معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تاکید بر از بین رفتن بیکاری در جامعه پرستاری به دنبال اقدامات اساسی انجام در این حوزه طی دولت یازدهم، در عین حال جزییات چگونگی تصویب تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل را تشریح کرد.

اعلام اسامی مراکز مجاز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل؛ بزودی

سلامت نیوز:معاون پرستاری وزارت بهداشت ضمن تاکید بر از بین رفتن بیکاری در جامعه پرستاری به دنبال اقدامات اساسی انجام در این حوزه طی دولت یازدهم، در عین حال جزییات چگونگی تصویب تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل را تشریح کرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمد میرزابیگی در نشست خبری امروز معاونت پرستاری وزارت بهداشت، ضمن اشار به تصویب تعرفه‌های پرستاری در منزل در هیئت دولت گفت: اینجا اگر معاونتی در وزرات بهداشت است، معاونت مراقبت‌های پرستاری است و صرفا تنها مربوط به بیمارستان‌ها نیست. درحال حاضر ۶۰هزار دانشجو در مقاطع مختلف و بالغ بر ۱۵۰هزار فارغ التحصیل و بیش از ۱۴هزار مدیر پرستاری در کشور داریم. هرجا نیازمندی مردم به خدمات نظام سلامت از جمله پرستاری وجود داشته باشد، پرستاران نیز حضور دارند و پا به پای بهداشت و درمان، مراقبت‌های پرستاری فعال است و اگرچه ۶۰سال دیرتر وارد پرستاری جامعه‌نگر می‌شویم، اما همین ورودمان نشان از عزم مسئولین در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: هر آنچه در ابتدای این چهار سال برنامه‌ریزی شد، هم مقام عالی وزارت حمایت‌های لازم را انجام دادند و هم مجموعه وزارت بهداشت و امروز نکته‌ای نمانده که انجام نداده باشیم. بعضی از این مسائل مانند ورود به پرستاری جامعه‌نگر، اعطای پروانه صلاحیت حرفه‌ای، تعریف استانداردهای خدمات پرستاری و ارتقای جایگاه پرستاری از نظر اختیارات، زمانی آرزو بود ولی امروز محقق شده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: پرستاران همراه با سایر اعضای تیم سلامت فعالیت‌های مستقل، نیمه مستقل و وابسته به هم دارند. در نتیجه این موضوع جزو اولین و ضروری‌ترین مباحث قرار داده شد. در همین خصوص آیین‌نامه‌ای مبتنی بر مقتضیات بومی تعریف و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و پایه فعالیت‌های حوزه پرستاری جامعه‌نگر قرار گرفت. همچنین این مبحث جزو کتاب عملیاتی وزارت بهداشت قرار گرفت؛ یعنی ضمانت اجرا و استانداردهای آن، نحوه فرهنگسازی و پیگیری آن و فعالیت‌های لازم برای محقق شدن آن مشخص شد.

میرزابیگی، قرار گرفتن یک بند قانونی با همین موضوع در برنامه ششم توسعه را اقدام چهارم برای تحقق پرستاری جامعه‌نگر دانست و گفت: بحث تعرفه‌ها نیز آخرین اقدام در این زمینه بود که مسیر کلان شورای عالی بیمه را طی کرد. با این اقدام، چهارمین پایه پرستاری جامعه‌نگر فعال شد. پیام این موضوع این بود که پرستاری در همه عرصه‌های جامعه به صورت قانونی فعال شده و نیاز بزرگی از مردم را برطرف می‌کند. به این ترتیب اگر قرار باشد به ازای هر ۵۰ هزار نفر، یک مرکز مراقبت‌های پرستاری داشته باشیم، به ۱۸۰۰مرکز نیاز داریم که اکنون ۱۲۰۰ مورد آن فراهم است.

وی افزود: شاید بیماران زیادی در صف انتظار بیمارستان‌ها باشند که نیاز به مراقبت داشته باشند یا برخی بنا به علاقه خود ترجیح می‌دهند که در منزل بستری شوند، می‌توانند از این مراقبت‌ها استفاده کنند. برای بیماران صعب‌العلاج و سالمندان و... و. نیز با این موضوع راه ورود به این نوع خدمات باز شد.

میرزابیگی با اشاره به راه‌اندازی نوعی مرکز مراقبتی برای برخی از بیماری‌های خاص به نام هاسپیس، گفت: طی مدتی که تعرفه‌ها مسیر تصویب در هیات وزیران را طی می‌کرد، در مشهد، تهران و اصفهان مراکز هاسپیس فعال شدند. این مراکز برای بیمارانی است که نه در منزل شرایط نگهداری آنها وجود دارد و نه نیازی به بیمارستان است. این به معنای دسترسی عادلانه به خدمات است. برای ارائه این خدمات به کسانی که آن را مدیریت می‌کنند، نیاز داریم. مسئول مرکز و مسوولان فنی می‌توانند از پرستاران بازنسشته و شاغل و عضو هیئت علمی انتخاب شوند که البته باید دارای پروانه صلاحیت حرفه‌ای باشند.

وی ادامه داد: ما به تعداد زیادی پرستار نیاز داریم که فعالیت ساده‌تری نسبت به کار در بیمارستان‌ها دارند. آنها می‌توانند با این مراکز قرارداد ببندند و ارائه دهنده خدمات باشند. از نیمه دوم امسال با حجم زیادی از فارغ التحصیلان بالغ بر ۱۵ هزار نفر روبرو خواهیم بود که می‌توانند به عنوان نیروهای صف مراقبت پرستاری در منزل فعالیت کنند.

وی با تاکید براینکه با راه‌اندازی و مراکز مراقبت پرستاری، بیش از ۱۰ سال آینده بیکاری در پرستاری نخواهیم داشت، افزود: امروزعزم جدی برای نظارت بر این مراکز داریم. ما از این مراکز درخواست کردیم که در کارگروه‌های مربوط به این زمینه نیز فعال باشند. نظارت بر درمان دانشگاه‌ها نیز مانند سابق ادامه خواهد داشت.

میرزابیگی یکی از نتایج گسترش این نوع از پرستاری در جامعه را کاهش سو استفاده از نام پرستاری اعلام کرد و گفت:با این چهار اقدام اساسی انتظار داریم ارائه خدمات از طرف پرستاران اهل فن مبتنی بر چهارچوب های تعریف شده باشد. درتصویب این تعرفه. ها نگاه ما ای بود که پرداخت از جیب مردم به سمت کاهش برود. با بیمه های پایه نیز در این زمینه وارد بحث می شویم.

به گفته وی، فردی که بررسی‌های اولیه را از بیمار انجام می‌دهد، کارشناس پرستاری مجربی است که نوع خدمت لازم را برای بیمار مشخص می کند. برای این بیماران نیز پرونده ای تشکیل می‌شود که اطلاعات آن در سامانه در وزارت بهداشت ثبت می‌شود.

وی ادامه داد:نوع خدمت و درجه تعرفه‌ها متفاوت است و مراکز فعلی فعال باید طبق آیین نامه جدید خود را به روز کنند. البته از طرفی چک لیست‌های کنترل نیز به آنها ابلاغ می‌شود. یکی از مواردی که باید ساماندهی شود این است که انگیزه شخصی، تعیین کننده قیمت خدمات نباشد. پرستاران زیادی وجود دارند که براساس همین قیمت‌ها ارائه خدمت می‌کنند. این قیمت ها پیشنهاد مراکز مشاوره پرستاری نیز بوده و رعایت این مقررات ضامن بقای آنها خواهد بود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه این تعرفه‌ها با نظر بسیاری از مجامع پرستاری از جمله سازمان نظام پرستاری تعیین شده است، افزود: اسامی مراکز مجاز مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل در سامانه‌ای مخصوص از طرف وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

در ادامه این نشست، میرزابیگی در پاسخ به انتقاد از تربیت پرستار بیمارستانی، گفت: ما در سال‌های ٧٥ تا ٧٨ غلبه خلاء شدید نیروهای دانشگاهی را حس می‌کردیم. پس از آن نیز تربیت پرستاران دانشگاهی با شیب تندی صورت گرفت اما در حال حاضر تربیت پرستار مطابق نیاز جامعه نیست.

وی افزود: در آموزش پرستاری، دوستان بورد و انجمن و نظام پرستاری دخالت داشتند. در تغییراتی که صورت گرفت آموزش پرستاری نیز بازنگری شد تا عملیاتی شود. همچنین رشته ها به جای گرایش به رشته مقطع تبدیل شدند و ١٤ گرایش دکترا تعریف شد.

میزابیگی همچنین بیان کرد: معاونت آموزشی آیین نامه‌ای را به عنوان پیش نویس تعیین کردند تا در اصفهان که مسئول توسعه علوم پرستاری است، اجرایی شود. ٥٠ رئیس دانشگاه علوم پزشکی، نظام پرستاری، انجمن‌ها و بزرگان پرستاری حاضر شدند و آیین‌نامه تربیت پرستار با زمینه بیمارستانی را تایید کردند و این به معنای نقض کنکور و پرستار دانشگاهی نیست.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: این آیین نامه به امضای معاون پرستاری وزارت بهداشت و رئیس سازمان نظام پرستاری و انجمن‌های پرستاری رسیده است. آیین نامه‌ها به دانشگاه‌ها ابلاغ شده‌اند تا مواردی که آمادگی تربیت بیمارستانی دارند را اعلام آمادگی کنند. این جریان جدیدی نیست و نباید بر اساس شنیده و شایعه‌ها در فضای مجازی قضاوت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha