رفتن به اهواز شدم. آقای زاهدی، ریاست کمیسیون آموزش، تماس گرفتند و من به علت فوریت موضوع، روز یکشنبه به اهواز رفتم. آنجا در ابتدا یک جلسه با هیئت‌رئیسه دانشگاه و سپس جلسه‌ای با کانون صنفی اساتید برگزار شد و شب هم به صورت مفصل سه، چهار ساعت با دانشجوها تا نزدیک سحر صحبت کردیم. مشکلات خوابگاه در این دانشگاه و همچنین مشکلات خود دانشگاه بسیار ریشه‌دار و عمیق است».


وی افزود: «دانشگاه اهواز یک دانشگاه بسیار قدیمی است و بیش از ٦٠ سال قدمت دارد و همان‌طور که می‌دانید در زمان جنگ هم یکی از مقرهای اصلی پشتیبانی جنگ بوده و بر همین اساس، مقداری بیش از سایر اماکن تحت تأثیر جنگ قرار گرفته است. بعد از جنگ هم چندان مورد توجه قرار نگرفت و دچار یک‌سری عقب‌افتادگی‌هایی در دانشگاه شد. مثلا پایه بودجه دانشگاه از چیزی که در سال‌های جنگ برایش در نظر گرفته شده بود، افزایش نداشته و آن توجهات لازم هم در بازسازی و تکمیل و ترمیم زیرساخت‌ها انجام نمی‌گیرد».


صادقی با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه شهید چمران افزود: «این خوابگاه‌ها مجموعه‌ای هستند که حدود ٢٧ سال پیش، یعنی بعد جنگ تأسیس شدند. منتها این خوابگاه‌ها مشکلات زیادی دارند. بخشی از این مشکلات مخصوصا در بخش‌های قدیمی‌تر این است که شکل معماری‌شان با اقلیم آنجا سازگاری ندارد و به گونه‌ای طراحی نشده است که با گرمای هوا بشود دمای داخل را مناسب نگاه داشت. از طرفی فاصله خود خوابگاه‌ها با کلاس‌ها و محیط آموزشی دانشگاه بسیار زیاد است، یک بلوار بین خوابگاه و محوطه دانشگاه قرار گرفته و فاصله طولانی در هوای گرم دانشجویان را اذیت می‌کند. در طول زمان کارهایی برای دانشگاه انجام شده، اما مسئله اینجاست که آنها مشکلات زیادی دارند؛ مثلا این خوابگاه‌ها سیستم روشنایی ندارد. خوابگاه‌ها در فضایی شبیه به بیابان قرار گرفته و محیط مزرعه‌مانند اطرافش باعث می‌شود حیوانات موذی در اطراف خوابگاه تردد کنند. بچه‌ها اظهار می‌کردند مار و عقرب در خوابگاه‌ها فراوان است. این مسافت طولانی مشکلات زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده، همچنین همجواری خوابگاه با محله‌ فقیر‌نشین لشکرآباد اهواز، تبعات خاصی را برای آنها به همراه داشته و نا‌امنی ایجاد کرده. پل عابر بین فضای دانشگاه و خوابگاه وجود دارد که پایه‌های پل داخل خوابگاه نیست و داخل خیابان است و بچه‌ها برای رسیدن به خوابگاه باید روی پل بروند و این بیرون‌رفتن به‌خصوص در ساعات پایانی روز آنها را در معرض ناامنی قرار داده و بارها بچه‌ها در معرض خفت‌گیری و مورد حمله قرار گرفته‌اند. از طرفی بچه‌ها در آنجا بسیار احساس ناامنی می‌کنند. به‌خصوص دختران که از این جهت آسیب‌پذیرتر هستند».


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در ادامه تصریح کرد: «مشکلات خوابگاه منحصر به سیستم تهویه نیست، درباره سیستم تهویه لازم است بدانید سیستمی در مجاورت خوابگاه قرار دارد که نقش حرارت مرکزی داشته و لوله‌کشی شده و به خوابگاه‌های مختلف انتقال پیدا می‌کند، چندین موتورخانه دارد و اینها در طول زمان سرویس نشده‌اند، خیلی فرسوده‌اند و وضعیت یک مکان جنگ‌زده را برای بیننده مجسم می‌کنند. این باعث شده که امسال با وجود رسیدن گرمای زودرس و افزایش هوای بالای ٥٠ تا ٦٠ درجه، و تقارن این وضعیت با فصل امتحانات و ماه رمضان، بچه‌ها تحت فشار قرار گرفته و در نهایت دست به این اعتراض زدند. علاوه‌براین دانشجویان از نبود شورای صنفی گلایه کردند. با مدیریت دانشگاه که صحبت کردیم ایشان اعلام کردند برای تشکیل شورای صنفی سه‌مرتبه فراخوان داده شده، ولی تعداد برای تشکیل مجمع عمومی به حدنصاب نرسیده و این تقصیر به خود دانشجویان بازمی‌گردد. این مسئله مورد تأیید خود دانشجویان هم بود و می‌گفتند دوره قدیم شورای صنفی که تمام شد، دانشجویان خیلی نیاز به وجود شورای صنفی را احساس نمی‌کردند، با این اتفاقی که افتاد، این احساس نیاز در بین آنها ایجاد شد».


این نماینده با اشاره به راه‌حل‌های مقطعی اتخاذشده تصریح کرد: «دانشگاه بعد از بروز این مشکلات یک‌سری اقدامات مقطعی انجام داد که تقریبا فضا آرام شد. تا سوم تیرماه امتحانات ادامه دارد، دمای هوا با تقویت چیلرها و تعویض پروانه تهویه، آوردن یخ و گذاشتن روی لوله‌های خروجی کمپرسورها، تا حدودی قابل کنترل شد. همچنین مسئولان دانشگاه سعی کردند دانشجویان را در فضای عمومی دانشگاه اسکان بدهند؛ مثلا در نمازخانه و کتابخانه و زمین‌های ورزشی و... چون این اماکن کولر دارند و تقریبا فضا را قابل‌تحمل‌تر کرده بودند».


صادقی تصریح کرد: «نکته دیگر اینکه اقدامات مربوط به تعویض و تعمیر مجموعه هرساله در دستور کار دانشگاه بوده و اسناد مکاتبات گذشته نیز به ما ارائه شد. منتها کمبود اعتبارات و همین‌طور عدم تخصیص اعتبارات و همچنین بوروکراسی پیچیده‌ دانشگاه‌ها مزید بر علت شد و نشان می‌دهد که علاوه بر مشکلات مالی، مشکلات مدیریتی و عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف دانشگاهی، این دانشگاه را دچار کرختی و سستی در مدیریت کرده و به همین دلیل وقتی اعتبار هم موجود است، برای هزینه‌کردنش به دلیل این مسائل دچار مشکل بوده‌اند».


صادقی خاطرنشان کرد: «چند بحث حاشیه‌ای نیز در بروز این اتفاقات بی‌تأثیر نیست، از جمله اینکه استانداری استان خوزستان ظاهرا تعهد داده بوده است که کمک‌هایی را برای امور عمرانی دانشگاه انجام دهد و از دانشگاه خواسته بوده که تعداد دانشجویان شبانه دانشگاه به علت نیازهای استان افزایش پیدا کند و متعهد شدند که بخشی از این هزینه‌ها را تأمین کنند، دانشگاه تعهدات خود را انجام داده و ظرفیت‌ها را در رشته‌های مختلف افزایش داده اما استانداری به تعهدات خود عمل نکرده است. بخش زیادی از اعتراضات بچه‌ها به دانشجویان نوبت دوم و شبانه بازمی‌گردد که هم باید پول بدهند و هم از امکانات کمتری برخوردار هستند. به‌هرحال عدم اجرای تعهدات استانداری و تغییر استاندار در یکی، دو سال گذشته باعث حل‌نشدن مشکلات شده بود. مطابق برنامه زمان‌بندی ارائه‌شده دانشگاه، پیش‌بینی شده است که برای سه بلوک ٩ و ١٠ و ١١ که مشکل در آنها حادتر است، چیلر خریداری کنند و برج آبی تهیه کنند، فونداسیون برج آبی تهیه شود، ١٦٨ دستگاه کولر ١٨ هزار خریداری شود، شبکه برق جدید طراحی شود، بلوک‌ها را مجددا کابل‌کشی کنند و همچنین پنجره‌های دوجداره برای اتاق‌ها تهیه شود و نصب شیشه‌های حفاظ جلو راهروها برای جلوگیری از عبور هوا و اصلاح راهرو و...، مجموعا با یک برنامه ضربتی تا پایان شهریور می‌توانند وضع را بهبود ببخشند، اما یک اعتبار حدود ١٠ میلیاردی هم تقاضا کرده‌اند تا در یک بازه زمانی دوساله بتوانند بلوک‌های بیشتری را مناسب‌سازی کنند».


این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: «در رابطه و با مسئولیت این مشکل از دیدگاه حقوقی، یک سلسله‌اسباب وجود دارد که ممکن است سبب مباشر یا مسئول مستقیم باشند، ولی باید حلقه‌های مسئولیت برای حل این مشکلات در نظر گرفته شود؛ به‌عنوان‌مثال در این حادثه ممکن است مسئول خوابگاه، معاون دانشجویی و رئیس دانشگاه مقصر باشند، اما این تقصیر دارای سلسله‌مراتبی است، اما نباید از نقش شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این ماجرا غافل شد. این شورا به دلیل اینکه اختیارات گسترده‌ای را در باب آموزش عالی دارد، اما چندان پاسخ‌گو نیست. مخصوصا درباره دانشگاه اهواز چندین گزینه مدیریتی ازسوی وزارت علوم به شورای انقلاب فرهنگی به‌عنوان رئیس جدید دانشگاه معرفی شد، اما متأسفانه حدود‌ دوسال‌ونیم است که دانشگاه بلاتکلیف بود و گزینه‌های مناسب را نمی‌پذیرفت. رئیس قبلی دانشگاه، دکتر صفائی‌مقدم که فردی بسیار کارآزموده و تواناست که کلا از طرف شورای‌عالی انقلاب رد شد، بعد دکتر رعایایی را معرفی کردند که ایشان هم حدود یک‌سال‌ونیم به‌عنوان سرپرست بودند که سرپرست دستش به جایی نمی‌رسید و در نهایت منتهی شد به ریاست دکتر خواجه. خود همین وضعیت بی‌ثباتی در مدیریت و نگاه سیاسی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به رؤسای دانشگاه‌ها و این بلااختیاری وزارت علوم در نصب رئیس وزارت علوم، در اهواز خود را به‌خوبی نشان داد. مسائل دانشگاه اهواز صرفا منحصر به بخش دانشجویی نمی‌شود، بخش‌های آموزشی و پژوهشی همه تحت‌تأثیر بی‌ثباتی و بلاتکلیفی در مدیریت قرار گرفته‌اند».


هرچند تب داغ خوابگاه دانشجویی دخترانه دانشگاه چمران اهواز با اسکان دختران دانشجو در نمازخانه و کتابخانه این خوابگاه دانشجویی در گرمای گاه تا بیش از ٥٠ درجه شهر اهواز تازه کمی فروکش کرده، اما مشاور وزیر و رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به کمک‌های این صندوق در سال گذشته به این خوابگاه به «شرق» می‌گوید چنین مسئله‌ای توجیه‌پذیر نیست و نشان از مدیریت نامناسب این منابع مالی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha