خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیر کل فائو، در سمینار بین‌المللی خشکسالی و کشاورزی که توسط ایران، هلند و فائو در مقر اصلی این سازمان در رم برگزار شد، بر اهمیت سرمایه‌گذاری در آماده‌سازی و مقاوم‌سازی کشاورزان در مقابله با خشکسالی‌های شدید تأکید کرد.

فائو میزبان سمینار بین‌المللی خشکسالی به همت ایران و هلند شد

سلامت نیوز:خوزه گرازیانو داسیلوا، مدیر کل فائو، در سمینار بین‌المللی خشکسالی و کشاورزی که توسط ایران، هلند و فائو در مقر اصلی این سازمان در رم برگزار شد، بر اهمیت سرمایه‌گذاری در آماده‌سازی و مقاوم‌سازی کشاورزان در مقابله با خشکسالی‌های شدید تأکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جمهوری اسلامی ایران، مدیر کل این سازمان در سمینار فوق گفت: «نجات دام به معنای نجات زندگی است و مقاوم‌سازی این مفهوم را در بطن خود دارد.»

گرازیانو داسیلوا با اشاره به خشکسالی سال 2011 در سومالی که منجر به مرگ بیش از 250 هزار نفر بر اثر گرسنگی شد، گفت: «مردم چون آماده مواجهه با تأثیرات خشکسالی نیستند، می‌میرند – زیرا دام‌های آنها به اندازه کافی مقاوم نشده‌اند.»

داسلیوا گفت: برای سالیان متمادی تمرکز ما بر روی واکنش به خشکسالی‌ها در زمان وقوع، ارائه کمک‌های اضطراری و تلاش برای زنده نگه داشتن مردم بود. البته این کارها مهم هستند، اما سرمایه‌گذاری در آمادگی و مقاومت نیز اهمیتی اساسی دارند.

وی افزود، انجام این کار کشورها را آماده می‌سازد تا پیش از آنکه خیلی دیر شود وارد عمل گردند که به معنای برخورداری کشاورزان از موقعیتی بهتر در مواجهه با شرایط آب و هوایی وخیم خواهد بود.

در نشست یک روزه سمینار بین‌المللی خشکسالی و کشاورزی کارشناسانی از جامعه دانشگاهی، علمی، بشردوستانه و سیاستگذاری به همت ایران و هلند گرد هم آمدند تا در چندین جلسه درباره نیازهای ضروری در مدیریت خشکسالی و نیز چگونگی انجام این تغییرات؛ راه‌های پیوند کشاورزان با فن‌آوری‌های بهینه‌شده به منظور مقابله بهتر با خشکسالی؛ گزینه‌های تغییر رویکردهای واکنشی به پیشگیرانه و نیز چگونگی ادغام مدیریت خشکسالی در برنامه توسعه 2030 بحث کنند. در پایان سمینار گزارشی درباره نتایج و نیز توصیه‌هایی برای تداوم فعالیت‌ها ارائه شد.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این سمینار گفت: «سازمان جهانی هواشناسی دستورالعمل‌ها و اطلاعات علمی را برای تقویت نهادهای ملی مسئول مواجهه با خطرات خشکسالی در کشاورزی ارائه می‌کند. ما کشورها را تشویق می‌کنیم که تمهیدات زودهنگام در برابر خشکسالی اتخاذ کرده و به سوی یک رویکرد پیشگیرانه‌تر حرکت کنند.»

در این کنفرانس، فائو و سازمان جهانی هواشناسی یادداشت تفاهمی با هدف تعمیق همکاری‌ها برای واکنش به تغییرات اقلیمی امضا کردند. بر اساس این یادداشت تغییرات اقلیمی «تهدیدی فوری و احتمالا حتمی در برابر جوامع انسانی، اکوسیستم‌های طبیعی و نیز امنیت غذایی ایجاد کرده است.»

دو سازمان از طریق این همکاری تقویت شده، برای بهبود داده‌ها، ابزار و روش‌های کشاورزی-هواشناسی تلاش کرده و دسترسی کشاورزان خرد به محصولات و خدماتی که می‌تواند در پیش‌بینی و آمادگی آنها در مواجهه با خشکسالی یاری رساند، را بهبود بخشد.

گیلبرت اف. هونگبو، رئیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، نیز در بخشی از این سمینار بر نیاز به پایان بخشیدن به حلقه بحران، فاجعه و کمک‌رسانی تأکید کرده و از جامعه بین‌المللی خواست تا رویکردی پیشگیرانه داشته و نه تنها درباره رویدادهای اضطراری کنونی بلکه چگونگی جلوگیری از این رویدادها در آینده نیز بیندیشد.

هونگبو گفت: «این امر به معنای سرمایه‌گذاری بر روی کشاورزان خُرد است تا به آنها کمک شود با چالش‌های بهره‌وری مقابله کنند، دسترسی آنها به بازارها و تسهیلات مالی فراهم شود و مهمتر از همه کشاورزی اقلیم-هوشمند ترویج شود تا هر زمان خشکسالی پدید آمد، ابزار لازم برای بقاء و موفقیت را داشته باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha