چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶

اگر دندان هایتان می توانستند صحبت کنند... درباره هر نوع دندان درد، دندان های زرد، لثه های حساس و مشکلات رایج دندان پزشکی چه می گفتند؟

هر نوع درد دندان خبر از چه مشکلی می دهد؟

سلامت نیوز: اگر دندان هایتان می توانستند صحبت کنند... درباره هر نوع دندان درد، دندان های زرد، لثه های حساس و مشکلات رایج دندان پزشکی چه می گفتند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، شما فقط متوجه کج شدن دندانتان می شوید. قبل از آن چه اتفاقی افتاده؟ وقتی فکر می کنید می بینید کمی احساس درد در لثه هایتان دارید. خب، احتمالا چیزی نیست. حداقل این چیزی است که به خودتان می گویید.متاسفانه این مشکلات به ظاهر کوچک ممکن است گریه های بی صدای دهانتان برای کمک باشد. از لکه های زرد رنگ روی دندان گرفته تا درد لثه.

متخصصان رایج ترین مشکلات دندان و دلیل ایجاد آن ها را در این مقاله برایتان فاش می کنند:
 
1. علت دندان درد شدید و کوتاه

به گفته دکتر سالی کرام  Sally Cram، پریو دنتیست periodontist (متخصص لثه) در واشنگتن دی سی، اگر هنگام گاز گرفتن، دردی ناگهانی در یک یا چند دندان تان احساس می کنید، ممکن است دچار پوسیدگی یا ایجاد حفره در دندان شده باشید. نوع خاصی باکتری وجود دارد که قند رژیم غذایی تان را گرفته و به اسید تبدیل می کند که سبب پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره دندانی می شود و زمانی که این حفره ها عمیق تر شوند باعث ایجاد حساسیت و در نهایت سوراخ هایی در دندان می شود.

اگر درد تنها هر از گاهی ایجاد شود و به یک نقطه محدود نباشد احتمالا نگران کننده نیست. ولی اگر مدام بود – یک هفته یا بیشتر عود کرد – باید به دندان پزشکتان مراجعه نمایید.

 
2. علت دندان درد مداوم و همیشگی

به گفته دکتر شری وورث Sherri Worth، دندان پزشک ترمیمی در نیوپورت بیچ کالیفرنیا، دندان درد مداوم و دردناک ممکن است چیزی نباشد، اگر فقط یکی دو روز طول بکشد. ولی دردی که بیش از یک هفته طول می کشد ممکن است نشانه ای از فشار یا سایش دندانتان باشد. در این صورت بهتر از از محافظ شبانه دندان (می توانید از داروخانه ها تهیه کنید) استفاده کنید.

درد مداوم همراه با لثه های متورم یا غدد بناگوشی متورم می تواند به علت پوسیدگی در ریشه دندان باشد. فقط دندان پزشکتان است که می تواند از این نظر به شما اطمینان بدهد.

 
3. علت دندان زرد یا لکه دار

به گفته دکتر ورث، از این یکی می تواند خیالتان راحت باشد: دندان های زرد یا لک دار هرگز نشانه ای از نگرانی جدی برای دندان نیست. این لکه های رنگی بر اثر نوشیدن قهوه، چای یا سایر نوشیدنی های تیره یا رنگی ایجاد می شوند. با یک خمیر دندان سفید کننده، نوار یا استریپ strips سفید کننده، یا مراجعه به دندان پزشک مشکلتان حل می شود. بهتر است بعد از مصرف این مایعات از همان اول برای پیشگیری از ایجاد این لکه ها دندان هایتان را مسواک زده  و شستشو دهید.

*نوار یا استریپ strips سفید کننده: به نوارهای بسیار نازک و شفاف (نامرئی) گفته میشود که با ژل سفید کننده بر پایه پروکسید پوشیده شده اند و دندان ها را سفید می کنند.(می توانید از داروخانه ها تهیه کنید)

اگر لکه ها قهوه ای رنگ یا راه راه هستند، می تواند در نتیجه آنتی بیوتیک های تتراسیکلین tetracycline ی باشد که در کودکی مصرف کرده اید، یا داروهای دیگر. دکتر کرام اضافه می کند، این بدان معنا نیست که دندان ها آسیب نمی بینند، اما دندان پزشکتان می تواند با ترفندهای آرایشی و بهداشتی آن لکه ها را حذف کند.

 
4. علت لق شدن و کج شدن دندان

اگر احساس می کنید دندانتان لق شده، کج شده یا در حال ریختن است نیازی به دندان پزشک ندارید که به شما بگوید مشکل بزرگی دارید. به گفته دکتر کرام این بیماری به طور معمول ناشی از بیماری *پریودنتال periodontal است که باعث شل شدن استخوان اطراف دندان و فکتان می شود.

اگر دندان هایتان را به درستی تمیز نمی کنید ( یعنی 2بار مسوارک زدن در روز و نخ دندان کشیدن روزانه و چک کردن دندان ها 2بار در سال توسط دندان پزشک ) باکتری ها روی دندان شما یک لایه نازک به نام پلاک ایجاد می کنند. ادامه دادن به عادت مراقبت ضعیف از دندان ها در نهایت سبب سخت شدن پلاک ها و ایجاد جرم روی دندان ها می شود. با مشاهده شل شدن یا کج شدن دندان هایتان بلافاصه به یک دندان پزشک مراجعه نمایید.

*بیماری پریودنتال یا پیرادندانی periodontal disease: به بیماری بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها گفته می‌شود. بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها عبارتند از لثه، الیاف اتصال دهنده دندان به استخوان و بافت استخوانی اطراف دندان. اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود با ایجاد پلاک دندانی و ترشح سموم از میکروب‌های آن بافتهای مجاور تحت تأثیر قرار می‌گیرند. اگر مشکلی در هر یک از اجزا، نگهدارنده دندان در استخوان ایجاد شود فرد دچار بیماری پریودنتال شده است. این بیماری در مراحل اولیه یا درگیر کردن لثه باعث ایجاد التهاب لثه می‌شود که با خونریزی در هنگام لمس یا مسواک زدن آغاز می‌شود. در مراحل بعدی با درگیر شدن الیاف نگهدارنده و استخوان به مراحل پیشرفته تری می‌رسد. با فرارسیدن حالت پیشرفته این بیماری دندان‌ها لق شده و از دست می‌روند.

 
5. علت خونریزی، قرمز شدن یا متورم شدن لثه

به گفته دکتر پیا لیب Pia Lieb ، دندان پزشک زیبایی در نیویورک، این مساله می تواند یکی از اثرات جانبی بارداری یا دیگر تغییرات هورمونی باشد. همچنین می تواند نتیجه تجمع باکتری ها باشد. اگر علایم فقط برای یک تا دو روز نمایان می شود و به نظر می رسد که مشکل با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، درمان می شود، نیازی به نگرانی نینست.

ولی اگر مشکلات لثه بیش از یک هفته ادامه داشت می تواند نشانه ای دیگر از بیماری پریودنتال periodontal باشد و باید به پزشک مراجعه نمایید.

 
6. علت زخم دهان

هر چند دردناک هستند ولی زخم های دهان اغلب به خاطر مصرف بیش از حد مرکبات، خوراکی های تند یا غذاهای داغ است. اگر درد بعد از دو تا سه روز از بین رفت احتمالا مشکلی ندارید.

به گفته دکتر کرام، اما اگر زخم دهان تان طولانی شد ممکن است نشانه ای از کمبود وخیم ویتامین A باشد. ویتامین A برای کلاژن سازی و *بافت همبند مهم است که اساسا زبان شما را تشکیل می دهد. سیب زمینی شیرین، اسفناج و هویج بیشتری بخورید – همه این ها منابع غنی ویتامین A هستند – و در صورتی که بهتر نشد به دندان پزشکتان مراجعه نمایید.

*بافت همبند Connective tissue: همان بافت پیوندی است که ازجمله وظایف آن حفاظت و پشتیبانی از بافت‌های دیگر است. به طور خلاصه، سلول‌های بدن به چهار نوع بافت پایه به نام‌های پوششی،[۱] همبند، عضلانی و بافت عصبی سازماندهی می‌شوند.[۲] فراوان‌ترین بافت در بدن انسان، بافت همبندی است. غضروف‌ها، استخوانها و خون جزء بافت همبند محسوب می‌شوند. این بافت علاوه بر حفاظت و پشتیبانی از بافت‌های دیگر، باعث ارتباط ساختارهای بدن نیز می‌گردد. مشارکت در تبادل مواد غذایی و ترمیم بافتی از وظایف دیگر بافت همبند است

 
7. علت درد لثه

به گفته دکتر کرام، اگر لثه یا اطراف دندانهایتان زمانی که در هوای سرد نفس می کشید یا مایعات سرد و گرم می نوشید درد می گیرند ممکن است حفره ای در آن قسمت ایجاد شده باشد. این می تواند به معنی عقب نشینی لثه ها و در معرض هوا قرار گرفتن ریشه دندان ها باشند.  این کار می تواند به خاطر باکتری ها، ایجاد فشار روی دندان ها و یا زیاد و محکم مسواک زدن ایجاد شود.

به گفته دکتر کرام، اگر همراه درد، لکه های قرمز یا سفید ظاهر شوند، ممکن است مشکل بی ضرری باشد که بر اثر غذاها یا داروهای خاص یا دندان مصنوعی و یا حتی محافظ دهان نامناسب ایجاد شده با شند. در برخی موارد این موارد می تواند نشانه ای از سرطان دهان باشد و بهتر است با دندان پزشکتان در این مورد مشورت نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha