چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 216278

مطالعات محققان نشان می‌دهد شیمی‌درمانی در دوران کودکی اثرات ماندگاری برحافظه دارد و ممکن است نجات‌یافتگان از سرطان را در بزرگسالی با مشکلات حافظه و تفکر مواجه کند.

شیمی‌درمانی در کودکی اثرات پایداری بر حافظه دارد

سلامت نیوز:  مطالعات محققان نشان می‌دهد شیمی‌درمانی در دوران کودکی اثرات ماندگاری برحافظه دارد و ممکن است نجات‌یافتگان از سرطان را در بزرگسالی با مشکلات حافظه و تفکر مواجه کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، محققان بلژیکی 31 داوطلب جوان را که در دوران کودکی شیمی درمانی شده اند، مورد بررسی قرار دادند. این افراد به طور میانگین در زمان شیمی‌درمانی 6 سال داشتند.
محققان پس از مقایسه این افراد با یک گروه کنترل که در کودکی شیمی‌درمانی نشده اند دریافتند هر دو گروه در آزمون حافظه بلند مدت و تمرکز امتیازات مشابهی کسب می‌کنند.


به گزارش پایگاه مدیکال ساینس،تحقیقات نشان می‌دهد این مهارت‌ها زمانی شکل گرفته است که کودکان هنوز شیمی‌درمانی نشده بودند. از طرف دیگر حافظه کوتاه مدت و قدرت انعطاف‌پذیری تفکرکه معمولا در سنین بعد از شیمی‌درمانی این کودکان تکمیل می‌شود، در کودکان مبتلا به سرطان ضعیف تر است.


این مطالعه نشان می دهد آزمون‌هایی که در آن باید موضوعی را از حجم وسیع اطلاعات به یاد آورد، برای بزرگسالانی که در کودکی شیمی‌درمانی شده اند کمی دشوار بود. محققان بر این باورند ابتلا به سرطان در زمان رشد مغز عامل اصلی این موضوع است.


در ادامه محققان با اندازه گیری یک پروتئین به نام p-Tau در مایع مغزی بیماران دریافتند افزایش غلظت این پروتئین در دوران بیماری سبب مشکلات شناختی در سال‌های بعدی زندگی می‌شود. این مطالعه نتایج ارزشمندی در زمینه توسعه راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آسیب مغزی کودکان دراختیار قرار می‌دهد.


نتایج این مطالعه در نشریه National Cancer Institute منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha