گاهی میزان عرق ترشح شده در زیر بغل افزایش می‌یابد. با راهکارهایی می‌توان برای کنترل عرق و بوی بد آن استفاده کرد. توجه داشته باشید که اضطراب هم می‌تواند میزان تعریق را افزایش دهد.

چرا زیر بغل بیشتر از هر جای دیگر عرق می کند؟

سلامت نیوز: گاهی میزان عرق ترشح شده در زیر بغل افزایش می‌یابد. با راهکارهایی می‌توان برای کنترل عرق و بوی بد آن استفاده کرد. توجه داشته باشید که اضطراب هم می‌تواند میزان تعریق را افزایش دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، عرق کردن فرآیندی طبیعی است که دمای درونی بدن را به ویژه هنگام ورزش و یا در هوای گرم، تنظیم می کند.

به محض اینکه عرق از روی سطح پوست تبخیر می شود، حرارت اضافی را از بین برده و بدن را سرد می کند.

متاسفانه این عملکرد طبیعی گاهی اوقات به دلیل استفاده از داروهای مختلف و یا شرایط و مشکلات احساسی، ممکن است دچار اختلال شده و میزان تعریق افزایش یابد.

اما سوال اساسی این است که با وجود بیش از 2 میلیون غده تعریق در سراسر بدن، چرا زیر بغل بیشتر از هر جای دیگر عرق می کند؟

در واقع، غدد عرق آپوکرین که باعث تعریق زیاد می شوند، زیر بغل قرار گرفته اند.

ترشحات تولید شده توسط این غده ها حاوی پروتئین و اسیدهای چرب می باشد که باعث ضخیم تر شدن مولکول های عرق و همچنین شیری یا زرد رنگ شدن آن می شود.

اگرچه عرق به تنهایی بدون بو است، اما در برخورد با باکتری های روی سطح پوست و مو که وظیفه سوخت و ساز پروتئین ها و اسیدهای چرب را برعهده دارند، بوی نامطبوعی تولید می شود.

بنابراین، هر شخصی برای برخورداری از بهداشت و ارتباط اجتماعی مناسب، باید میزان تعریق زیر بغل خود را تحت کنترل درآورده و از ازدیاد آن جلوگیری کند.

در این باره، مقاله پیش رو چندین روش موثر را مطرح می کند.

استفاده از ضد عرق و دئودورانت

بسیاری از افراد قبل از خروج از منزل، برای کنترل عرق و بوی بد آن، ضد عرق و یا دئودورانت استفاده می کنند.

دئودورانت بوی نامطبوع بدن را پوشانده و ضد عرق از موادی تشکیل شده است که جلوی تعریق را می گیرد. امروزه ضد عرق و دئودورانت های گوناگون با فورمالاسیون های متناسب برای بانوان، آقایان و حتی نوجوانان در بازار موجود است؛ بنابراین، متناسب با شرایط، می توانید کالای مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

در ضمن، سعی کنید همیشه از مدلی استفاده کنید که جدیدتر و محکم تر بوده و حاوی ترکیبات آلومینیومی بیشتری باشد تا میزان تعریق شما را بهتر کنترل کند.
توجه به مقدار تعریق

اگر با اینکه از ضد عرق استفاده می کنید، همچنان زیر بغل تان مثل سونا می ماند؛ پس باید یک نسخه قوی تری را به کار بگیرید.

بنابراین، بهتر است از یک ضد عرقی استفاده کنید که دارای ترکیبات کلرید آلومینیوم قوی تر و متراکم تری باشد.

ضد عرق های معمولی معمولا بین 10 تا 25 درصد حاوی کلرید آلومینیوم هستند، در حالیکه این اندازه در ضد عرق های قوی تر به 30 تا 45 درصد افزایش می یابد.


تنظیم کارهای روزانه

پوست زیر بازوها و زیر بغل معمولا شکننده و نازک می باشد. متاسفانه استفاده طولانی مدت از ضد عرق به خصوص آن هایی که کلرید آلومینیوم بیشتری دارند باعث خارش و سوزش پوست می شود.

بنابراین با انجام یکسری از کارها از این صدمات تا جای ممکن جلوگیری کنید. مثلا، طی یکی دو روز بعد از اصلاح، هرگز از ضد عرق استفاده نکنید.

همچنین قبل از استفاده از ضد عرق، با آب داغ دوش نگیرید، زیرا آب گرم منافذ پوستی را باز کرده و باعث می شود تا کلرید آلومینیوم آسیب بیشتری وارد کند.

همیشه ضد عرق را به پوست کاملا خشک و خنک بمالید.

همچنین می توانید شب ها قبل از خواب از آن استفاده کنید، زیرا به طور کلی افراد در شب کمتر عرق می کنند؛ در نتیجه، غده های زیر بغل به خوبی کلرید آلومینیوم را جذب کرده و روز بعد میزان تعریق کاهش می یابد.

دقت در انتخاب لباس

لباسی که می پوشید در میزان تعریق شما بسیار موثر است. آنها می توانند به شما احساس راحتی بدهند و یا در مقابل، منافذ پوستی را بزرگ تر کرده و تعریق را افزایش دهند.

بنابراین، سعی کنید همیشه  از لباس های تهیه شده از الیاف طبیعی مثل کتان، پنبه، پشم، کنف و یا ابریشم استفاده کرده تا پوست تان بهتر نفس بکشد.


کنترل اضطراب

اضطراب باعث تحریک غدد تعریق شده و میزان آن را افزایش می دهد.

بنابراین، سعی کنید با روش های مختلفی مثل تنفس عمیق، تغذیه مناسب، تفکر مثبت و خواب کافی، میزان اضطراب خود را کاهش دهید.


اتخاذ سبک زندگی بدون استرس

شکل زندگی سالم که شامل ورزش و برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب و سالم می شود، می تواند مقاومت بدن را در مقابل استرس های طولانی مدت، افزایش می دهد.

بنابراین، در شرایط استرس زا مثل وضعیت بد اقتصادی، فشار کار و یا مشکلات و مسائل احساسی سعی کنید با روش هایی مثل تنفس های عمیق و یا استفاده از دارو تحت نظر متخصص، استرس خود را کنترل کنید.

علاوه بر این، ورزش های هوازی و همچنین یوگا می توانند نقش موثری در کاهش تنش های روزانه شما داشته باشند.

همچنین، بیوفیدبک که یک روشی است برای اندازه گیری لحظه به لحظه عملکردهای خاص مثل ضربان قلب و یا میزان دمای بدن، می تواند به کنترل استرس نیز کمک کند.


رژیم غذایی مناسب

از مصرف غذاهایی مثل نوشیدنی های کافئین دار، مشروبات الکلی، سیر، پیاز و خوراکی های پرادویه که عرق تان را بدبو می کنند، پرهیز کنید.

زیرا اکثر این غذاها سیستم اعصاب مرکزی را تحریک کرده و همچنین دمای بدن تان را افزایش داده و بدن بیشتر عرق می کند.

درمان های خانگی

فرآیند تعریق از هیپوتالاموس در مغز آغاز می شود. این غده حساس، افزایش دمای مرکزی بدن را تشخیص داده و با ارسال سیگنال به بدن، فرآیند تعریق و خنک سازی را شروع می شود، اما با نوشیدن آب خنک می توان این روند را دور زد. پرآب نگه داشتن بدن، دمای درونی و همچنین میزان تولید سلول های تعریق را کاهش می دهد.

بنابراین، روزانه میزان مصرف آب باید طوری باشد که هرگز علائم تشنگی ظاهر نشود. همچنین می توانید با به کار بردن پودر جوش شیرین زیر بغل خود، از بوی بد عرق پیشگیری کنید.

لیمو ترش هم گزینه خوبی است. قبل از خواب کمی آب لیموترش تازه را به زیر بغل تان بمالید و بگذارید خشک شود. لیمو ترش دقیقا مانند یک دئودورانت طبیعی عمل می کند.


مراجعه به متخصص

اگر احساس کردید بیش از حد و غیر عادی عرق می کنید، حتما به یک متخصص رجوع کرده تا مطمئن شوید که بیماری پنهانی ندارید.

تعریق بیش از حد می تواند ناشی از بیماری هایی مثل نارسایی های قلبی، پرکاری تیروئید، افت قند خون، سرطان خون، یائسگی، سل و یا اختلالات روحی و روانی مثل استرس یا اضطراب باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha